Theo343 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) ATI sitt viftestyringsproblem var/er en dum glipp, man har feilprogrammert viftestyringen slik at den kun går på 10-13%, dermed blir kortet glovarmt og 88 grader på normal load. Kjøleren er helt ok, og fikser man XML filen slik at viften går på 35% på idle og 65% på 100% load så overstiger aldri temperaturen 59 grader i de poster jeg har lest på XS. Nividia sitt problem som nevnes her var ikke av samme art, de hadde ingen blunder på viftestyringen men har gjort et totalt feil materialvalg og undervurdert varmeutviklingen i løsningen det skulle brukes. Dermed måtte de tvinge viftene til å kjøre på 100% hele tiden. Dette er noe helt annet. Sam_Oslo: Jeg håper du ser forskjellen. Men til topic.. At Nvidia har aksjer i fritt fall om dagen er ikke noe jeg gleder meg over, men det er dynamikken som trengs for å skape god konkurranse. AMD leverer et topp produkt denne gangen men har slitt lenge, Nvidia hadde enorme forventninger til sitt produkt men leverer langt under det man håpet. For oss forbrukere er denne situasjonen helt topp, jeg for min del ønsker aldri å få tilbake situasjonen hvor den ene var så overlegen som 8800GTX var at man ikke hadde noen konkurranse og ble sittende på gjerdet i nesten 2 år. Dette er ingen krise hos noen parter, men bra for oss forbrukere at det er jevnere styrkeforhold i produktene. Endret 3. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) ATI haddet en lignendet opptur med 9700 serien (med tanke på gtx som blir nevnt over). At ATI nå gir slipp på Ytelse trone kampen og går rett i strupen på nvidia med priskrig er bare snadder for forbruker. Endret 3. juli 2008 av simalarion Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Bulletus: jeg skjønner det er kjipt å se kortet man har hatt i 1-2 uker allerede falle 1000 kr i pris (hvis man kjøpte fra komplett til 4695 kr). Man får HD 4870 til 1825 kr stk, dvs 3650 kr. Dog har Amentio GTX 280 til 3450 kr, så det er tydelig at ting skjer her Et ATI kort skal aldri mer inn i mitt hus desverre , serlig ikke etter at det yter ræva i AoC . De har driver problemer . Spesielt i Assassins Creed med DX10.1 gruser HD4870 i CF GTX 280 totalt. T.o.m et enkelt kort har det ikke en sjans mot. Skal jeg også finne et spill der 280 GTXkortet *GRUSER alle ATI kort ? Endret 3. juli 2008 av Bulletus Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Kortene har ikke solgt så godt som antatt og Nvidia senker prisene. Les mer Nei fysj da, jeg som ga 5000 for xfx gtx 280 xxx kortet mitt for noen dager siden blæææ Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Kortene har ikke solgt så godt som antatt og Nvidia senker prisene. Les mer Nei fysj da, jeg som ga 5000 for xfx gtx 280 xxx kortet mitt for noen dager siden blæææ Vi kjøper et til når prisen er billigere og gruser alt i SLI Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Et ATI kort skal aldri mer inn i mitt hus desverre , serlig ikke etter at det yter ræva i AoC . De har driver problemer . Om det er det eneste kriteriet ditt, så greit nok. Men driverproblemer plager forøvrig ikke bare ATI. Skal jeg også finne et spill der 280 GTXkortet *GRUSER alle ATI kort ? Gjør som du vil. Du må gjerne kjøpe nVidia, men personlig synes jeg denne runden tilhører ATI. Jeg er forøvrig ingen fanboy, jeg kjøper det som er jeg synes er best i øyeblikket. Derfor ble det f.eks 8800GTS på meg i fjor vår. Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det som er spennende med Nvida er det nye fysikk greia di har kjøpt opp og skal bli mer standard i spill Samt CUDA som man kan bruke GPU som CPU og få en kraft som får selv en Cell prosessor til og knele. Samt 1x gtx280 er vel raskere en 1x 4870, har holdt lenge på ATI selv men gikk nå for Nvidia og gruser sikkert på med et kort til som en lengre oppføre her skreiv :!: Hehe må bare finne masse gode argumenter her for megselv siden jeg kjøpte et så dyrt kort Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 nVidia dør ikke pga. at GTX 280 ikke er bra nok i forhold til HD 4870, og de overlever nok å måtte fikse noen laptopper. Det er ikke i disse prisklassene de store pengene ligger. Vil heller tro at fullblods entusiastkort kan være på vei ut, med tanke på at de to største og mest avanserte kortene vi har sett i det siste (HD 2900XT og GTX 280) også er de største floppene. Nå har både AMD og nVidia brent seg på det samme (de får ikke utnyttet ytelsen i disse kortene ordentlig), og nå som vi har SLI og crossfire får jo disse kortene direkte konkurranse fra løsninger basert på mindre ekstreme high end kort. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) ATI har ganske enkelt senktet prisene drastisk, ATI har ikke laget et unikt produkt. Dette kommer etter at nvidia selger nvidia highend kort som vanlig ca 4500-5000, så er det å se hvor mye 4870 klarer å gjøre med den prisen, så lenge 280gtx sitter på ytelsen er det jo bare å senke prisen så mye det trengs, hvor mye det er kommer tiden til å vise. Det er ikke mer simsalabimm en det. Nå er det ikke slikt at begge har et like dyrt produkt for hånden, men AMD/ATi velger å selge sitt til spott pris. Med bortimot 50% flere transistorere og et mye mer komplisert PCB gjør det nok vanskelig for nVidia å senke prisene så mye. Det er her ATi har gjordt en veldig bra jobb med ytelse i forhold til kompleksiteten til GPU/kortene. Endret 3. juli 2008 av MistaPi Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Et ATI kort skal aldri mer inn i mitt hus desverre , serlig ikke etter at det yter ræva i AoC . De har driver problemer . Om det er det eneste kriteriet ditt, så greit nok. Men driverproblemer plager forøvrig ikke bare ATI. Skal jeg også finne et spill der 280 GTXkortet *GRUSER alle ATI kort ? Gjør som du vil. Du må gjerne kjøpe nVidia, men personlig synes jeg denne runden tilhører ATI. Jeg er forøvrig ingen fanboy, jeg kjøper det som er jeg synes er best i øyeblikket. Derfor ble det f.eks 8800GTS på meg i fjor vår. www.guru3d.com hadde STORE problemer med crossfire og Crysis , et par andre spill nektet tilmed å starte ! Ati har voldsomme problemer i bla Age Of Conan der gpu er lei å få til å gå på maks load osv . 280 GTX er verdens kraftigste single gpu , det er IKKE for hvermansen fordi prisen er alt for stiv men det er det beste kortet på markedet og vil være det i LANG tid . Jeg har en bra jobb , tjener godt og offrer gjerne litt ekstra cash for å ha det beste , er enig at det egentlig var idiotiskt å kjøpe kortet så kjapt ( den stive prisen ) men kunne ikke la være. Jeg synes det er bra at ATI kommer med så gode performance/pris kort fordi da vil også prisen på mitt andre 280 GTX kort synke kraftig Ved juletider er det halv skatt , da kjøper jeg det andre kortet pluss 1KW psu og gruser i vei i SLI Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Et ATI kort skal aldri mer inn i mitt hus desverre , serlig ikke etter at det yter ræva i AoC . De har driver problemer . Om det er det eneste kriteriet ditt, så greit nok. Men driverproblemer plager forøvrig ikke bare ATI. Skal jeg også finne et spill der 280 GTXkortet *GRUSER alle ATI kort ? Gjør som du vil. Du må gjerne kjøpe nVidia, men personlig synes jeg denne runden tilhører ATI. Jeg er forøvrig ingen fanboy, jeg kjøper det som er jeg synes er best i øyeblikket. Derfor ble det f.eks 8800GTS på meg i fjor vår. www.guru3d.com hadde STORE problemer med crossfire og Crysis , et par andre spill nektet tilmed å starte ! Ati har voldsomme problemer i bla Age Of Conan der gpu er lei å få til å gå på maks load osv . 280 GTX er verdens kraftigste single gpu , det er IKKE for hvermansen fordi prisen er alt for stiv men det er det beste kortet på markedet og vil være det i LANG tid . Jeg har en bra jobb , tjener godt og offrer gjerne litt ekstra cash for å ha det beste , er enig at det egentlig var idiotiskt å kjøpe kortet så kjapt ( den stive prisen ) men kunne ikke la være. Jeg synes det er bra at ATI kommer med så gode performance/pris kort fordi da vil også prisen på mitt andre 280 GTX kort synke kraftig Ved juletider er det halv skatt , da kjøper jeg det andre kortet pluss 1KW psu og gruser i vei i SLI Eller kjøpe 3x4870 som "gruser i vei i CF". Blir samme tankegangen, men jeg skjønner at folk vil ha masse ytelse i et enkelt-kort. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Eller kjøpe 3x4870 som "gruser i vei i CF". Blir samme tankegangen, men jeg skjønner at folk vil ha masse ytelse i et enkelt-kort. Det har sine fordeler ja , det er et ordtak som sier " Flere kokker dess mere søl " Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Tror ikke det er mer søl med cf, enn sli Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Tror ikke det er mer søl med cf, enn sli Derfor velger jeg det kraftigste single gpu kortet verden har å tilby ; nemlig 280 GTX Så tar vi muligens SLi ved juletider Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Det som er spennende med Nvida er det nye fysikk greia di har kjøpt opp og skal bli mer standard i spillDet er vist til tester i Vantage hvor ATI også utfører fysikk aksellerasjon. Samt CUDA som man kan bruke GPU som CPU og få en kraft som får selv en Cell prosessor til og knele.ATI har sin egen "Cuda" og gjør akkurat det samme og har tildels gjort det i mye lenger tid enn Nvidia i miljøer som eks. folding@home. Samt 1x gtx280 er vel raskere en 1x 4870Ja, ca. 10-15% men i høye oppløsninger med 8xAA forsvinner det lille forspranget. I noen spill som Bioshock er HD4870 sterkere. Endret 3. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Bulletus: Jeg skjønner du ikke gadd å lese hele testen på Guru3d - som forøvrig er kjent ganske så pro-nvidia. Et lite utdrag av konklusjonen: "The soft-spot money wise are two cards setup in Crossfire. Especially two 4850's kick in as massive value, as for under 400 USD you get to play around with performance better than a GeForce GTX 280, so that's just real value in your pocket right there as you just saved 250 bucks. I mean the GTX 280 is just an astounding card, yet it is getting sodomized badly due to it's high price." De fleste har fått med seg at du er veldig stolt av GTX280'en din - men så hemningsløst bra som du skal ha det til er det ikke. Endret 3. juli 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Et ATI kort skal aldri mer inn i mitt hus desverre , serlig ikke etter at det yter ræva i AoC . De har driver problemer .ATI har driverproblemer... hmm ja det er jo utelukket at AoC har problemer siden de fleste spill kjører helt greit? Etter hva jeg har hørt er det faktisk AoC som ikke oppfattes som en 3D applikasjon el., og det virker jo noe harry på spillets vegne. Men uansett årsak, både ATI og Funcom jobber med saken og er nok løst lenge før du rekker å få 2 GTX280 i hus Skal jeg også finne et spill der 280 GTXkortet *GRUSER alle ATI kort ?Ja situasjonen er faktisk omtrent slik at man må lete etter spillene hvor GTX280 gruser HD4870, for det er omtrent ikke tilfelle. Endret 3. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) www.guru3d.com hadde STORE problemer med crossfire og Crysis , et par andre spill nektet tilmed å starte ! Ati har voldsomme problemer i bla Age Of Conan der gpu er lei å få til å gå på maks load osv .AoC problematikken får du sette deg bedre inn i og det vil bli løst, det er like mye om ikke mer et Funcom problem.CF ytelsen ble bedre med 8.6 og med Beta 8.7 skøt den i taket. 280 GTX er verdens kraftigste single gpu , det er IKKE for hvermansen fordi prisen er alt for stiv men det er det beste kortet på markedet og vil være det i LANG tid . 10-15% over motstanderen "verdens kraftigste" ja . Og nei det er ikke hvermansen som betaler dobbelt så mye for de få prosentene. Jeg har en bra jobb , tjener godt og offrer gjerne litt ekstra cash for å ha det beste , er enig at det egentlig var idiotiskt å kjøpe kortet så kjapt ( den stive prisen ) men kunne ikke la være.Jeg synes det er bra at ATI kommer med så gode performance/pris kort fordi da vil også prisen på mitt andre 280 GTX kort synke kraftig Ved juletider er det halv skatt , da kjøper jeg det andre kortet pluss 1KW psu og gruser i vei i SLI Jeg tror også det vil føles som å spise grus når man sitter med 2 så ekstremt krevende kort som egentlig ikke leverer noe særlig bedre enn mye "slankere" HD4870. Endret 3. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Jeg tror også det vil føles som å spise grus når man sitter med 2 så ekstremt krevende kort som egentlig ikke leverer noe særlig bedre enn mye "slankere" HD4870. Det værste er at CF med 4870 er like bra og ofte bedre enn SLI med GTX 280, da CF skalerer "mye" bedre enne SLI, når det i det hele tatt skalerer. Jeg tror 4870 har litt mer å gå på (i %) ned i pris enn GTX280, pga mye lavere produksjonskostnader. EDIT: Og AoC er beta. Finito. Ingenting fungerer, for noen. Satt litt på spissen, ikke skyt meg. Endret 3. juli 2008 av todda7 -2rst1- Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg var ute etter verdens kraftigste single gpu kort , 280 GTX var svaret , enkelt og greit . Jeg gir BENG i pris , jeg skulle ha det beste Et single 4870 klarer ikke å mate min 26 " like bra som et 280 GTX desverre , period . jeg VET av erfaring at multi gpu-kort og CF/SLI er NØDT til å gi problemer med enkelte spill , det er nesten en naturlov . Men hvis prisen er bra ved juletider , så kjøper jeg meg et til Ved juletider er også bra å ta en ny sammenligning med de forskjellige kortene , vi har enda ikke sett en eneste benchmark med de rette driverne enda .Både ATI og Nvidia har favoritt spill hvor de viser hvor bra korta deres er , de velger den dårligeste driveren hos "fienden" og velger den beste hos sitt eget kort. 280 GTX kortet er det eneste kortet med 512bit , noe nye fremtidige drivere og spill vil utnytte bedre . *Hvis dere var ungkar og tjente 400.000 , hvilke kort ville dere ha kjøpt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå