Aiinen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Hei! Har nylig kjøpt inn ny datamaskin med disse specs: Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket-775, MSI P35 Platinum Combo, P35, Socket-775, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3. PC-en er satt opp og alt har gått forholdsvis smertefritt... ...helt til. Jeg har installert Win Vista x64 pga. mengden RAM jeg har i PC-en. Etter installasjon av Vista er fullført, får jeg vært inne i Windows i ca. 1-5 min, før datamaskinen automatisk restarter seg selv, gir beskjed om at den logger av og avsluttes. Datamaskinen restartes, for så at den prøver å boote opp Windows igjen. Da blir jeg stuck på en Loading loop alá typen svart skjerm med grønn loading bar som beveger seg kontinuerlig. Etter en god stund begynner den å gå tregere / hakke, for så at den stopper helt opp. Får startet i Safemode m/ Nettverk, selv om det også tok en god stund. Jeg har resettet CMOS ved hjelp av CMOS reset knapp, så vel som å ta ut bios batteriet og la det være utkoblet i ca. 15 min. Har re-installert VISTA opptil flere ganger, men dessverre med samme resultat. Har bootet opp med Vista CD-en og prøvd Repair funskjonen, uten at den finner noe å reparere. Om det er noen som kjenner til problemet fra egen erfaring / vet noe om hva dette eventuelt kan være, hadde jeg satt stor pris på respons. I mine øyne ser det ut som korrupte filer fra Windows Vista sin side, og har prøvd å søke meg frem til det via vår venn Google, uten hell. Med vennelig hilsen, - Ole Henrik. Endret 3. juli 2008 av Aiinen Lenke til kommentar
Vial Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hei, hadde samme problemet med min nyinnkjøpte rigg med forholdsvis like spec. Installasjon av OS gikk knirkefritt, også konfigurering - men så plutselig ble jeg sittende i en endeløs løkke. Viste seg at det var noe feil med konfigureringen av IDE-devices (hadde påkoblet IDE CD-rom drev og harddisk på samme kabel) og løsningen var (drastisk nok) å fjerne CD-rom drevet. Fikk bootet opp da. Fikk også samme problemet når jeg lekte meg med IDE, AHCI eller RAID-instillinger av kontrolleren på hovedkortet i bios. Jeg ville gått over hardwaren, prøv å koble ut det du virkelig ikke trenger, last ned en memtest og forsikre deg om at RAM'en ikke innehar feil. Last ned en Linux Live CD og forsøk å boote med den. Via linux kan du også kjøre en god del tester som kan hjelpe deg med å identifisere hva som er galt. Ps. det kan være hva som helst, jeg lekte meg med IDE/AHCI/RAID-instillinger fordi maskinen hakket i Windows XP. Testet minne, null feil, testet CPU, null feil, testet harddisk, null feil - men det egentlige problemet? Hovedkortet "likte ikke" IDE-harddisken min (kanskje fordi den hadde stått i en ekstern drive og hadde blitt litt røft behandlet) så løsningen for meg var å handle en ny harddisk og vips - problemet forsvant. Ps. hva slags strømforsyning har du? 9800GTX er forholdsvis strømkrevende. Strømforsyningen din bør kjøre ut mellom 22 - 27 ampere på 12V iflg. de som har peiling på det Lenke til kommentar
maximus Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Jeg hadde også et lignende problem med en driver til mitt MSI P35 NEO2 FIR. Under istallasjonen av Vista x64 gikk den i loop. Greide å komme videre på et eller annet vis og fikk fullført installasjonen. Fikk en del blåskjermer etterpå. Det viste seg at driveren til det integrerte nettverk kortet (Realtek 8111B) var dårlig. Oppdaterte driveren og ingen problemer siden. PS: Ser at du har samme nettverkkort som meg. Last ned driver her Endret 3. juli 2008 av maximus Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg har prøvd mye rart nå, men jeg skal prøve det med den driveren til nettverkskortet. For jeg har funnet ut, ved hjelp av en bootlog, at alle driverne loader, unntatt en som heter NDproxy.sys. Dette skal visstnok være en slags nettverksdriver ettersom jeg har lest meg frem til. Noen som har vært borti drivere som ikke loader, og om det forårsaker problemer med booting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå