Gå til innhold

BK: Blomster i Longyeardalen

Anbefalte innlegg

Ett siste BK-bilde før jeg tar helg. Mens jeg kavet rundt oppe i fjellsiden over Longyearbyen, og fulgte taubanen mot Gruve 1 prøvde jeg meg på noen blomsterbilder, noe jeg normalt aldri gjør. I det golde svabardlanskapet er blomster i seg selv noe bemerkelsesverdig. Jeg gikk for supervidvinkel og stor blenderåpning, i håp om å gjøre bildet til noe mer enn et ordinært blomsterbilde (multer?), men gitt Tokinaens ikke akkurat nydelige boke er jeg ikke helt sikker på om jeg liker det eller ikke. Vellykket, eller kandidat for "kill your darlings-haugen"?

post-65389-1215037317_thumb.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 12/4. Iso 200, 1/800 sek.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et helt ekstremt nydelig landskap i bakgrunn, men likevel ønsker du å fotografere et par små blomster?! *riste på hodet*

Mer on-topic: Som du selv nevner, blir det for stor DOF til et slikt type bilde. Synes også steinen nede i venstre hjørne virker forstyrrende, men usikker på om jeg ville croppet. For min del fungerer ikke dette, dessverre.

Lenke til kommentar

Landskapet i bakgrunnen er så dominerende selv ufokusert, at jeg bare blir sittende å lure på hvorfor du valgte fokus på blomstene. Som nevnt, så ville nok dette vært et mye bedre bilde om alt var i fokus, men at det sikkert ikke lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Med en nedblending til f/11 eller deromkring, så hadde nok dybdeskarpheten vært en helt annen. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, IceFox, med at "det blir for stor DoF for et slikt type bilde" - er ikke problemet det motsatte?

Motivasjonen min var jo ikke å ta et landskapsbilde (som jeg selvsagt har hauger av), men å ta et bilde av blomstene satt i en sammenheng. Jeg er litt usikker på om kritikken handler om at et så flott landskap krever et landskapsbilde, eller om det rett og slett er mislykket som detalj-i-sammenheng-bilde?

Lenke til kommentar
Motivasjonen min var jo ikke å ta et landskapsbilde (som jeg selvsagt har hauger av), men å ta et bilde av blomstene satt i en sammenheng. Jeg er litt usikker på om kritikken handler om at et så flott landskap krever et landskapsbilde, eller om det rett og slett er mislykket som detalj-i-sammenheng-bilde?

Det er vel det som er problemet - at selve detaljen drukner i all sammenhengen.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...