Gå til innhold

Bytte hovedkort,fra kt333 til Nforce2

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Er en ganske lang post(som vanlig), men den er ikke spesielt tung.

I skrivende stund har jeg dette opsettet:

Asus A7vkt333 (basert på ViaKT333)

AMD XP2000+

512Mb 2700ram(2*256, en kingston og en Anya)

Coolermaster kjøler

Windows 2000pro SP3

Her om dagen bestemte jeg meg for å se om noen var interersert i hovedkortet, og la ut en anonse på bruktmarkedet. En ville ha det, og skal i dag selge det. I den anledning har jeg bestilt nytt hovedkort, AbitNF7-S 1,2 (nforce2) fra komplet. Får den sansynligvis i dag. Så det jeg da skal gjøre er å ta ut mit gamle, og sette i det nye. Men vil helst ikke måtte reinstalere windows, da jeg har en del data jeg vil ta vare på, og ikke har mulighet for å ta backup av. Får tatt backup av det viktigste via en annen partisjon, men vil alikavel ungå å måtte reinstalere windows. Det jeg da tenkte var å å gå in i device manager og unninstale alle drivere som har med hovedkortet å gjøre.

Det jeg da fant foreløbig var da:

-Floppy disk controler

-Floppy disk drives

-Huam interface drivers(USB Huam interface drivers)

-IDE ATA/ATAPI controllers

-Ports(com & Lpt)

-Sound,video and game controllers.

-USB controllers

-System devicec.

1:Er alle portene på hovedkortet? Under den står det 2 com porter og en lpt skriverport.

2:Unsinstale alle system devices? Gjør vel ikke noe om jeg tar en for mye, da innstalerer vel win2k den igjenn?

3: Er det noen forskjell om jeg går in på add/remove hardware og fjerner de derifra? Hvilken er så fal anbefalt å bruke(device manager eller add/uninstal device)?

4: Noen ting jeg har glemt som jeg bør avinstalere?

Takker på forhånd for alle hjelp og tips.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bytta nylig HK fra asusA7v333 til MSI K7n2gl eller hva det nå hette.

Når msi kortet var i kjørte jeg repair med winXP cd'en min. Så funka alt. Etterpå tok jeg likevel backup av alt jeg trengte på en annen partisjon og la inn win på nytt.

Funker hvertfall med winXP...

K

Lenke til kommentar

Ok, så du droppet å fjerne noe fra device manager, og kjørte bare repair. Tenkte å bruke det som en slags siste løsning. Hvor lenge kjørte du før du formaterte å la det inn på nytt da, og merket du noen forskjell fra dette til du la inn winXP på nytt?

Takk for inspill.

Lenke til kommentar

Gadd aldri å benchmarke eller kjøre noe burn-inn før jeg reformatterte, men jeg hadde ikke problemer av noe slag...

Jeg avinstallerte ikke de gamle hk-driverne. Men jeg hadde nok gjort det etter en "repair-install" hvis jeg ikke hadde hatt planer om å formattere.

K

Lenke til kommentar

har nylig gått over fra nforce til kt400, jeg avinstallerte kun nforce-driverene (en pakke som lå i legg til/ fjern programmer), alt fungerer strøkent

slik fungerer det den andre veien også antar jeg, avinstaller via4in1 (og andre drivere dersom du har det, f.eks usb2 patch osv.)

windos xp ser ut til å fikse alt ved oppstart med nytt hk (det er ikke sikkert du trenger å avinstallere via4in1 engang)

Lenke til kommentar

Greit takker for alle tips å vink. Har nå demontert den, og avisntalerte det meste som hadde noe med hovedkortet i device manager. Selve driver pakken glemte jeg faktisk :oops: men skulle da gå greit når jeg unisntalte de manuelt bare. Så får jeg heller sitte klar til å bruke recovery console om det blir nødvendig. Kommer tillbake og sier hvordan det gikk, og klage om det ikke gikk :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...