fjellbar Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) I vår kjøpte jeg et nikon D80 med 18-70mm og var ganske fornøyd med det. For en måned siden tok noen frekke tyver seg inn i leiligheten mens folk var hjemme og stjal mitt nye kamera. Forsikring dekket heldigvis dette og erstattningen står nå heldigvis på konto. Grunnen til at jeg ikke vurderer D80 igjen er at det er begrenset med 3 bilder/sek. Jeg har sett på 2 alternativer (noen bedre?): Canon 30D med Tamron 17-50 7700,- eller Canon 40D med Canon 50mm 1.8 7800,- Har lest om forskjellene på disse husene her på forumet, men er litt i stuss. Har fått med meg at det var cashback for noen dager siden:( Det jeg kan si er at hvis jeg går for 40D vil jeg kjøpe et mer allround objektiv om ikke så altfor lenge. Noen som har noe meninger her? En annen ting: Kan jeg flytte superforsikringen fra huset som ble stjålet over på det nye jeg kjøper (Japan Foto)? Takker for respons! Endret 2. juli 2008 av fjellbar Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Et 50mm på et crophus vil for de fleste bli alt for trangt. Dersom du aldri brukte mer vidvinkel enn 50mm på D80 kan det passe ditt bruk. Men jeg tviler, og ville derfor kjøpt Tamron 17-50. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Av de 2 alternativene ville jeg helt klart gått for 30D m. 17-50. Men et alternativ kunne hvert å kjøpt 40 + 28mm f/2,8 - som jeg kunne klart meg med. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 30d er et hus som leverer varene så det holder, så selv om det er en rekke forbedringer på 40d er 30d et meget bra valg - spesiellt med tanke på hvor lite man må ut med for et i dag. Brukt/som ny får du de jo ned mot 3 lapper. Det er rett og slett ikke kameraene (eller dets kostnad, rettere sagt) som setter begrensningen for de fleste, lenger. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Av de 2 alternativene ville jeg helt klart gått for 30D m. 17-50.Men et alternativ kunne hvert å kjøpt 40 + 28mm f/2,8 - som jeg kunne klart meg med. Jeg er gal hvis jeg ikke sier meg enig i dette. Spesielt det siste forslaget, siden du likevel vurderer å klare deg med et fastobjektiv. Det vil bli en knall kombinasjon. Jeg bruker nesten ikke noe annet enn 28mm lenger. Sett bort fra en gammel 105mm til nære portretter. Edit: 28/2,8 er veldig mye bedre enn 50/1,8. Både mekanisk og optisk. Jeg har gode eksemplarer av begge to. Endret 2. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
deviant Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Litt trist at du er 3 dager for sein til cashback kampanjen - da kunne du fått begge deler for en tusenlapp ekstra. Jeg stemmer for 30D og 17-50. Solid kamera, knall objektiv. Jeg er redd du fort ville føle begresningene med bare en nifty fifty. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Begrensningene er altfor store med kun 50mm, men som sagt vil en videre brennvidde være aktuell som ensomt standardobjektiv. Lenke til kommentar
fjellbar Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Takk for alle svar! Tok litt tid å svare grunnet ferie. 30D er nå utgått hos Japan foto og er tatt vekk fra nettbutikken. Jeg har snakket med Japanfoto i Bergen og de sa at da hadde noen igjen, men de går for 5000. Siden jeg akkurat har gått glipp av cashback kampanjen er jeg veldig i stuss. Tenker nå litt på 40D + 28/2.8 Noen som vet om det vil komme flere liknende kampanjer frem i tid? Bør jeg vente litt? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg tror enkelte på dette forumet vil nikke meget febrilsk vedrørende komboen 40D og 28/2.8. De fleste vet hvem jeg snakker om. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Tror ikke Canon kommer med noen kampanjer før etter sommerferien. Det blir vel lansering rundt 20. august som de pleier. 40D blir nok ikke erstattet før i februar, så noe prisras kan vi nok ikke regne med. 40D er et godt hus som du kan ha lenge, så det et ikke dumt å kjøpe den. For å komme igang, så er både 28mm f/2.8 og EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS gode alternativer. Hvis du har tenkt å skaffe deg en bedre normal-zoom etterhvert, så bør du nok gå for 28mm f/2.8. Hvis du kan leve med adidas-zoom en stund da. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå