Gå til innhold

Flytte telefoninntak - treng eg montør?

Anbefalte innlegg

Ledningen frå telelinja går idag inn i ein gang i 1. etg. Eg vil flytta dette opp i kontoret i 2. etg. Telelinja kjem inn til huset i lufta og festar i ytterveggen ved kontoret. Ledningen går deretter på utsida ned og rundt huset før den går gjennom veggen til den nemnte gangen. Eg vil i staden bore hol i veggen inn til kontoret, slik at 1. koblingspunkt blir her og at eg slepp å legge kabel rundt i heile huset.

Spørsmålet er altså om eg kan gjera dette sjølv, eller om eg må ha montør til å gjera dette. Har sett opp telefonkontaktar og nettverkskabling inne tidlegare, men lurer altså på om det blir bråk dersom eg rører kabelen før den kjem inn i huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien er det vel ikke din eiendom frem til første kontakt, slik var det iallfall tidligere. Nå som telemonopolet er oppløst, er det vel ikke så enkelt å si om hvordan reglene håndheves. Men uansett er det ikke beregnet at "vanlige" folk skal koble om på første punkt.

Men trur ikke det er så store risiko å gjøre det, heller ei komplisert. Bare pass på å få gren A og gren B på riktig plass (se fargene på lederne).

Det er også lurt å være forsiktig å komme i kontakt med lederne, for ved ringing er det faktisk så høy spenning at man får karamel....hehe

Det som er lurest er å lage pathe-panel, da blir stort sett hele nettet internt, og man kan fikle litt mer :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...