Gå til innhold

Ville du ha solgt sjelen din?

Ville du solgt sjelen din?  

31 stemmer

1. 1. Ville du solgt sjelen din?

• Ja, hvis prisen er riktig
      9
    • Nei, den er ikke til salgs for noe
      10
    • Tror ikke det eksisterer noen "sjel"
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Jeg ville aldri ha solgt sjelen min til noen. Kan ikke si jeg tror noe på dette med sjel og alt det der, men vil helst ikke risikere å få en kjedelig overraskelse når jeg engang dør. ;)

Jeg hevder at det finnes noe som kalles krølse, som er noe usynlig som er festet til ryggen din.

Dette er en slags omvendt fallskjerm som gjør at du ikke faller av jorda når du dør.

Dersom du mister den, eller selger den, så kommer du til helvete.

Hvis du har hoppet på trampoline, kan det hende denne har falt av ryggen din, så vær forsiktig!

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du om det. Kan du bekrefte at Gud eksisterer? Kan du bekrefte at han/hun ikke eksisterer? Blir det ikke det samme med for eksempel en sjel? ;)

Absolutt ikke.

Det hele koker ned til det en vet innen f.eks psykologi, evolusjonær psykologi og nevrobiologi hva hjernens funksjoner angår, der en faktisk har funnet ut en hel del, kontra svevende esoteriske hentydninger totalt uten bevis.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Du om det. Kan du bekrefte at Gud eksisterer? Kan du bekrefte at han/hun ikke eksisterer? Blir det ikke det samme med for eksempel en sjel? ;)

Vitenskapelige fakta gir overveldende belegg for det syn at kropp og personlighet er uløselig forbundet. Psykologien og de vitenskaper som er forbundet med den, gir de aller mest avgjørende bevis for at kropp og personlighet er ett.

Det kan kanskje være interessant å leke med tanken: At vår mekaniske sjel opererer uavhengig av resten av vårt maskineri, men det er ingen forskning som underbygger en slik påstand.

Endret av Totentanz
Lenke til kommentar

Eksistens kan påvises. Ikke-eksistens kan ikke påvises. Du kan ikke bevise under rimelige omstendigheter at det ikke finnes et grønt sandkorn på Pluto. Av rent praktiske årsaker er vi nødt til å si at alt ikke eksisterer inntil det er påvist. Dermed blir ikke-eksistens standarden. Derfor er ateisme langt mindre mindre «ekstremt» enn å påstå eksistensen av noe uten fnugg av bevis.

Tilknytningen mange folk har til denne «Gud» som gjør at de ikke evner å innse dette er basert på følelsesmessig behov. Denne fantasieksistensen utfyller en funksjon, en svært gunstig funksjon for all del, men det er et problem for dem som ønsker å finne ut hva som virkelig eksisterer, og hva som er den egentlige forklaringen på gitte fenomener. Det gir tydeligvis nettogevinst å satse på å finne ut den ordentlige forklaringen, til tross for eventuell risiko forbundet med det å bevege seg ut i ukjent terreng.

Det burde være standarden for alle at noe ikke eksisterer før man virkelig har skjellig grunn til å tro at det eksisterer, og da snakker vi ikke skremselspropaganda, men ordentlige bevis. Det er det også, bortsett fra når det gjelder akkurat denne guden. Snedig det der.

Moderne religioner har gjort seg immune mot et slikt krav, et krav som er helt rimelig for alt annet her i verden. Det er opp til hver enkelt å se at det faktisk ikke er noen forskjell mellom Gud, den famøse Russell's teapot, Det flyvende spaghettimonsteret og tannfeen. Alle er påstander om eksistens, uten bevis, og av den grunn alene stiller de på lik linje. Det som er aller mest karakteristisk ved flere slike ideer, er at de har den funksjon å skulle forklare et fenomen, slik Tor med hammeren var forklaringen på lyn og torden en gang i tiden her i nord.

Man has always required an explanation for all of those things in the world he did not understand. If an explanation was not available, he created one.

- Jim Crawford

Igjen er det tydeligvis svært vanskelig for enkelte å se at dette er alt guder noen gang har vært. Når man ser sammenhengen der, er det svært enkelt å blåse en lang marsj i Pascal's wager, riste på hodet og bare si nei.

Tanken på at kanskje er fullstendig uinteressant, for det er uendelig mange slike kanskjer du ikke bryr deg det aller minste om, og da er du plutselig like langt. Sannsynligheten for at du velger riktig blant alle kanskjene som du vet om, for ikke å snakke om alle kanskjene du ikke vet om, er 1/∞, altså så godt som 0. Det vil si at dersom du levde et uendelig antall liv, ville du velge riktig blant alle kanskjene i kun ett av dem. Maks.

Én av uendelig. Har du noen anelse om hvor lite det er? Plutselig blir Pascal's wager et rimelig tåpelig argument. Ikke fordi det ikke er sant, men fordi det ikke hjelper deg det minste grann. Blaise Pascal var en rimelig smart type, så jeg tror heller han var et aldri så lite troll, enn at han mente dette seriøst.

Lenke til kommentar

Tror dere har misforstått poenget mitt totalt.

Vitenskapen kan nok bevise at kropp og personlighet er det samme, men det var ikke det jeg spurte etter. Jeg spurte om noen kan bevise at sjelen eksisterer eller ikke eksisterer. Det er noe helt annet.

Eksisterer Gud? Jeg snakker ikke om den kristne guden, Allah, Djevelen, det flyvende spaghettimonsteret eller noe sånt, men en eller annen gud. Kanskje, kanskje ikke. Man kan selvsagt si han eller hun ikke eksisterer fordi vi ikke kan bevise det eller fordi vi skapte ham/henne fordi vi trengte å tro noen holder et øye med oss. Jeg vil påstå det er en altfor lettvindt løsning. Spørsmålet er om det er en gud, ikke hva han eller hun kalles. Slik jeg ser det er alle guder den samme, men med forskjellig navn. Kristendommen, jødedommen og islam er for eksempel alle basert på den samme religionen, så hvorfor har de hver sin gud? Alle tre er i tillegg vridd ganske mye for å passe datidens (og til tider nåtidens) religiøse ledere, så skal man finne den "ekte" religionen må man nok mye lengre tilbake i tid. Det får bli en annen dag. ;)

Man kan ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke eksisterer, så det handler om å våge tro på noe. Det samme gjelder sjelen. Eksisterer den? Kanskje, kanskje ikke. Uansett kan den ikke bevises, så det dreier seg igjen om å våge å tro på noe vi ikke kan forklare eller bevise.

Edit: For å ta flere interessante spørsmål. Forskere er enig i at universet startet med Big Bang, men hva kom før det? Om vi reiser til den ytterste grensen av verdensrommet, hva ligger bortenfor det igjen?

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Greit, smartinger. La meg si det på en annen måte. Hvor kommer vi fra før vi blir født, og hvor drar vi når vi dør?

Vi kommer fra mammas livmor. Før det så ligger vi delvis i eggstokken og delvis i pungen til pappa.

Seriøst. Dette burde du ha lært på skolen.

Når vi dør så drar vi til kirkegården. Der blir vi mat for mark, bakterier og andre organismer. Slik sett så blir vi til en del av naturen når vi dør.

Lenke til kommentar
Edit: For å ta flere interessante spørsmål. Forskere er enig i at universet startet med Big Bang, men hva kom før det? Om vi reiser til den ytterste grensen av verdensrommet, hva ligger bortenfor det igjen?

Om universet startet med the bing bang, så sier det seg vel på en måte selv at det ikke var noe før universet startet. Men det vet man nok lite om. Personlig ser jeg heller ikke noe grunn til at det skulle ha eksistert noe før noe eksisterte. Trøsten får være at hadde vi latt kirken lære oss om universet, hadde vi lært at jorden var flat og at solen gikk i bane rundt jorden.

Og det lar seg ikke gjøre å reise til den ytterste grensen av universet, siden det ekspanderer raskere enn vi kan reise. Derfor kommer vi aldri til å "ta igjen" noen ytterkant. Men hva som ligger "på utsiden"? My guess; ingenting.

Lenke til kommentar
Eksisterer Gud? Jeg snakker ikke om den kristne guden, Allah, Djevelen, det flyvende spaghettimonsteret eller noe sånt, men en eller annen gud.

Man kan ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke eksisterer, så det handler om å våge tro på noe.

Forskere er enig i at universet startet med Big Bang, men hva kom før det? Om vi reiser til den ytterste grensen av verdensrommet, hva ligger bortenfor det igjen?

Hva er Gud? Og hvordan vil du gå fram for å påvise den?

Og nei, det er ikke tøft å tro på noe som verken kan bevises eller sannsynliggjøres. Det er teit.

Hvis dagens fysikere har rett, var det ingenting før Big Bang. Og det ligger ingenting utenfor enden av universet.

Om universet startet med the bing bang, så sier det seg vel på en måte selv at det ikke var noe før universet startet. Men det vet man nok lite om. Personlig ser jeg heller ikke noe grunn til at det skulle ha eksistert noe før noe eksisterte. Trøsten får være at hadde vi latt kirken lære oss om universet, hadde vi lært at jorden var flat og at solen gikk i bane rundt jorden.

Og det lar seg ikke gjøre å reise til den ytterste grensen av universet, siden det ekspanderer raskere enn vi kan reise. Derfor kommer vi aldri til å "ta igjen" noen ytterkant. Men hva som ligger "på utsiden"? My guess; ingenting.

Det er bedre å vite enn å tro ;)

Hail science!

Greit, smartinger. La meg si det på en annen måte. Hvor kommer vi fra før vi blir født, og hvor drar vi når vi dør?

Vi kommer fra mammas livmor. Før det så ligger vi delvis i eggstokken og delvis i pungen til pappa.

Tror kanskje han mente hvordan bevisstheten oppstår og hvordan den fungerer. Sist jeg sjekket hadde vi ikke funnet ut dette. Men det jobbes nok med saken.

Lenke til kommentar
Man kan ikke bevise om Gud eksisterer eller ikke eksisterer, så det handler om å våge tro på noe. Det samme gjelder sjelen. Eksisterer den? Kanskje, kanskje ikke.

For meg er dette en øvelse i nytteløshet.

hvorfor tro på noe du ikke har beviser på? hvorfor legge dette til grunn som en sannhet når det i virkeligheten hverken er, eller vil noensinne bli det?

Det er ikke en gang noen som har en klar definisjon på hva de mener sjelen er, samme gjelder Gud.

Dermed har også idéen om hva disse tingene vært endret seg etterhvert som noen ting er motbevist.

Begrepet 'sjel' er noe etterlatenskaper fra den tiden da man trodde at tanker og følelser foregikk i hjertet, og at hjernen var et unyttig organ som mandler eller lignende. (en person mente også at hjernen stod for spermproduksjon, hvordan han kom frem til det, aner jeg ikke)

Vi lever i en ny opplysningstid, ikke i bronse- eller middelalderen.

Lenke til kommentar

Når vi dør så drar vi til kirkegården. Der blir vi mat for mark, bakterier og andre organismer. Slik sett så blir vi til en del av naturen når vi dør.

Jeg spurte ikke hvordan man lager barn. Det jeg mente er hvor du var ett år før du ble født? Hvor er du ett år etter at du dør? ;)

Om det ikke var noe som helst før Big Bang, hvor kom Big Bang fra? Det kan ikke ha oppstått fra ingenting. ;)

Men dette begynner å bli seriøst off-topic, så hele poenget er at det svært mange ting som ikke kan forklares. Eksisterer sjelen? Kanskje, kanskje ikke. Kall meg feig, men jeg tar ikke sjansen på at den ikke gjør det. Det handler ikke om vitenskap, religion eller noe sånt. Det handler om sunn fornuft, på samme måte som å ta på seg bilbelte. Det er svært liten sjanse for å kræsje, og selv om du kræsjer er det liten sjanse for at du blir skadet for livet eller dør. Selv om du skulle vært i en ulykke er det svært liten sjanse for at det er akkurat denne dagen du ikke bruker bilbelte. Men likevel, tar du sjansen? Sjansen for å vinne topp-premien i lotto er svært minimal, men likevel er det jo noen som vinner. ;)

Lenke til kommentar
Eksisterer sjelen? Kanskje, kanskje ikke. Kall meg feig, men jeg tar ikke sjansen på at den ikke gjør det. Det handler ikke om vitenskap, religion eller noe sånt. Det handler om sunn fornuft

Nei, det handler om idioti, da det finnes uendelig mange ting som kan eksistere. Kanskje sjelen din bor i et hårstrå?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Jeg spurte ikke hvordan man lager barn. Det jeg mente er hvor du var ett år før du ble født? Hvor er du ett år etter at du dør? ;)

Om det ikke var noe som helst før Big Bang, hvor kom Big Bang fra? Det kan ikke ha oppstått fra ingenting. ;)

Ett år før man er født er man ingensteder. Man er ikke "du" selv etter at celledeling har satt i gang i livmoren. Ett år etter at du er død, er du ingensteder. Du eksisterer ikke lenger. De råtnende restene etter deg eksisterer en stund, før de brytes ned.

Du er sikker på at ikke noe kan oppstå fra ingenting? Her må du utbrodere. Jeg forbeholder meg retten til å være direkte uenig. Noe kan oppstå fra intet. Universet er jo for svingende bevis på akkurat det :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig funksjonen til sjelen? før trodde en det var tanker/følelser etc. men vi vet i dag at det ikke er det, fordi dette er ting som blir laget av kjemikalier og elektriske signaler i hjernen.

Så hva er oppgaven til sjelen? er det lenger et begrep om noe som helst som noen har noe som helst "peiling" på? det er jo bare oppspinn fra en tid da vi ikke visste bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...