Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

NVIDIA 8800GT støydemping

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å dempe støyen 8800GT kortet mitt produserer. Lastet ned noe tuningsgreier hvor jeg kunne monitorere temp og viftehastighet. Det jeg lurte på før jeg begynner å herje er: Hvilken fastsatt % hastighet burde jeg ideelt ligge på? Slik at jeg har noe å gå utifra? Jeg har også tenkt på å underklokke kortet, men mener å ha lest ett eller annet sted at dette ikke demper varmeproduksjonen noe nevneverdig. Saken er at når jeg spiller Age of Conan(bare ett eksempel, men dette er det heftigste) så kjører vifta av og til opp til sikkert 100% av viftehastighet. Dette er når GPU kommer oppimot 90c. Dersom jeg hadde satt vifta på eksempelvis 65% konstant så burde vel dette fungere rimelig greit? Problemet er jo at den hopper mellom kanskje 40% - 100%, og så ned til 40% igjen etc.

Siste spørsmål forresten: Er det mulig å sette 35% i 2D, og så få GPU til å detektere 3D applikasjoner og kun kjøre 65% i de tilfeller 3D applikasjoner starter?

Oppsummering:

1. Forslag til ideell fastsatt viftehastighet på 8800GT stock?

2. Har underklokking noe for seg med tanke på støydemping?

3. Er det mulig å sette en fastsatt viftehastighet i 2D og en annen for 3D? Automatisk detektering av 3D såklart?

4. Ekstraspørsmål: Forslag til utskifting av stockvifte(jeg bruker XFX) evt. extra 120mm vifte i kabinettet som blåser mot GPU?

Edit: Crap, denne posten skulle vel egentlig i underfora for overklokking av skjermkort. Jeg fant ikke knappen for sletting eller for flytting av innlegg så inntil en moderator kan komme og kaste dette innlegget over til riktig underfora så blir det liggende her.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del XFX kort har ingen mulighet for å regulere vifta, spesielt de overklokkede versjonene er "plaget" av dette, har selv en "Alpha Dog" edition 8800GT og der går vifta på 100% kontinuerlig, nå står dette kortet i en folding@home rigg i et serverrom sammen med flere kort på 100%, så det spiller ingen rolle - men jeg hadde helt klart byttet kjøler skulle jeg brukt det til "vanlig" bruk

Lenke til kommentar
En del XFX kort har ingen mulighet for å regulere vifta, spesielt de overklokkede versjonene er "plaget" av dette, har selv en "Alpha Dog" edition 8800GT og der går vifta på 100% kontinuerlig, nå står dette kortet i en folding@home rigg i et serverrom sammen med flere kort på 100%, så det spiller ingen rolle - men jeg hadde helt klart byttet kjøler skulle jeg brukt det til "vanlig" bruk

Jeg har ikke hatt noen problemer med å justere stock vifta så den er helt grei. Bruker jeg dynamisk styring av viftehastighet så hører jeg den ikke engang når den kjører rimelig idle. Som for eksempel dama kjører photoshop og jeg må sitte på en 12.1" bærbar å spille Colonization eller noe annet crap for å få tida til å gå :thumbup:

Jeg skal forsøke å huske å poste resultatene av justeringene dersom jeg kommer så langt. Sommerferie rett rundt hjørnet.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kort oppfølging her:

Jeg fikk Thermalright HR03-GT i posten i går fra Microplex(eneste sted jeg fant den). Klasket den på XFX 8800GT XXX, og vips så var jeg fra tidligere 92c - 98c load til 48c - 51c load. Idle pleide å ligge på rundt 72c, etter installasjon av HR03-GT så ligger denne mellom 34c - 41c idle.

Thermalright GPU-kjøler "HR03 GT"

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR03GT

MIST vifte, 20.5 dB(A), Klar plast

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISTYLFA92LSCL

PS: De PWN(?) kjøleribbene til de små minnebrikkene sitter veldig dårlig pga. liten kontaktflate, så greit å ha noe ekstra lim eller noe der(jeg brukte papirlim ). Kjøleribbene til RAM brikkene satt mye bedre.

Oppsummering: Med denne kjøleren så kunne jeg nok ha kjørt kun med passiv kjøling, men jeg valgte med vifte for sikkerhets skyld. Med MIST viften så går det ikke over den lave summingen som kabinettet mitt allerede har, så den er tilnærmet lydløs avhengig av hvordan resten av systemet ditt er.

Lenke til kommentar
Kort oppfølging her:

Jeg fikk Thermalright HR03-GT i posten i går fra Microplex(eneste sted jeg fant den). Klasket den på XFX 8800GT XXX, og vips så var jeg fra tidligere 92c - 98c load til 48c - 51c load. Idle pleide å ligge på rundt 72c, etter installasjon av HR03-GT så ligger denne mellom 34c - 41c idle.

PS: De PWN(?) kjøleribbene til de små minnebrikkene sitter veldig dårlig pga. liten kontaktflate, så greit å ha noe ekstra lim eller noe der(jeg brukte papirlim ). Kjøleribbene til RAM brikkene satt mye bedre.

Oppsummering: Med denne kjøleren så kunne jeg nok ha kjørt kun med passiv kjøling, men jeg valgte med vifte for sikkerhets skyld. Med MIST viften så går det ikke over den lave summingen som kabinettet mitt allerede har, så den er tilnærmet lydløs avhengig av hvordan resten av systemet ditt er.

Vurderer en sånn jeg også..vet ikke om jeg har plass. Hadde du noen problemer med montering?

Hvis du vil klokke kortet ditt (opp eller ned) samt justere viftehastighet (noe som kanskje er uaktuelt nå) kan du laste ned RivaTuner.

Lenke til kommentar
Kort oppfølging her:

Vurderer en sånn jeg også..vet ikke om jeg har plass. Hadde du noen problemer med montering?

Hvis du vil klokke kortet ditt (opp eller ned) samt justere viftehastighet (noe som kanskje er uaktuelt nå) kan du laste ned RivaTuner.

Montering

Hadde ikke noen spesielle vanskeligheter med montering. Utover det jeg skrev om kjøleribbene til ram-brikkene, de fire minste altså. Jeg tror nok du kan kjøre fint uten de, men de skal jo liksom monteres. Jeg brukte papirlim og det fungerer greit så langt jeg kan se.

Rengjøring etter stock kjøler

Jeg benyttet Arctic Silver Arcticlean til å rengjøre GPU og minnebrikker. Det koster ikke stort, så det kan være greit å benytte det istedenfor å kaste seg over diverse varianter av teknisk sprit eller negllakkfjerner(tipper at dette funker bra også).

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=asacn60ml&mcat=

Termisk pasta

Brukte Arctic Silver 5 som termisk pasta istedenfor den inkluderte på GPU. Dette ser jeg som helt unødvendig, men jeg gjorde det allikevel. den inkluderte skal være bra nok.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ASAS535G&mcat=

RivaTuner

Jeg husker ikke hva jeg benyttet, men jeg kunne styre viften og klokke opp og ned. Å klokke ned hjalp lite i forhold til varmeutvikling, så stock-viften gikk stort sett på 100% under load uansett klokk.

Dersom du går for denne kjøleren og har en stor kjøler til CPU så kan det være greit å vende den nedover slik jeg gjorde med min, da det blir veldig dårlig plass. Du ender da opp med å dekke ihvertfall 2 - 3 av PCI portene under, eller evt. den andre PCI-E porten. Avhengig av om du benytter vifte(anbefales) eller ikke.

Dette løste ihvertfall støy- og varmeproblemer med mitt kort.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...