Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg har brukt hele gårsdagen og hele natten på å komme til bunns i et problem jeg begynner å frykte er umulig å løse. Det gjelder samtlige IDE-disker jeg putter i maskinen min (SN85G4). Jeg ønsker å bytte ut S-ATA-disken med en av mine tre andre disker jeg har liggende ettersom maskinen fryser en del for tiden. Det gikk smertefritt å legge inn XP på S-ATA, men ingenting av IDE-diskene vil fungere. Den ene er faktisk splitter ny. Den første feilmeldingen jeg fikk husker jeg ikke, men det var med den nye disken (Seagate 250 GB). Jeg endte opp i DOS av en eller annen grunn. Så testet jeg S-ATA igjen. Funket fint. Prøvde igjen med samme IDE-disk. Denne gangen fikk jeg "Lesefeil på disken" (CTRL + ALT + DEL for å starte på nytt). Leste meg opp på problemet og fant fort ut at det var FDISK/MBR som gjaldt. Dette fikk jeg ikke til med bootdiscen jeg lagde. Så jeg lagde en ny: Ultimate Boot CD. Det fungerte heller ikke (prøvde diverse muligheter). I visse tilfeller fant den ikke disken en gang. Så koblet jeg til en Maxtor 80 GB. Formaterte fra XP CD og startet på nytt. Kom ikke videre. Jeg er nesten 100% sikker på at det ikke har noe med diskene å gjøre, men trenger bekreftelse. Jeg er ganske oppgitt i skrivende stund for å si det sånn. Det virker liksom så enkelt. Det er det ikke. Hva kan ha skjedd? Har selvsagt prøvd forskjellige IDE-kabler. Hvor ligger problemet? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Antaglig ligger årsaken i feil jumpersetting på harddiskene. IDE-enheter (PATA) kan settes som Master, Slave eller Cable Select. Det kan ikke være 2 master eller 2 slave på samme signalkabel. Det beste er å sette alle til Cable Select (CS). Master er den som er plassert ytterst på signalkabelen. Forklaring på Jumpersettinger står på harddiskene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Jeg har prøvd med alle jumpersettings. Får ta en runde til. I SN85G4 er det to single IDE-kabler, så det er ingen som er ytterst, men den som er til CD-rom er jeg rimelig sikker på at er master. Skal sette begge til CS og teste den nye disken. Ingen endring. Disken ble master og CD-rom ble slave. Fortsatt lesefeil. Endret 3. juli 2008 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ville nok ha lastet ned memtest og latt den kjøre noen runder. Har du prøvd med noen andre IDE kabler? Evt. workaround kan jo være å legge inn windows på SATA disken og clone den til IDE disken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Nå er jeg faktisk enda mer oppgitt. Jeg kjørte SeaTools og fikk bekreftet at disken er intakt så det holder. Jeg formaterte den også via verktøyet i håp om å nullstille alt (slik som fdisk/mbr). Fikk akkurat samme feilmeldingen. Hvordan kan jeg clone det jeg har på S-ATA til IDE? Jeg får prøve å starte opp maskinen fra S-ATA og se om jeg finner IDE. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg bruker vanligvis clonezilla som er en livecd til kloning. Skal også være mulig med en linux livecd og dd. Det fins også mange programmer du kan kjøre i windows som gjør oppgaven ghost trueimage acronis osv. hvis du blar litt nedover lagringsmedier skal det være flere tråder om sånt Driveimage XML har jeg sett blittanbefalt ofte. Det er gratis og kjører i windows Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) I SN85G4 er det to single IDE-kabler, så det er ingen som er ytterst, men den som er til CD-rom er jeg rimelig sikker på at er master. Skal sette begge til CS og teste den nye disken. Ingen endring. Disken ble master og CD-rom ble slave. Fortsatt lesefeil. Jeg tror du trenger en 80-leder (dobbelt sett med ledninger, men kun 40 hull) ATA100 kabel for å greie de høyeste overføringshastighetene mellom kontroller og enhet (=PIOmode5, usikker på om dette er den raskeste UDMA 5), ellers så risikerer du lesefeil. Kanskje du burde sjekke med en annen ATA-kabel enn den/de som fulgte med ? Har du idag 2 stk SATA60 kabler med kun en kontakt i hver ende som går ut fra hver sin kontroller på hovedkortet, isåfall burde begge enhetene være Master på hver sin kanal ? Sjekk BIOS og post messages Endret 13. juli 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har to individuelle kabler som går til henholdsvis disk og cd-rom. Jeg har også testet med en enkel kabel med to utganger. Har prøvd i begge utgangene på hovedkort og med alle master/slave-kombinasjoner jeg kom på. I skrivende stund er harddisk primary master og cd-rom secondary master. Jeg skal teste ut litt master/slave-settings og se om jeg får endringer. Har som sagt testet med flere forskjellige kabler. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Smarteste er å sette jumperene på begge enhetene til cable select (CS/CSEL). Da finner kontrolleren ut hva som er rett. Men husk at begge må være cs , ikke bare den ene , ellers blir det konflikt . Har også vært borti at enkelte DVD brennere ikke liker å ha "delt" IDE buss. Så kanskje du skal prøve å ha de separate , dette gir også bedre ytelse når begge enhetene er ibruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har prøvd med begge som CS. Samme problem. Testet for to sekunder siden med CS på harddisk og slave på cd-rom. Samme problem. Jeg vet at det finnes en løsning på problemet, men ut i fra alt jeg har lest om det så er det ikke en fasit. Og det gjør det ikke akkurat mindre irriterende. Må minne på at maskinen fungerer helt fint med S-ATA-disk (sett bort i fra en frys i ny og ne som følge av litt at disken ikke er helt super, som er grunnen til at jeg ønsker å bytte). Jeg vet også at disken jeg får feilmelding på er 100% frisk. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Iflg Shuttle skal det være 2.stk IDE/ATA connectorer i maskinen. Det jeg mener du bør gjøre er å bruke to ide kabler hver tilkoplet sin egen IDE port og ha kun en enhet på hver (ikke kjøre master/slave). En annen ting når du skal installere OS (spesielt windows) er å bare ha "EN" disk tilkoplet u/installasjon. Ellers endrer man oftest opp med surr hvor system/boot disk havner. Endret 13. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg bruker to IDE-kabler, men enhetene vil uansett bli tildelt en master/slave-rolle. Har alltid kun en disk tilkoblet når jeg installerer OS. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Er det kun 1 enhet på ledningen så skal den være master. Hvis du ser etter på hver av de ATA kablene du har, er en eller flere av ledningene fysisk kuttet over ? Isåfall er de kuttet på forskjellig måte ? Hvis du sammenligner kontakene på de medfølgende atakablene med en "vanlig" master/slave atakabel hvor det det 10. 20. hullet kan være blokkert, finnes det en en ekstra blokkering/"key" på kontakten til ledningene dine. Er noen av pinnene på atakontrollerene dine bøyd ? Endret 13. juli 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har slitt litt med bøyde pinner, det har jeg glemt å nevne. De har bøyd seg som følge av litt uvøren behandling, men jeg har bøyd dem tilbake uten problemer. Maskinen har fungert helt fint med IDE-disk før og jeg mener å huske at pinnene har vært bøyd da også, men jeg kan ta feil. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jeg liker ikke PATA-kablene du har Det virker som om du har 2 stk "custommade" 40-wire P-ATA kabler med kun 2 kontakter ("connectorer") i hver sin ende. Hver av disse er koblet opp til sin egen IDE-kontroller, slik at enhetene (max 2 stk) som evt kobles til får være helt alene på hver sin kontroller (2 stk). Vanlige cableselect P-ATA kabler har derimot 3 kontakter, den ytterste ("master-plassen") har ledning til hovedkortets pin 28, og den midtre ("slave-plassen") har ikke ledning til pin 28. Enhetene som kobles til kan på denne måten finne ut om de er plassert i midten eller ytterst. En bootbar systemdisk (C:) bør vel etter min kjennskap være master på den første (primary) IDE-kontrolleren. Jeg vil tro at begge kablene som fulgte med Shuttle kabinettet ditt har pin 28 enablet i begge endene. Hvis de er like, bør CS-jumper på enhetene gi master-innstilling på hver av IDE-kanalene. Selv om det strengt tatt føles litt underlig å bruke CS-jumper på en kabel som åpenbart ikke er wiret for cableselect. Man vet jo aldri helt hva Shuttle kan finne på, det kan tenkes at de har lagd en egen P-ATA kabel til CD-rom hvor leder 28 er klippet av, slik at den skal bli oppdaget som slave hvis cd-rom bruker CS-jumper. Hvis dette er tilfelle, bør du iallefall ikke bruke denne PATA kabelen sammen med harddisk med CS-jumper. Jeg ville iallefall sørget for at PATA-harddisken (C:) er alene som master på den lavest nummererte IDE-kontrolleren. Vær obs på at en enhet som er alene på kabelen faktisk kan jumpersettes som slave uavhengig om den har pin 28 tilgang eller ikke, men jeg ser ikke helt logikken i å ønske dette, iallefall ikke for en systemhardisk som skal være bootbar. Det kan hende at PATA-harddisken bør bruke en 80-wire PATA kabel med ekstra skjerming. Du bør uansett kabeltype koble denne til den lavest nummererte IDE-kontrolleren, og disken bør festes i ytterste kontakt. Jeg ville ha jumpersatt disken som master eller single (om det finnes) på denne kanalen (kabelen) og latt den være alene der. CD-spilleren ville jeg ha koblet opp til den andre IDE-kontrolleren, siden den er alene på kanalen burde den logisk sett også kalles master. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Attachment Endret 13. juli 2008 av lurerpaa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg puttet S-ATA-disken i igjen. Ga opp, med andre ord. Den virker stabil for øyeblikket. Lenke til kommentar
hasty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei. Snubla bare over denne tråden mens jeg søkte etter noe annet... Kanskje ett dumt spørmål på tampen, men har du sjekka BIOS instillingene...? Søkte opp SN85G4 på nettet, gikk videre inn på på www.shuttle.com, og fant at den skal ha hovedkort FN85.... noe jeg antar er riktig...? Uansett, ser ut til at det er to forskjellige kontrollere som håndterer IDE og SATA, og videre under BIOS setup "Integrated peripherals", og "Onboard IDE device", at der er diverse instillinger for IDE portene... det beste her tror jeg er om de forskjellige innstillingene er satt enten til "Enabled" eller "Auto". Videre så ligger instilling for å aktivere SATA chipen sin ROM under "Onboard PCI devices". Jeg selv har aldri hatt fingrene mine bortpå en slik Shuttle PC så alt dette er bare teori fra min side, men har vært borti et lignende problem på min egen PC (hjemmebygget med ASUS hovedkort), der jeg har to forskjellige on-board kontrollere, som begge kan være enten IDE eller SATA, og evt. med RAID konfig... Her fikk jeg lignende problemer med at WinXP under installasjon ikke likte den nye SATA disken som jeg hadde koblet til den "andre" kontrolleren i forhold til de andre diskene i PCen. Jeg måtte faktisk lage meg en slik "driver disk" som jeg måtte bruke under WinXP installasjonen... Men siden du går andre veien (altså fra SATA til IDE), er vel neppe dette nødvendig hos deg. Her er forøvrig url til siden hos Shuttle hvor jeg fant manualen... http://global.shuttle.com/download03.jsp?PCI=19&PI=482 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Nøtten jeg ikke klarte å knekke var hvorfor det som har fungert 1000 ganger før (tro meg, jeg har tuklet mye den den maskinen) ikke fungerer nå. I tillegg ser jeg mange anbefaler å kjøpe ny disk når feilmeldingen jeg fikk kommer (på andre fora vel å merke), men det er bare tull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå