Effectiv Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei!.. Mitt problem startet slik: Jeg skulle installere Linux på den nye pcen min, men får ikke lov fordi linux (ubuntu i dette tilfellet) er kresen på den optiske leseren (dvd-romen) for å kunne starte enten live-cden eller å installere linux. Fikk iallefall vite at det muligens var DVD-romen som ikke klarte oppgaven (kjøpte den billigste jeg fant .. kostet 124 kr ). Så jeg tok en tur i data-skuffen og fant en gammel IDE-dvdrom, ca 2 år gammel samsung-sak. Jeg koblet den til pcen, glad for å ha funnet noe og håpet på at dette skulle la meg installere linux iallefall! Men nå klarer ikke pcen min å finne selve dvd-romen, og etter litt roting i bios fant den en Floppy-stasjon (altså diskett..) Etter litt til roting klarte den å glemme floppy-stasjonen og fant nå en DVD-stasjon! Men den reagerer ikke når jeg sette i cder eller noe.. Hva er feilen? Den er koblet til IDE-kablene som jeg fant (hører til hovedkortet) og en 6pins-strømkontakt. Jomperen er satt til slave, men ingen forskjell om den står på CS eller Master.. Noen ideer om hva som kan være gale? noe drivere som ikke er ordentlig installerte? SCSI-drivere kanskje? OS er forresten vista.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå