Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På universitetet er de aller fleste maskinene Linux baserte. Hvorfor? Jo, fordi man sparer hundretuserer av kroner på lisens. Jeg studerte i Gjøvik, og vi fikk en student som hadde gått på UIO i klassen. Hun fikk helt hetta da hun prøvde Windows for første gang, for det var ikke noe som var logisk lagt opp sa hun. Heldigvis hadde skolen fortsatt en datalab som hadde linux maskiner.

Siden all undervisning foregikk på Windows uansett, så fikk dama nok, og slutta. Hun dro tilbake til UIO fordi det var få sinnsykt frustrerende å sitte på Windows maskiner. Hun forsøkte å installere Windows på hjemmemaskinen sin, men likte ikke å måtte installere 20 programmer etter at windowsen var installert, bare for å gjøre ting man trenger at en PC skal gjøre (office, brenne CD, fornuftig e-mail klient, se film, zippe filer, kompilere C++ kode, osv...)

Det var da jeg bestemte meg for å sette meg inn i Linux, og jeg kan uten tvil si at man lærer seg Linux like raskt som Windows, men man kommer til en terskel der windows ikke kan gjøre mer, mens man fremdeles har masse igjen å lære og kose seg med med en Linux distro. At brukergrensesnittet til tider er ustabilt kan jeg kanskje si meg enig i, avhengig av hva du bruker. Gnome og KDE har sine problemer utvilsomt. Fordelen er at dersom det krasjer, så har du likevel mulighet til å lagre det du holdt på med, restarte bare Xwindows og fortsette. Det tar kanskje 10sek på min maskin.

I tillegg så har jeg maskinen min stående som ssh og html server. På html serveren min ligger det en java ssh klient, som gir meg mulighet til å hente ut filer og annet maskinen. Alt kryptert seff. Hvor mye har Linuxen min kostet? En dags arbeid med å sette den opp, samt at maskinen har vært opptatt med å oppdatere systemet mitt none netter. Hvor mue har Windowsen kostet? Jeg orker ikke tenke på det engang... (win 3.11, 95, 98, XP + 2*office med nye PCer)

Hvorfor har jeg XP? For å spille spill, ikke noe annet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hvor mye må ikke bedriftene bruke på å gå over fra Windows til Linux mon tro :roll:

Desverre et trist faktum at dette koster penger. Men nye bedrifter bør vel vurderere å bruke linux, spesielt om de er så heldige å ha en linux kyndig data asnvarlig. Mange av brukerene skal ikke bruke den til mer en 1-2 enkelte programmer(word, exel og kasnje noen andre sun office programmer), så noen videre ekstra utdannelse av disse skulle ikke være nødvendig. I tilleg kan linux kjøres på mindre kraftige maskiner, noe som jo er positivt med tanke på hardware oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Nå går dama på ifi da. Vet ikke hva du studerer... Har bare vært med henne i de datalabene hun benytter for å se hvordan det er der. Fikk inntrykk av at hun nesten utelukkende benyttet linux i alle fall.

Brukerområdene ser også ut til å ligge på linux/unix maskiner. Logger du deg for eksempel på ulrik med SSH, så er katalogstrukturen og resten absolutt UNIX.

Lenke til kommentar
nesten alle maskiner på UiO er windos 2000, xp eller 98. Resta er mac.

vet ikke hvor du har det fra, men etter 5 år på UiO har jeg fortsatt til gode å se en bruks-maskin for studenter som kjører linux

På IFI (Institutt for Informatikk) kjører så og si alle maskiner Linux. Servere og enkelte workstations kjører Solaris.

På hele MatNat-fakultetet er det vel ca 50/50 blanding av Linux og Windows 2000.

Resten av universitetet har jeg ikke oversikt over da jeg bare har studert på MatNat (unntatt ex.phil da men der var det lite databruk :) ), men jeg tipper det er mest Windows og noe Mac.

Lenke til kommentar
Nå går dama på ifi da. Vet ikke hva du studerer... Har bare vært med henne i de datalabene hun benytter for å se hvordan det er der. Fikk inntrykk av at hun nesten utelukkende benyttet linux i alle fall.

Brukerområdene ser også ut til å ligge på linux/unix maskiner. Logger du deg for eksempel på ulrik med SSH, så er katalogstrukturen og resten absolutt UNIX.

det er korrekt, men ifi er jo data-freak-territorium og de huses ikke på blindern-området heller :lol:

Lenke til kommentar

det er korrekt, men ifi er jo data-freak-territorium og de huses ikke på blindern-området heller :lol:

Hvis du ennå ikke har sett snurten av en Linux-maskin trenger du faktisk ikke tusle helt ned til informatikk-bygningen. Det er mer enn nok av Linux andre steder også :)

Her er oversikt over PC'er på MatNat-fakultetet:

Vilhelm Bjerknes hus, ombygd lesesal

34 unixmaskiner, 34 windowsmaskiner

Biologibygningen, Kristine Bonnevies hus, rom 1411

8 unixmaskiner, 35 windowsmaskiner

Fysikkbygningen, 4. etg. østfløyen (ved Store lesesal)

19 unixmaskiner, 25 windowsmaskiner

Kjemibygningen, rom VU 49

15 unixmaskiner, 25 windowsmaskiner

Informatikkbygningen, 1. etasje

51 unixmaskiner

Matematikkbygningen, Niels Henrik Abels hus, underetasjen

100 unixmaskiner

PO-bygningen (preklinisk odontologi)

78 unixmaskiner (+ 32 frie punkter for egen PC)

Tilsammen 424 datamaskiner til disposisjon for Matnats laveregradsstudenter fordelt på 305 unixmaskiner og 119 windowsmaskiner. I informatikkbygningen og PO-bygningen er det trådløst nettverk som studenter kan koble seg til.

PS. Unix vil i denne sammenhengen normalt si Linux, unntatt en og annen Sun-maskin på Abel eller Ifi som kjører Solaris. I PO-bygget er det også noen tynne klienter av typen Sunray som også er knyttet opp med en Solaris-basert server.

Lenke til kommentar
og hvor mye må ikke bedriftene bruke på å gå over fra Windows til Linux mon tro :roll:

Mindre og mindre hvis utdanningsinstitusjonene begynner å prioritere *nix i utdanningene. Slik det er nå kan du bli dataingeniør uten å ha vært logget inn på en *nix-maskin. Når hele IT-avdelingen i en bedrift har utdanning i MS-produkter og ikke i data, så sier det seg selv at det blir dyrt...

Lenke til kommentar

tror ikke det ville kostet uio så mye å slenge windows inn på flere maskiner.. sannsynligvis har de campus-license (eller noe sånt).. da betaler de en fast sum til MS og kan legge inn mange MS-produkter på så mange maskiner på campusen de bare vil.. sånn er det hvertfall på NTNU.. der kjører de linux på ganske få maskiner..

Lenke til kommentar
og hvor mye må ikke bedriftene bruke på å gå over fra Windows til Linux mon tro  :roll:

*skuldertrekk*

Antagelig langt mindre enn MS vil ha verden til å tro.

La oss ta en gjennomsnittlig bedrift som bruker data til å holde regnskap og lignende. Først, leie inn teknikere til å sette opp nettverket, maskinene og ordne alt dilldall slik at det fungerer. Så, sende alle ansatte på kurs for at de skal lære seg dette nye systemet. Da dette er voksne folk, kanskje oppe i 40-åra vil dette ta tid.

Kostnadene har ikke noe med lisenser å gjøre, det er alt det andre som koster.

Lenke til kommentar
nesten alle maskiner på UiO er windos 2000, xp eller 98. Resta er mac.

vet ikke hvor du har det fra, men etter 5 år på UiO har jeg fortsatt til gode å se en bruks-maskin for studenter som kjører linux

Måtte bare ødelegge en solskinnshistorie?

Lenke til kommentar
La oss ta en gjennomsnittlig bedrift som bruker data til å holde regnskap og lignende. Først, leie inn teknikere til å sette opp nettverket, maskinene og ordne alt dilldall slik at det fungerer. Så, sende alle ansatte på kurs for at de skal lære seg dette nye systemet. Da dette er voksne folk, kanskje oppe i 40-åra vil dette ta tid.

Greit nok. Mitt poeng står likefullt ved lag, de reelle kostnadene ved å bytte bort fra MS-plattform er garantert lavere enn de MS-sponsede rapportene oppgir.

Lenke til kommentar
og hvor mye må ikke bedriftene bruke på å gå over fra Windows til Linux mon tro  :roll:

*skuldertrekk*

Antagelig langt mindre enn MS vil ha verden til å tro.

Overgangen fra windows til linux er faktisk mye mindre enn hva som var tilfelle når "verden" gikk fra win 3.x til win 95. Veldig mange vil faktisk ikke trenge noe videre kursing for å klare å bruke linux. Prinsippet er faktisk det samme: Du klikker på et ikon eller "start" og starter det programmet du ønsker.

Grunnen til at ikke alle bedrifter skifter til Linux er først og fremst mangel på kunskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...