CapitalSheep Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Jeg tenker jeg snart kjøper meg en ny pc, siden den gamle fra 2001 begynner å bli litt utdatert... jeg beholder kabinettet men resten skal ut. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=949540&hl= [cpu] Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz [HDD]Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM [GPU] MSI GeForce 9800GTX 512MB OC GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP [HK] MSI P35 Platinum Combo Dette er den foreløbige handlelisten fra komplett... Det jeg er mest usikker på er hvor mangen ram brikker jeg kan bruke samtidig. HK støtter både ddr2 og ddr3. Er det to for ddr2 og to for ddr3 eller betyr det ingenting...? Jeg har heller ikke lagt til strømforsyning siden jeg ikke har peiling på hvor mye det krever. Det jeg har nå er en på 350w og tror egentlig ikke det holder. (Jeg har faktisk en på 250w også. Det hadde vert stilig å kunne brukt begge. edit: Jeg nevner også her at jeg helt sikkert ikke kommer til å kjøre SLI, og at jeg kanskje kommer til å klokke litt... Endret 3. juli 2008 av mazz_222 Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ok.. Jeg ville satt opp et annet HK. Asus P5Q eventuelt Asus P5Q Deluxe. Jeg setter opp det hovedkortet nesten hver gang.. Skjermkort ville jeg byttet til HD4850, som har like bra ytelse, til 1000kr mindre, eller HD4870, som er enda bedre. Jeg ville kanskje også anbefalt HD4850 i crossfire. Ram: Disse De passer fint med HK-et. Strømforsying: Corsair 750w. Og harddisk. 160 GB kan ikke være nok? 500gb, 480 kr. Nå gikk jeg sikkert langt over prisgrensa, man vanskelig å holde styr på når man setter opp èn og èn del, og ikke handlevogn. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Må si meg enig med Redneck. Gode komponenter det der. 750 Watts psu er nok litt unødvendig hvis trådstarter ikke skal kjøre SLI eller CF. Trådstarter: Har du planer om overklokking? Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Ok.. Jeg ville satt opp et annet HK. Asus P5Q eventuelt Asus P5Q Deluxe. Jeg setter opp det hovedkortet nesten hver gang.. Skjermkort ville jeg byttet til HD4850, som har like bra ytelse, til 1000kr mindre, eller HD4870, som er enda bedre. Jeg ville kanskje også anbefalt HD4850 i crossfire. Ram: Disse De passer fint med HK-et. Strømforsying: Corsair 750w. Og harddisk. 160 GB kan ikke være nok? 500gb, 480 kr. Nå gikk jeg sikkert langt over prisgrensa, man vanskelig å holde styr på når man setter opp èn og èn del, og ikke handlevogn. Jeg bør kanskje se litt til etter hovedkort, men jeg skal vurdere forslagene dine, det samme gjelder skjermkortet. Når det gjelder harddisk tror jeg egentlig ikke jeg trenger nye mer. Det er litt unødvendig hvis jeg bare bruker 40 GB av 500. I tillegg har jeg en ekstern harddisk... Jeg ble faktisk litt overasket når du nevnte 750w. Jeg tenkte egentlig mer 500w, men det er sikkert det jeg trenger. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å kjøre SLI(CF vet jeg ikke hva er... ) Det kan også hende jeg overklokker litt, men ikke noe ekstremt. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Den Samsung-disken du har valgt har bare 8Mb buffer,mens den Seagaten har 32Mb buffer. I følge tester jeg har lest har dette litt å si på ytelse. Ikke noe ekstremt,men likevel. Du kan godt gå for en mindre Corsair-PSU. Vil du ha en modulær psu,så velger du HX-serien. CF=Crossfire. Det er det samme som SLI,men da med AMD/ATI skjermkort. Leste du testen på Asus P5Q Deluxe? Som du ser er det et knallbra hovedkort. Personlig styrer jeg unna MSI hovedkort. MSI lager mye søppel. Hvis du skal overklokke,så er det en fordel å gå for PC8500-ram og en god cpu-kjøler. Endret 3. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Morten K sier mye fornuftig, også når det gjelder PSU. Men 750 kan være fint å ha, til senere. Hvis du kjøper et 4870 og bestemmer deg for å kjøpe enda ett senere, er det kjipt å måtte kjøpe en ny PSU også. Hvis du har planer om å overklokke er P45 chipsettet bra. P5Q Deluxe får bra i alle tester og ser jo digg ut også. I tilleg får du, som vanlig, med mye tilbehør med Deluxe pakkene til Asus. hvis du ikke skal gå for 500gb, ta hvertfall 250. OS tar mye plass, spill tar en del plass. Filmer, musikk osv. Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Har sett litt mer på pc nå... Jeg tenker meg at budsjettet blir på litt over 6 000 kr. Skjermkort er ikke tatt med siden det var alt for mangen å velge mellom. Hovedkort CPU Harddisk PCU RAM Er det moe forskjell mellom denne og den med vifte? Jeg synes det var unødvendig hvis jeg ikke trengte det... ihvertfall hvis du ser utenom klokking da... Jeg er litt usikker på om jeg vill ha disse... DVD brenner Nå har jeg lagt handleliste hos komplett, men er det noen bedre steder å kjøpe fra? Har erfaring med at komplett har lang leveringstid. Hvordan ser dette ut da? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Jeg bruker hovedsaklig 4 nettbutikker. PS.no,Komplett,MPX og Netshop. Jeg har aldri opplevd noen problemer med disse butikkene. Personlig styrer jeg unna små nettbutikker som ikke har vært med så lenge. PS.no og MPX har ikke så godt utvalg,så jeg har lagd et oppsett fra Netshop. Hovedkort: ASUS P5Q-E. 1095kr Skjermkort: Club3D HD 4850. 1395kr. Ram: Mushkin DDR2 4096MB REDLINE PC8000. 725kr. PSU: Corsair 750W. 850kr. Hardisk: Samsung SpinPoint T166 320GB SATA 3,5", 16MB, 7200rpm. 415kr. CPU: Intel Core 2 Duo E8400. 1250kr. DVD-brenner: Samsung SH-S203D Svart, SATA. 220kr. Alle varene er på lager i skrivendestund og totalprisen blir 5950 kr. Edit: Du skrev tidligere at du skulle overklokke,så jeg setter opp en billig cpu-kjøler også. Scythe Katana 2. Eventuelt en bedre: OCZ Vendetta 2. Endret 4. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Eventuelt denne harddisken. Ellers er jeg veldig enig med Morten K. Kan også anbefale Amentio.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå