Gå til innhold

BK: Portrett - Puff Daddy

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt. Jeg er ikke fan av artisten som en gang i tida kalte seg Puff Daddy. Men navnet er morsomt.

Ellers så heter Lundefugl puffin på engelsk, så tittelen er rett og slett et ordspill, uten dypere mening.

post-70335-1215082086_thumb.jpg

K20D og DA* 300/4 håndholdt @ f:5,6, 1/100s og 400 ISO

Jeg kunne sikkert vippa ISO opp et hakk for å få kortere lukkertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo mer jeg faktisk ser på bildet, jo mindre plages jeg av stråene. Allikevel klarer jeg ikke helt å "godta" det foran nebbet. De stråene foran kroppen vokser på meg, de skaper egentlig en fin konstrast til den svarte kroppen og gir bilde litt dybdefølelse. Kanskje det siste strået vokser på meg etterhvert det også :p

Uttrykket til fuglen er jo rett og slett bare priceless.

Lenke til kommentar

Takker for oppmerksomhet, ros og ris.

Førstereaksjonen min, når jeg så hvor mye forgrunnsstråene fløt ut over, var å forkaste bildet. Men så slo det meg at de setter stråene den har i nebbet inn i en sammeheng.

Dette er forrsten et godt eksempel på boke-egenskapene til DA* 300/4. Med dårlig boke, ville bildet vært fullstendig ubrukelig.

Lenke til kommentar

hei Tim

Av bildene du hittil har postet fra Runde(?) liker jeg dette aller best.

Dette er ikke bare ditt beste i serien, men et av de beste fuglebildene i bildekritikken på lange tider.

Stråene lager en nydelig forgrunn, og med fuglen som faktisk gjør noe (bygger reir? var vel kanskje litt sent?) så blir bildet noe mer enn ren artdokumentasjon slik fuglebilder lett blir. Rett og slett strålende Tim :thumbup:

Høres ut som en fantasitsk tur du har hatt.

Er det forresten cropet?

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Flott bilde av en spennende fugl jeg aldri har sett i levende live selv.

Utsnittet er fint, men kunne fargemetning/kontrast vært øket ørlite kanskje?

Mer kontrast tåler det :)

post-70335-1215112549_thumb.jpg

Å gjøre noe medfargemetninga derimot det tør jeg ikke, da blir stråene i forgrunnen for dominerende.

Lenke til kommentar
hei Tim

Av bildene du hittil har postet fra Runde(?) liker jeg dette aller best.

Dette er ikke bare ditt beste i serien, men et av de beste fuglebildene i bildekritikken på lange tider.

Stråene lager en nydelig forgrunn, og med fuglen som faktisk gjør noe (bygger reir? var vel kanskje litt sent?) så blir bildet noe mer enn ren artdokumentasjon slik fuglebilder lett blir. Rett og slett strålende Tim :thumbup:

Høres ut som en fantasitsk tur du har hatt.

Er det forresten cropet?

De orda varma.

Ja. Det er fra Runde.

Nei, den bygger nok ikke rede, men den driver nok heller vedlikeholdsarbeid av boligen, sånn som travle småbarnsfedre gjerne må. Det sliter bra på kåken å ha tenåringer i hus vet du ;)

Og ja. Bildet er croppa. Fra horisontalt format til det dere ser.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...