Gå til innhold

Hvorfor så stor prisforskjell på LCDTV og LCDskjerm..?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å ha TV, men jeg ønsket likevel å kjøpe en Nintendo Wii. Så jeg søkte litt rundt og fant at jeg kan kjøpe en VD-W2 Wii VGA-kabel fra www.vdigi.com og bruke denne på en vanlig skjerm.. Men hvis jeg skulle kjøpe en ren pc-lcd-skjerm, i den størrelsen jeg vil ha, så blir det dobbelt så dyrt enn om jeg skulle kjøpt et lcd-TV i samme størrelse..! Hvorfor er det slik? Er det så stor forskjell på teknologien?

Endret av BagBiter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du nevner ikke hvilke størrelser du ser på, men kan det være en forklaring av tv'en har en dårligere oppløsning enn pc skjermen?

Jeg ser på alle mulige størrelser, og generelt sett, så kan jeg vel si at X tommer LCDskjerm nesten alltid er dobbelt så dyr som X tommer LCDTV

Mulig at det er pga oppløsningen, ja. Har ikke tenkt over det.

Lenke til kommentar
har du sammenlignet hd tv-er med lcd ( dataskjermer).

de skal være ganske like i oppløsningen

Søkte på prisguide etter tv'er som hadde "Full HD" og der var den billigste en 37" (fant ingen mindre) - Tilsvarende tommer LCD-skjerm måtte bli en 40" eller 32" og billigste der var på henholdsvis 9800,- og 6500,- :-) jaija, dette blir nok et greit spareprosjekt.

Lenke til kommentar

Her er det mye forvirring ute og går. Helt ærlig, forstår jeg ikke hva du egentlig lurer på. Du må være langt mer spesifikk.

1. Prisguiden har blandet inn noen TVLCDer der det skal være PCLCD-skjermer.

2. Forskjellen på PCLCD-skjermer og TVLCD ligger i oppløsning (PC-skjermer har støtte for langt flere oppløsninger enn en tv vanligvis har) og at det ikke er beregnet på å håndtere tv-signaler. I tillegg til dette har pc-skjermer langt skarpere bilde, mye på grunn av lavere pixel-pitch.

3. PCLCD-skjermer finner man vanligvis helt opp i 30" med en oppløsning helt opp til 2560 x 1600.

4. Sikkert flere forskjeller også, som jeg ikke har nevnt.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

kan nevne at min pc skjerm på 19'' har en oppløsning 1280 X 1024 punkter. formatet er 5:4 som tilsvarer et format på 10:8.

en bredskjerm til pc typisk 22'' har et forhold som 16:10.

en tv skjerm bruker forholdet 4:3 (8:6) og 16:9.

en hd tv har støtte for 720 eller 1080 linjer mens en pcskjerm har støtte for bl.a. 1024 og 768 linjer som skulle bli sånn noen lunde i renheten av hd tv.

med andre ord så er det en vis forskjell på lcd tv og pc lcd skjermer uansett hvordan man ser på det .

en dataskjerm har bestandig stil høyre krav til bildet en en tv skjerm.

det var der også når man brukte crt ( analoge) skjermer.

det var sagt en gang i tiden at når bilderøret til en dataskjerm ble skrotet så kunne det forsatt brukes til en tv skjerm

her er nok årsaken til prisforskjellen : høyere krav til bildet

Lenke til kommentar
tar sikkert feil, men mener at det er slik at det er mange teknologier inne i en tv som skal sørge for at bildekvaliteten blir bedre, mens det i dataskjermer gjerner ikke er så mye av det.

det og .

et tv signal trenge vanligvis lit mer behandling.

nå når alt blir digitalt så trengs ikke så mye behandling før bilde kan vises .

en film på et tv treger ikke riktig så skarpt bilde får å bli bra mens en tekst på en dataskjerm må være skarp for at de skal kunne leses.

nå som det er blir mer hd så har disse to teknologien nærmet seg hverandre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...