Rusma Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Installerte nylig Solaris 10 på min server i håp om å få prøvd ut zfs med mer. Selve installasjonen gikk helt greit, men da jeg skulle boote for første gang gikk det ikke så bra. Det som skjer er at det ikke skjer noe mer etter at skjermen viser at den er i ferd med å starte gnome. Den prøver tre ganger (boot-skriften på skjermen blir borte tre ganger). Så det står til slutt en slags "*"-firkant med beskjed om å vente på den grafiske innloggingen. FreeBSD (6.2, 6.3 og 7.0) har blandt annet fungert knirkefritt på denne maskinen før. Det går imidlertid ann å boote solaris i safemode. Jeg har prøvd å installere på nytt tre-fire ganger nå. Det har ikke hjulpet. Edit: skrivefeil Edit nr. 2: skriver [LØST] i overskriften Endret 14. oktober 2008 av illshit Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Fortell litt mer om hva som står i maskinen din, altså full specs. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Innmaten i denne maskinen blir følgene: HK: MSI 975X Platinum Powerup Edition CPU: Intel Core 2 Duo E4500 @ 2.2GHz RAM: Kingston 2048M 667 DDR2 DIMM (2*1024) GPU: Asus EN6200TC Turbocache 64M Harddisk1: Seagate Barracuda 500G 32M (bootdisk) Harddisk2 og harddisk3: Seagate Barracuda ES 500G 16M Edit: vel.. kansje kabinett og tastatur var litt uviktig alikevel :-) Endret 3. juli 2008 av illshit Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 ohoy! Er alle tatt ferie nå siden det ble så stille her? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg har en maskin med ganske lik spesifikasjon som du (se profil for specs på filserver). Den kjører Solaris 10 5/08, og jeg har ingen av de problemene du nevner. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Hadde det vært mulig å installere solaris uten desktop (javadesktop), eller ihverfall hindre det ifra å starte under vanlig boot (rc.conf?)? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 rc.conf finnes ikke i Solaris 10. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Du kan disable hele X fra å starte, gjorde det selv på min server. Mener jeg gjorde sånn : /usr/dt/bin/dtconfig -d Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Gjorde du det fra "safemode"? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det husker jeg ikke helt, men tror ikke det. Men bør jo være mulig å kjøre kommandoen derfra også. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Forsøkte meg på litt problemløsning igjen: prøvde å boote opensolaris (livecd) på serveren, og det ble svart skjerm og cden sluttet å snurre etter en stund når gnome skulle startes. gjorde det samme på en annen maskin, og da gikk det helt greit (med nvidia logo og greier:). den maskinen hadde bare et annet hovedkort og prosessor. alle de viktigste delene var kompitable. Hva er det der er noe galt med? Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Opensolaris funket å boote selv på en veldig dårlig pc jeg har, så foreløpig skjønner jeg ingen ting. Kunne denne vært til help? Edit: "denne"=hardware detection tool livecd, litt lengre ned. Endret 2. september 2008 av illshit Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Absolutt, den siden er referansen. Og Sun Hardware Detection tool gir en muligheten til å sjekke om det systemet man skal bruke er kompatibel med Solaris. Hvis man f.eks. får treff på at maskinen lar seg bruke med Solaris 10, kan man være helt sikker på at maskinen fungerer sammen med Solaris Express og OpenSolaris. Dette fordi Solaris 10 er mest konservativ med tanke på drivere. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Dette fordi Solaris 10 er mest konservativ med tanke på drivere. Faktisk ikke helt sant det der stigfjel. OpenSolaris mangler f.eks Emulex FibreChannel drivere Noe Solaris 10 har. Endret 3. september 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Dette fordi Solaris 10 er mest konservativ med tanke på drivere. Faktisk ikke helt sant det der stigfjel. OpenSolaris mangler f.eks Emulex FibreChannel drivere Noe Solaris 10 har. Hva vanlige brukere angår vil jeg fremdeles si at mitt forrige innlegg er korrekt. OpenSolaris og Solaris 10 er ment for to forskjellige segmenter. Husk at Solaris 10 faktisk er ment brukt i et produksjonssystem, og at operativsystemet er beregnet på ganske store servere. Da må selvfølgelig drivere for SCSI, FibreChannel osv være på plass. I OpenSolaris er dette ikke like viktig, da OpenSolaris retter seg mer mot desktop-segmentet, ikke enterprise slik som Solaris 10 gjør. For at en driver skal bli sertifisert for Solaris 10 må det ganske omfattende testing til. I OpenSolaris kan drivere bli sluppet tidligere, da det ikke eksisterer samme krav til testing som i Solaris 10. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Sjekket med denne "Installation Check Tool" og fikk en mengde av denne feilmeldingen etter at den hadde loadet kernel og vist copyright, versjon osv.: WARNING: /pci@0,0/pci-ide@1f,1/ide@0/sd@0,0 (sd0: Error for command: read(10) Error level: Retryable Recuested Block: 38724 Error Block: 38724 Vendor: TSSTcorp Serial Number: 0522 Sense Key: Media Error ASC: 0x11 (L-EC uncorrectable error), ASCQ: 0x5, FRU: 0x0 og noen av denne innimellom: WARNING: /pci@0,0/pci-ide@1f,1/ide@0/sd@0,0 (sd0): Error for Command: read(10) Error Level: Fatal Requested Block: 38724 Error Block: 38724 Vendor: TSSTcorp Serial Number: 0522 Sense Key: Media Error ASC: 0x11 (L-EC uncorrectable error), ASCQ: 0x5, FRU: 0x0 Hva betyr dette? Endret 3. september 2008 av illshit Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det betyr at du har fysiske feil på den disken, de som det står "Fatal" på er sektorer den ikke klarer å lese etter x antall retries. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Altså en av harddiskene? Hvordan kan jeg vite hvem av dem det er? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Nei, CDen du booter fra. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Merker "Install check tool" hvis det er en eller flere deler som er ødelagte som "N"? Eller er alt i fin form siden jeg fikk "Y" på alt untatt en "JMB361 AHCI/IDE (storage)"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå