DawnDusk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei! Etter litt "inspirasjon" fra mobiltelefon-delen av diskusjonsforumet, så tenkte jeg å spørre om det samme på TV-forumet for ren nysgjerrighet. Selv om det gjelder helt forskjellige områder, og hyppigheten av utbytting er helt forskjellig, så våger jeg meg frempå med spørsmålet likevel: Hvor ofte oppgraderer dere til ny TV, og hva skjer med den gamle? Og skyldes det at bildekvaliteten har blitt bedre, eller f.eks. økt skjermstørrelse? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hei! Etter litt "inspirasjon" fra mobiltelefon-delen av diskusjonsforumet, så tenkte jeg å spørre om det samme på TV-forumet for ren nysgjerrighet. Selv om det gjelder helt forskjellige områder, og hyppigheten av utbytting er helt forskjellig, så våger jeg meg frempå med spørsmålet likevel: Hvor ofte oppgraderer dere til ny TV, og hva skjer med den gamle? Og skyldes det at bildekvaliteten har blitt bedre, eller f.eks. økt skjermstørrelse? Det er ikke noe dårlig spørsmål og tidene har nok forandret seg mye. Jeg er over 30 og da jeg var liten så hadde folk tv-ene sine i minimum 10 år. På 80 tallet var det fremdeles noen av mine venner som hadde sort hvitt tv-er. Som regel var det kun en tv pr husstand og bare noen få var så privilegerte at de hadde en liten reise tv til sin Commodore 64. På tidelig 90 tall fikk vi oppgradert til en Bang & Olufsen tv med en gigantisk fjernkontroll og den hadde min mor frem til år 2000. Da sluknet tv rett og slett av seg selv:). I dag så bytter nok flere tv-ene sine hyppigere enn før, men vanlige husstander som har kjøpt seg flat tv i løpet av de siste 2 årene vil nok ha dem noen år. 10 års syklusen er over og jeg vil tippe folk vil bytte hvert 5 år, kanskje mer. Reklame og markedsføring er med på og trekke dette. Flatskjerm har blitt mote og alle bør ha siste skrik. Jeg tror ikke kvaliteten og holdbarheten på de nye tv-ene er så god heller. Det er et hav av funksjoner som er presset inn for optimalt bilde så tekniske problemer etter få år vil nok forekomme i langt større grad enn før. Jeg kjøpte faktisk ikke egen tv før i 2001. Frem til da hadde jeg bare arvet gamle tv-er fra min familie og jeg hadde det helt fint med det. I fjor gikk jeg til innkjøp av min første flatskjerm, men jeg ble så skuffet at jeg leverte den tilbake og kjøpte med en brukt Loewe crt i stedet. Opplevelsen min da var at den nye teknologien ikke sto i samsvar med det reklamene og ikke minst selgerne påsto. Crt kan man kjøpe til spottpris på finn.no og man kan prute dem ned til ingenting da så å si ingen vil ha dem. I det hele tatt tror jeg ikke folk vil kjøpe brukt lenger. Det skal være nytt og ferdig med det. Annonser på brukte flatskjermer gror også fast på diverse nettportaler. Dermed tror jeg at man vil få en stor økning av tv søppel i årene fremover. Det vil ikke nytte og annonsere en 2-3 år gammel flat tv da den neppe vil bli solgt. Noen vil nok gi bort sine gamle tv-er, men det kommer til å hope seg opp med elektronikk på Norges søppelplasser. Det er helt sikkert… Jeg har nå kjøpt en Panasonic PX80 og er fornøyd med det, men hvor lenge jeg skal ha den og ikke minst hva jeg skal gjøre når den skal byttes ut vil vel tiden vise. Det skjer store ting med denne teknologien hvert eneste år og det vil ta en stund før man finner frem til et system som ikke tar kvantesprang hver 12 måned. Tv-ene sliter med barnesykdommer og dette er litt frustrerende da det alltid er noe man plages litt av. Om få år vil det komme ny teknologi som vil danke ut både plasma og lcd og da får man enda mer søppel. HD tv-en kommer til å bli oppgradert til både 3K - 4K osv osv osv osv. Dette racet har så vidt begynt... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Jeg kjøpte min første TV (brukt 20" Finlux hotell-TV) i 1992. Den uka TV2 åpna. Den ble brukt til den ikke ville mer, ca 2003. Så stod den og støva under et skrivebord til jeg skulle flytte året etter, da havna den i EE-avfallet på baksiden av Elkjøp. Bruks/levetid i min eie: 10-12 år. Årsak til utskiftning: Defekt Min andre TV, 20" CRT Samsung, kjøpte jeg for en boks øl av en nabo som skulle flytte få uker etter at Finluxen røyk. Den har jeg ennå, jeg har satt den på soverommet i fotenden av senga, men ikke giddet å koble den til. Den gikk ut av bruk i fjor fordi bildet var gått fra greit nok til irriterende liten brevsprekk ved omlegginga fra 4:3 til 16:9. Bruks/levetid i min eie: 4-5 år. Årsak til utskiftning: Formatendring på sendingene Nåværende TV, Tatung V32MCAK fra november i fjor, er jeg så fornøyd med og den fungerer så godt sammen med bakkenett-dekoder at jeg kan godt tenke meg å bruke den i ti år framover. Det er mer sannsynlig at jeg bytter dekoderen til en PVR, og bytter stereoen med hjemmekinoanlegg enn at jeg bytter selve skjermen i løpet av den tida, dersom den ikke går i stykker. Jeg er fornøyd med ting som funker, jeg finner ikke lykken i å ha størst og dyrest og nyest mulig dingser. Endret 3. juli 2008 av Svinks Lenke til kommentar
alleibruk Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Sånn ca 10år før mellom hver tv 80 tallet gikk det på gamle arve tver for og spille commodore64 på gutte rommet (senere amiga.. 500, 1200 osv osv..) en 22" philips rundt 1990 (døde etter en 2-3 år. Brukte en del arve tver og handla meg en litn 15" mens jeg gikk på skole, den er plassert på soverommet mitt nå sammen med en gammel vhs spiller. den har ikke scart, så jeg bruker scartn på vhs n.. for og koble til en gammel dvd spiller ) NAD 28" rundt 97-98 (beste tvn jeg noensinne har hatt. 100hz til ca 8000,-) (denne fungerer fortsatt helt flott, impuls att jeg kjøpte ny tv nå egentlig. Flyttet denne til bardoms hjemmet mitt, bruker den når jeg er på besøk hjemme.) Panasonic px80 42" nettopp kjøpt. Strålende fornøyd med denne. (etter sånn ca 14 dager ihvertfall, men tviler på att den vil vare like lenge som NAD tvn..) Endret 3. juli 2008 av alleibruk Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Sånn ca 10år før mellom hver tv 80 tallet gikk det på gamle arve tver for og spille commodore64 på gutte rommet (senere amiga.. 500, 1200 osv osv..) en 22" philips rundt 1990 (døde etter en 2-3 år. Brukte en del arve tver og handla meg en litn 15" mens jeg gikk på skole, den er plassert på soverommet mitt nå NAD 28" rundt 97-98 (beste tvn jeg noensinne har hatt. 100hz til ca 8000,-) (denne fungerer fortsatt helt flott, impuls att jeg kjøpte ny tv nå egentlig. Flyttet denne til bardoms hjemmet mitt, bruker den når jeg er på besøk hjemme.) Panasonic px80 42" nettopp kjøpt. Strålende fornøyd med denne. (etter sånn ca 14 dager ihvertfall, men tviler på att den vil vare like lenge som NAD tvn..) Jeg er ganske sikker på at levetiden på plasma og lcd er ganske kort. Selv om produsentene mener de skal holde i 100 000 timer eller mer så finnes det ikke noen eksempler på dette enda. Prisene faller ganske fort på skjermene så om få år er de forbruksvare og ikke noe mer. Man vil finne utrolig mange tv-er til en billig penge og så vil man ha noen rolls roycer som de rikeste kan leske seg med. Personlig er jeg litt skeptisk til det forbruket vi er i ferd med tilegne oss. Jeg tror flere enn før bytter tv en gang i året... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg tror flere enn før bytter tv en gang i året... Vi får se om denne tråden viser at det er mange som bytter, og planlegger å bytte så ofte. Det vil alltid finne 'gearheads', folk som er minst like opptatt av utstyret som det de skal bruke det til, men jeg tror nok at den enorme utskiftinga og skrotinga av TV-er vi har sett i det siste kan være et blaff. For det første har vi hatt en overgang fra 4:3 til 16:9 - noe som gjorde at mange, inkludert mine gamle foreldre byttet til bredskjerm. Noen slik omlegging kommer neppe igjen i overskuelig framtid. HD-sendinger vil bli mer vanlig, men med unntak av de som kjøpte bred CRT i forfjorog tidligere, er vi allerede forberedt for det. Overgang fra analoge til digitale sendinger kan også få noen til å bytte ut dagens flatskjerm med ID-TV, men ekstern boks til en brøkdel av prisen funker flott, heller ikke dette vil gi noen stor TV-bytte-bølge. For det andre har vi hatt en høykonjunktur hvor folk har hatt mye penger. Kjøpefest. En gylden anledning til å kaste gammel dritt og skaffe seg noe nytt, det har vært på moten å forbruke. Nå blir det trangere tider, bo-, mat- og transportutgifter stiger fortere enn lønnene, og "unødvendig" forbruk kommer til å gå ned, både av reint praktiske årsaker, samt at det kommer til å bli mer populært å vise måtehold og være skeptisk til bruk-og-kast. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Min første TV ble vel kjøpt sånn omtrent midt på 80 tallet. Det var nok like etter at vi fikk kabel TV og var noe rundt 15" Etter en del år gikk den i stykker. Sannsynligvis rundt starten av 90 tallet ble det en ny 20" TV, som så vidt jeg vet fungerer fortsatt. Da jeg i 99 skulle begynne å studere i Narvik kjøpte jeg en ny TV istedenfor å frakte den gamle opp ditt. Nå i vinter gikk den TVen i stykker så det ble en ny 37". Om det var TVen eller fjernkontrollen som ikke fungerer vet jeg ikke. Hvis ikke TVen slutter å virke skal det noe spesielt for at jeg kjøper ny TV til et sted det er en TV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå