Mikr89 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei. Veldig flaut og spørre om dette men har aldri hatt mac før.hvordan får man safari over hele skjermen? og hvordan får man krøllalfa? Lenke til kommentar
djchange Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Trykk på det pluss(+)-symbolet i det ene hjørnet av browservinduet for å maksimere dets størrelse. Om du sitter med ett Mac-tastatur og kjører OS X, så har alfakrøll (@) sin egen tast borte ved tasten for linjeskift. Foreslår switchguiden borte hos Mac1.no om du er tidligere Windows-bruker og er helt fersk på Mac og i OS X. Lenke til kommentar
Mikr89 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Trykk på det pluss(+)-symbolet i det ene hjørnet av browservinduet for å maksimere dets størrelse. Om du sitter med ett Mac-tastatur og kjører OS X, så har alfakrøll (@) sin egen tast borte ved tasten for linjeskift. Foreslår switchguiden borte hos Mac1.no om du er tidligere Windows-bruker og er helt fersk på Mac og i OS X. Fant @ var bare så ivrig istarten at jeg ikke så den har allerede prøvd å trykke på + tegnet,men safari blir bare litt større. Altså cirka halve skjermen blir brukt,noen tips til og få safari over hele skjermen??? Lenke til kommentar
Mikr89 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Please svar noen. Går det virkelig ikke ann å få safari til og dekke hele skjermen? Visst ikke, så får jeg vel laste ned firefox eller noe i stedet. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Dra denne lenken til bokmerkerkene dine og voila har du en fullskjermknapp: Fullskjerm Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Safari tilpasser seg vel bredde på siden en er innepå, om en trenger en bredere nettleser så er det vel å gjøre som foreslått over eller plassere vinduet lengst til venstre og dra vinduet ut mot høyre med de diagonale linjene nede i høyre hjørne. Firefox og Opera vil dog maksimere over skjermen ganske så automagisk. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Nå er vel dette et bevist valg fra Apple, hvorfor skal nettleser dekke hele skjermen, det eneste ekstra du får er hvite striper på hver side av nettleseren. OS X er basert på dra og slipp prinsipp, og da er det en fordel og ha andre programer og desktopen tilgjengelig på siden av nettleseren der man kan dra de tingene man ønsker å lagre/bruke. Jeg råder deg heller til å lære å bruke macen som en mac slik den er tiltenkt i stede for å forsøke å bruke den som man ville ha brukt en PC. Macen har ikke noen oppgavelinje derfor er det en stor fordel at vinduene ikke er heldekkende. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Nå er vel dette et bevist valg fra Apple, hvorfor skal nettleser dekke hele skjermen, det eneste ekstra du får er hvite striper på hver side av nettleseren. OS X er basert på dra og slipp prinsipp, og da er det en fordel og ha andre programer og desktopen tilgjengelig på siden av nettleseren der man kan dra de tingene man ønsker å lagre/bruke. Jeg råder deg heller til å lære å bruke macen som en mac slik den er tiltenkt i stede for å forsøke å bruke den som man ville ha brukt en PC. Macen har ikke noen oppgavelinje derfor er det en stor fordel at vinduene ikke er heldekkende. Men nå som vi har Spaces, som gir oss opp til 16 arbeidsområder per skjerm, kan vi nyte fullskjermsapplikasjoner uten å måtte bruker docken for å bytte program. Jeg har første space dedikert til nettleseren. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Men nå som vi har Spaces, som gir oss opp til 16 arbeidsområder per skjerm, kan vi nyte fullskjermsapplikasjoner uten å måtte bruker docken for å bytte program. Jeg har første space dedikert til nettleseren. Vel i prinsippet, men du vil fortsatt ha problemet med at du ikke kan dra ting fra nettleseren over i andre apps like lett. Desuten ser jeg ikke helt poenget med å maksimere nettleseren i hvertfall i mitt tilfelle på en macbook pro, da det bare vil gi ekstra hvitt på sidene av siden du bruker, eller uhensiktmessig lange linjer hvis siden er av det slaget som tilpasser seg vindusbredden. Det er en grunn til at brede bøker har linjer i to koloner, man leser rett og slett bedre når linjene ikke er for lange. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vel i prinsippet, men du vil fortsatt ha problemet med at du ikke kan dra ting fra nettleseren over i andre apps like lett. Desuten ser jeg ikke helt poenget med å maksimere nettleseren i hvertfall i mitt tilfelle på en macbook pro, da det bare vil gi ekstra hvitt på sidene av siden du bruker, eller uhensiktmessig lange linjer hvis siden er av det slaget som tilpasser seg vindusbredden. Det er en grunn til at brede bøker har linjer i to koloner, man leser rett og slett bedre når linjene ikke er for lange. Nå har jeg aldri hatt behov for å dra ting over i andre applikasjon, jeg bruker menyene og docken (dra f.eks. ting fra finder-vinduet og til for eksempel Photoshop-ikonet i docken, problem løst). Mulig at det er ineffektivt, men det er nå slik jeg foretrekker å jobbe. Jeg foretrekker også å ha maksimert nettleser, da det gir en mer romslig følelse, særlig på MacBook-skjermen min (1280x800 er tross alt ikke så mye). Men igjen så er jeg en av de som ikke tror at hvordan man skal bruke et OS har et fasitsvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå