GBOne Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei! jeg er veldig interessert i fortografering av bygninger, noen av dem store og ruvende, andre langt mindre... Jeg har to spørsmål til ekspertisen inne her: 1) Har noen et godt forslag til objektiv (som passer Samsung/Pentax)? 2) Jeg har latt meg fortelle at det finnes objektiver som "retter opp" fortegninger (eller hva jeg nå skal kalle det) spesielt hvis du går tett på (altså at bygningen begynner å "helle inn mot midten". (Elendig forklaring, håper noen forstår hva jeg mener). Hvordan kan jeg se om et objektiv er en slik "korrigerende utgave" sammenlignet med et ordinært objektiv? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Perspektiv er ordet du leter etter. Objektiver som retter opp slike ting kalles for Tilt Shift, og ser slik ut. Disse er i midlertidig ganske dyre, og jeg er usikker på om de finnes til Pentax-fatning. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 http://www.akam.no/artikler/carl_zeiss_med...kel/53510?pid=3 Kan muligens være noe? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det Zeiss-objektivet er bare en rettegnende vidvinkel. Om du tilter den oppover vil du fortsatt få den effekten ar byggningen heller innover i bildet. Det er helt rett som IceFox sier, det er et tilt shift objektiv trådstarter er ute etter, men jeg kan desverre heller ikke hjelpe noe mer med foreslag til Pentax. En kjap google gav meg Pentax Shift 28mm f/2.8 SMC, men det kan se ut til at dette er utgått? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 En annen mulighet, som dog er litt mer halvgjort, er å rette det opp i PS. Her er en artikkel som omtaler det. Aldri prøvd det i praksis selv, men bokmerket siden i tilfelle jeg fotograferer noe arkitekt en gang. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Eller du kan bruke PTLens som koster endel mindre enn PS3. Du kan også laste ned en prøveversjon her. Et shift-objektiv er uten tvil den beste måten å gjøre dette på, men hvis du ikke skal drive med dette profesjonelt er det jo verdt å prøve med software først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå