weebl Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hei jeg driver et lite nettsted (www.opplevsula.no) og jeg kunne ha tenkt meg å få til å vise været på sula ved å hente opp værinformasjon fra yr.no jeg vet de har et par forskjellige former for værvisning allerede lagd. men jeg tenkte at det må være mulig å hente været fra XML filene som de tilbyr. det jeg hadde tenkt meg var en enkel liten sak som viser været akurat nå eller den sist oppdaterte meldingen som ligger på yr.no jeg har desværre ikke så veldig stor innsikt innenfor annet enn html og css jeg klarer å ta ibruk php script men kan ikke å skrive de. så derfor spør jeg dere her om litt hjelp. legger ved en skisse over hvordan jeg kunne ha tenkt meg at det så ut. såklart vil jeg at det skal se bedre ut en paintklussinga jeg har lagd da på forhånd takk weebl Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 yr.no - Vêrvarsel i PHP-format Vi har laga eit ferdig PHP-script som du kan bruke og inkludere på nettsidene dine. Se litt på det, du, kanskje det hjelper deg? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 yr.no - Vêrvarsel i PHP-formatVi har laga eit ferdig PHP-script som du kan bruke og inkludere på nettsidene dine. Se litt på det, du, kanskje det hjelper deg? er dette mulig å customize da? har sett på et par eksempler men der ser det ut som om den viser værmeldinga i lang til framover. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det er fullt mulig å customize. Er vel bare til å endre litt inne i den siste foreach-loopen i koden til å break;-e etter x runder, eller om datoen ikke lenger er "idag". Du kan jo gjøre hva du vil med det egentlig; du må nesten modifisere skriptet om du vil inkludere det må siden din.. Bare pass på at du beholder en synlig link til yr.no på siden.. Du må gjerne endre på scriptet dersom du kan PHP, men hugs at du må fylgje retningslinene for bruk av data frå yr.no (du må mellom anna ha lenke til yr.no godt synleg på sida di). Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Du kan jo løse det ved hjelp av Javascript? http://www.yr.no/verdata/1.5543273 Tror yr forutsetter at du bruker deres værsymboler og grafikk, da de vil ha en global profil samt at de ønsker at folk skal forstå at været hentes fra nettopp yr.no. Er ikke veldig vanskelig å få til php-løsning heller, jeg har allerede laget et par løsninger som parser xml-dokumentet og henter relevante opplysninger. Men om du skal parse dokumentet selv er det en fordel med XML og DOM forståelse (som egentlig ikke er noe vanskelig) Edit: direktelenke til javascript-kode (m.m.): http://www.yr.no/sted/Norge/Møre_og_Romsda...neset/data.html Endret 4. juli 2008 av qualbeen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå