vikingjan Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei ! Jeg har for en rekke år siden kjørt opp til lett motorsykkel. Nå skal jeg snart begynne opplæringen til tung motorsykkel. Det som i den sammenheng kunne vært kjekt, var å finne ut de typiske feilene man gjør på kartleggingstimene med min bakgrunn. Fra enda flere år tilbake kjørte jeg MYE moped så jeg er definitivt kapabel på to hjul. Jeg har også prøvd ulike tunge motorsykler opp gjennom årene, men har ikke hatt noen formell øvelseskjøring med noen. Det er nok forskjell på å klare å kjøre og det å kjøre og håndtere en tung motorsykkel riktig. Har noen råd, erfaringer og tips til hva jeg bør tenke over før den første vurderingstimen ? Hva pleier man å gjøre feil på ? M.v.h. Jan Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Ta det ALDRI for gitt at andre trafikanter ser deg! Det er i din interresse å gjøre deg synlig for øvrig trafikk selv om det kanskje ikke er ditt ansvar i enhver situasjon. Sørg for at spesielt trege bilister til enhver tid vet hvor du befinner deg, helst ved øyekontakt. Ved forbikjøringer, legg deg ut til venstre i GOD tid og send et par blink inn i speilet til bilisten du kjører forbi. Er du i tvil om han har sett deg venter du heller litt. Når du brekker ned sykkelen i en sving, gjør det med hjulene nærmest den hvite stripen og ikke ved den gule i midten... Hold blikket foran deg og bli oppmerksom på mulige problemer før du er oppe i dem. Det kan være løs grus i en sving, gjødsel fra en bonde eller et kumlokk... Lær deg å bremse hardt ned i en sving med MC! Burde ha vært obligatorisk opplæring og kunne ha reddet liv i mange ulykker! Kort sagt, tenk selv og ikke tro at noen andre der ute gjør det for deg Lykke til Ellers har jeg opplevd etter å ha overlevd mer enn 30 år med lappen på tung sykkel at man faktisk også blir en bedre bilist og langt mer oppmerksom om man har erfaring med sykkel ved siden av. En STOR forskjell på moped og tung sykkel er hvor du befinner deg i veibanen. Med moped blir du forbikjørt mens du holder deg godt gjemt til høyre, med tung sykkel er det du som passerer på venstresiden om du vil... En annen viktig forskjell, som mopedisten som kjøpte en av mine brukte sykler (med turbo!) fikk erfare, er at at tunge sykler IKKE bruker oljeblandet bensin... Endret 2. juli 2008 av trn100 Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Ta det ALDRI for gitt at andre trafikanter ser deg! Det er i din interresse å gjøre deg synlig for øvrig trafikk selv om det kanskje ikke er ditt ansvar i enhver situasjon. Sørg for at spesielt trege bilister til enhver tid vet hvor du befinner deg, helst ved øyekontakt. Ved forbikjøringer, legg deg ut til venstre i GOD tid og send et par blink inn i speilet til bilisten du kjører forbi. Er du i tvil om han har sett deg venter du heller litt. Når du brekker ned sykkelen i en sving, gjør det med hjulene nærmest den hvite stripen og ikke ved den gule i midten... Hold blikket foran deg og bli oppmerksom på mulige problemer før du er oppe i dem. Det kan være løs grus i en sving, gjødsel fra en bonde eller et kumlokk... Lær deg å bremse hardt ned i en sving med MC! Burde ha vært obligatorisk opplæring og kunne ha reddet liv i mange ulykker! Kort sagt, tenk selv og ikke tro at noen andre der ute gjør det for deg Lykke til Ellers har jeg opplevd etter å ha overlevd mer enn 30 år med lappen på tung sykkel at man faktisk også blir en bedre bilist og langt mer oppmerksom om man har erfaring med sykkel ved siden av. En STOR forskjell på moped og tung sykkel er hvor du befinner deg i veibanen. Med moped blir du forbikjørt mens du holder deg godt gjemt til høyre, med tung sykkel er det du som passerer på venstresiden om du vil... En annen viktig forskjell, som mopedisten som kjøpte en av mine brukte sykler (med turbo!) fikk erfare, er at at tunge sykler IKKE bruker oljeblandet bensin... Takk for flere gode råd ! Jeg stoler i alle fall på en som har en Spectrum som signaturbilde. (Hadde en selv en gang i tiden) Den praktiske delen av det er nok en del annerledes når man ikke har problem med å følge den øvrige trafikken. Det har blitt over 20 år siden jeg tok lett-lappen. Jeg har som nevnt hatt noen turer (uoffisielt alene) på tung sykkel gjennom årene. I de siste årene har jeg vel ikke kjørt oftere enn en liten tur en gang i året (prøve andres sykler). Jeg har et "godt" forhold til motorsyklister som bilist. Har bestandig veket litt til siden hvis jeg ser at det er plass til å passere mellom meg og den gule stripa. Det hindrer ikke trafikken og skaper flyt så lenge man uansett skal holde et øye i speilene ... Når jeg nå skal ta tung-lappen føler jeg meg sikker på regler og generell oppførsel i trafikken. Har en mistanke om at teknikken med å svinge med så stor redskap blir litt uvant å gjøre riktig. Leste en plass at man måtte legge seg over mer enn man forventet og gå fra yttersving til midt i venstresvinger og fra ytre del av kjørefeltet til indre i høyresvinger. Men jeg fyller nok ikke feil bensin i alle fall... Det er for lenge siden bensinfylling på moped var aktuelt. (Selv om det var det fra jeg var 13 - 17) :!: M.v.h. Jan Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Om du har eid en Spectrum er du i i alle fall gammel nok Tok deg nok for litt yngre til å begynne med Da har du sikkert også venner som kjører tung sykkel fra før, og det var i alle fall for meg litt beroligende den gangen jeg kastet meg ut i det. Litt greit ut på tur å kjøre sammen med andre med ikke fullt så mange lopper i blodet som jeg hadde når jeg kjørte alene Det var ellers så som så med opplæringen den gangen jeg tok lappen. Ettersom det var mindre enn 2 år etter at jeg tok bil-lappen var liksom ikke teorien noe å snakke om fikk jeg beskjed om, men klarte meg allikevel gjennom prøven selv om det faktisk forelå en egen teoribok for motorsykler som jeg ikke en gang visste om Har også vraket 3 tunge sykler i min tid. Er ikke stolt av det men har overlevd og lært av det! Igjen, lykke til Edit: Kom på en annen ting som virkelig kan være et mareritt, spesielt i svinger! Om du har med en passasjer vær sikker på at hun/han vet hva det er snakk om. Er livsfarlig med passasjerer som lener seg gale veien først og så plutselig ombestemmer seg... Endret 2. juli 2008 av trn100 Lenke til kommentar
vikingjan Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Om du har eid en Spectrum er du i i alle fall gammel nok Tok deg nok for litt yngre til å begynne med Da har du sikkert også venner som kjører tung sykkel fra før, og det var i alle fall for meg litt beroligende den gangen jeg kastet meg ut i det. Litt greit ut på tur å kjøre sammen med andre med ikke fullt så mange lopper i blodet som jeg hadde når jeg kjørte alene Det var ellers så som så med opplæringen den gangen jeg tok lappen. Ettersom det var mindre enn 2 år etter at jeg tok bil-lappen var liksom ikke teorien noe å snakke om fikk jeg beskjed om, men klarte meg allikevel gjennom prøven selv om det faktisk forelå en egen teoribok for motorsykler som jeg ikke en gang visste om Har også vraket 3 tunge sykler i min tid. Er ikke stolt av det men har overlevd og lært av det! Igjen, lykke til Edit: Kom på en annen ting som virkelig kan være et mareritt, spesielt i svinger! Om du har med en passasjer vær sikker på at hun/han vet hva det er snakk om. Er livsfarlig med passasjerer som lener seg gale veien først og så plutselig ombestemmer seg... Takk for svar ! Jeg fyller 40 før sola snur neste år ... Joda, Spectrum48 / Spectrum+ og microdrive. Mange fine spill der gitt (til den tiden å være): Lunar Jetman, Manic Miner, Daley Thompson's Decathlon og Turbo Esprit Jeg ser i Læreplanen at det inngår bremsing i sving og flere andre elementer. Dette med passasjer har jeg vært utsatt for på lett sykkel. Ble litt harme av det. Ga klar beskjed om at han fikk følge mine bevegelser eller sitte stiv som en stokk. Vel, det går nok bra. Jeg vet jeg får en kjørelærer som ikke slipper eleven før det er sikkert at vedkommende har kunnskaper og praksis nok. Og jeg slipper noen teoriprøve på trafikkstasjonen (selv etter 22 år) Jeg kan ikke påberope meg verre ting enn adskillige velt på moped. Det lærte meg noe om friksjon, fysiske krefter og 'avpass fart etter forholdene'. Grunnet min fars fokus på sikkerhet og mitt ønske om å være tøft kledd var jeg nok den eneste mopedisten i dalføret med Dainese skinndress. (Kom jo godt med på lett sykkel) M.v.h. Jan Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Skinnklær er et must! Og helst vann/vindtette dresser over den også, selv om det kanskje ikke inngår i pensum Gjør i i alle fall turen til en helt annen opplevelse! Nå hadde jeg også kjørt tung sykkel før jeg fikk lappen, og den eneste feilen jeg faktisk fikk kommentert fra bilsakkyndige var at jeg var for treg i forbikjøringer. Fikk beskjed om å kjøre forbi en bil og ble opptatt av at jeg IKKE skulle kjøre over fartsgrensen på stedet, og det fikk jeg altså kritikk for. Kanskje du burde spørre om slike ting før du tar prøven, for det er mye opp til hver enkelt sensor!? Men går helt sikkert bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå