Gå til innhold

Starthjelp - foto fra stativ

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve 450 kameraet på stativ, men trenger litt start hjelp. :)

Er det AV innstillingen man bør bruke? Lengre lukketid, mindre iso og liten blenderåpning har jeg fått med meg er noen stikkkord. Man bør vel også ta slike bider ved soloppgang eller nedgang (skumring)?

Å ta 2 bilder som man kan sette sammen var vist også mulig, liten og stor eksponering?

Hva bør verdiene stå på hvis man f.eks bruker AV, og er AV det beste å bruke?

Aldri brukt digital kamera på stativ så takker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med stativ kan du benytte samme settinger som du ville gjort på frihånd.

Men ønsker du andre effekter kan du benytte lengre lukkertider ettersom stativet holder kameraet i ro mens bildet blir tatt. ISO og blender må justeres tilsvarende for å oppnå riktig eksponering. Har objektiver stabilisator bør/må denne slås av.

For HDR-bilder skal de enkelte bildene være tatt med forskjellig eksponering.

Skal du sette samme flere bilder horisontalt/vertikalt bør lukkertid, blender og ISO være lik på alle bildene.

Lenke til kommentar

Forvirringen din forteller meg at du bør lese det kompendiet du finner som sticky øverst på denne siden. Det er en god ide å begynne med stativ først som sist, og det er stort sett for å unngå blur på lange lukkertider vi bruker det. Dess lenger objektiv du har på kamera, dess kortere lukkertid trenger vi. Og dess mer trenger vi stativ.

Sett deg ned og les det kompendiet. Eller kjøp deg en enkel bok for nybegynnere (se tråden om fotobøker). For du har behov for å lære helt basic kamerateknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...