Kasus Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 hva er en bios og hva er det som gjør at den er så viktig? Lenke til kommentar
fondus Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 FEILPOSTING!! BIOS -BAsic inputoutput system er selve "hjernen" i pcen. BIOS passer på IDE-enhetene dine, klokke osv. BIOS er også delen på hovedkortet som starter opp pcen din, ramtesting, finning av ide-enheter osv. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det er jo CPU'en som blir kalt "Selve "hjernen" i datamaskinen" Lenke til kommentar
fondus Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det er jo CPU'en som blir kalt "Selve "hjernen" i datamaskinen" Ja, beklager at jeg utrykket meg litt utydelig. Hjernen i hovedkortet passer kanskje litt bedre? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er bios som kontrollerer/styrer din pc. RAM, CPU, AGP/PCI hastighet, IDE konrollere osv... Uten bios, ingen pc... Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Kan nesten se på det som et "mini-OS".. Bios betyr vel forøverig "liv" på gresk (ja jeg vet at det ikke er der navnet kommer fra). Lenke til kommentar
daho Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 BIOS står for Basic Input/Output System, og er selve nervesystemet i datamaskinen. BIOS gjør alt det grunnleggende arbeidet som må gjøres for at datamaskinen skal fungere. For eksempel tar BIOS seg av behandling av tastaturtrykk, diskettstasjonoverføring, klokken, IDE kontrollere og serie/paralell portene. Det er BIOS som styrer når du skrur på datamaskinen. Det er BIOS som først tester minnet, så harddisk og tastatur, for til slutt å laste inn operativsystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå