Gå til innhold

For varm prosessor eller helt greit?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nye deler til min datamaskin for ca 2 uker siden.

Cpu:Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz

Hovedkort:Gigabyte GA-X48-DS4, X48

Gpu: Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4

RAM: Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5

Ram: Kingston DDR2 HyperX PC8500 1024MB CL5

Når jeg kjører realtemp viser denne en idle tp ca 40-45 grader på alle fire kjerner, men under belastning ligger gjennomsnittet på 65-70. Har også vært oppe i 75 grader (med en av kjernene) Jeg bruker maskina stort sett til å spille wow og surfe på nettet med, så jeg mener jo at belastningen ikke er så stor at det skulle tilsi en tp opp mot 80 grader. Jeg har ikke klokket den på noen måte. Eneste jeg har gjort er å skru opp volt på ram brikkene da default er 1,8 og de vil gjerne ha 2,2v. (ram brikkene kjører av en eller annen grunn på 800mhz og ikke 1066, men det er en annen historie)

Jeg bruker vifta som fulgte med prosessoren og har fjernet pastaen som var på kjøleribba og tilsatt ny. Dette reduserte gjennomsnitts tp med ca 5 grader, men ligger allikevel opp mot 65-68 grader etter en times spilling. Vifta/kjøleribba var helt fjern å montere og jeg var redd for at jeg skulle knekke hele hovedkortet, men jeg mener nå at den skal være fast og i god kontakt med cpu.

Jeg har vært inne og lest på diverse sider ang tp man snakker om diverse volt på MB og mye som jeg ikke forstår. Viften kjører (i følge speedfan) på ca 1400 idle og 1850rpm under belastning. Noen mente kanskje at det var litt lavt, men jeg aner ikke hvordan jeg skal skru den opp i så tilfelle.

Kjøleribba er ikke varm når prosessoren er varm. Vet ikke om det er en nyttig info, men jeg har prøvd å feste viften 2 ganger da jeg trodde at kontakten til cpu var for dårlig, men nå går det ikke an å få de nærmere uten å trykke cpu gjennom hovedkortet.

Kabinettet har godt gjennomstrøm av luft med 4 vifter som holer tp bra nede.

Noen som har et tips til hva jeg kan gjøre for å få ned tp, eller er det kasnkje ikke så "farlig" varmt som jeg tror? Mine tidligere prosessorer (AMD) har ligget på idle 35 og belastning på opp mot 50, så målingene jeg får nå er jo kjempehøye i forhold. Men kanskje Intel har andre verdier å gå på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange diskusjoner mht 45nm Core prosessorene og hva som er rett temp.

Last ned Real Temp, tror 2.60 er siste utgave, den bruker 95W TDP i motsetning til Core Temp og SpeedFan som tar utgangspunkt i 105W TDP.

Intel har visstnok sagt at man skal se bort i fra Core temperaturene og heller se på CPU temp.

Du kan jo også vurdere en bedre kjøler men den originale skal gjøre jobben hvis du ikke klokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...