Gå til innhold

Manuelt sette opp dual boot DOS og XP på ETX system?

Anbefalte innlegg

Hva er det som er nødvendig for å boote et operativsystem?

Om en har en fungerende XP installasjon, kan en da opprette en ny partisjon, kopiere inn alle nødvendige filer (f. eks fra en annen disk med Windows), lage en ny oppføring i boot.ini som peker mot Windows nr 2?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har mange ETX systemer som skal kjøre Windows XP embedded.

Min oppgave er å lage et image av et standard oppsett som skal kunne dyttes inn på et CF kort og så boote på ETX systemet. Utfordringen er at når ETX systemet kommer fra fabrikken så er BIOS satt til å bare fungere med CRT skjermer, og displayet som er koblet til (ikke via vanlig VGA) er LCD, og displayet vil da ikke virke. Hvorfor produsenten av ETX kortet har låste det til CRT som standard har jeg ingen anelse om..

Dette har jeg løst ved å bruke et program som tar en backup av innstillingene i BIOS til en fil og kan tilbakeføre dem.

Det jeg da gjør er å legge til en .bat fil som kjøres første gang imaget bootes, som da tilbakefører innstillingene fra en fil (der displayet er satt til LCD+CRT), så rebooter, og da kan en se bilde på displayet. Denne metoden fungerer, men siden jeg har kjørt fbreseal på Windows, så tar det over 7 min før den er inne i Windows for første gang, og da er skjermen svart temmelig lenge. Den som setter opp systemet må da vente i nesten 8 min før det er mulig å se om systemet virker som det skal.

Er det mulig å lage en liten partisjon på slutten av CF kortet som har DOS/FreeDOS filer, boote til den første gang, kjøre tilbake BIOS settinger fra en fil, endre boot.ini så den starter XP som standard og så reboote?

XP systemet kan kjøre på FAT32 for å gjøre det lettere å redigere boot.ini fra DOS.

Om det er mulig så vil det korte ned "svart skjerm" ventetiden drastisk, og tid er jo penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...