Gå til innhold

Hvilken komponent bør jeg oppgradere først!


Anbefalte innlegg

Hei folkens! ny her, men satser på at jeg kan få litt hjelp likevel.

Har en gammel pc som jeg har lyst til å oppgradere litt, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg bør bytte ut først.

 

Riggen er som følger:

 

Processor:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.4GHz

Memory:

2046MB RAM

Hard Drive:

Ufattelig masse forskjellig, men os ligger på en WD raptor

Video Card:

NVIDIA GeForce 7950 GX2

 

Litt usikker på akkurat hvilket hovedkort det er jeg har, men hvis det er som jeg tror, nemlig at jeg bør bytte ut cpu, så bør vel hovedkortet gå samme veien.

 

Planen er å få maskinen opp på et nivå der den ikke mistrives med å kjøre Conan på bra settings ;)

 

Kan eventuelt vurdere å kjøpe ny pc, og heller la den "gamle hævven" med gx2 kortet stå som filserver inne på boden. Så, hva tror dere? noe vits i å oppgradere mobo/cpu, eller bør hele greia byttes. Skal nevnes at jeg er litt misfornøyd med onboard-lydkortet også.

 

PS: litt usikker på om jeg poster på riktig sted, fant ikke noe som var "generell pc-bygging" :Ds

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
i utganspunktet er det vel uansett på tide med nytt skjermkort :)

 

Spørsmålet er jo om det blir GX2 denne gangen også ;)

 

Venskelig å svare uten å vite hvilket hovedkort du har.

 

Skulle gjerne fortalt dere hvilket hovedkort jeg har, men det er den eneste komponenten jeg ikke kjøpte på komplett, så får ikke sjekka ordrehistorikken der. Såvidt jeg husker var det det skærpeste kortet som var tilgjengelig da jeg kjøpte GX2-kortet. Hadde jeg vært hjemme kunne jeg sjekka det selv, men jeg er på jobben nå og skal bort i helga, så får ikke sjekket før mandag.

 

Likevel, hva er det som gir mest "bang for my buck" innen hovedkort/cpu for tida?

 

kjører XPpro 32bit nå, og kommer nok til å skippe vista og heller gå rett på windows 7 når det kommer ;)

Lenke til kommentar

dobbelposter litt. Blir nytt skjermkort og ny cpu nå. Skal jeg ha nytt alt blir det litt mer penger enn jeg hadde tenkt å bruke i denne runden. Tenker på disse:

 

EVGA GeForce GTX 280 1GB Superclocked, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 512bit

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355031

 

og den hvasseste prosessoren jeg får dytta inn i en AM2 slot:

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906

 

yessir, 995 spenn er max for ny prosessor for min pc :)

 

Er dette drastiske feiltrinn, slik at jeg burde kjøpe noe HELT annet, eller ser dette fornuftig ut?

Lenke til kommentar

Ville gått for 2 stk. HD 4870 skjermkort istedet, billigere og bedre;)

nVidia kortene koster for mye penger i forhold til ytelse (spesielt de nye (gtx280/260). Sjekk hvilket hovedkort du har med CPU-Z, så skal jeg si om det støtter 2 skjermkort eller ikke ;)

Tror nok skjermkortet kommer til å "flaskehalse" de andre komponentene i dataen din også :( Er ikke så kjent innenfor AMD sine prosessorer og hovedkort, så vi får håpe noen AMD kjenninger kommer innom her:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det endte med GTX 280, drar crysis i 1920*1200 helt problemfritt.. Nytt problem nå da, ser ut som om noe har gått på trynet igjen. Limer inn mailen jeg sendte til support hos komplett, kanskje noen av dere har vært borti noe lignende?

 

 

Hei!

Har i den senere tid kjøpt nytt skjermkort og ny prosessor fra dere, som jeg har puttet på mitt relativt gamle hovedkort.

I dag morres hadde windows mistet den ene av de 6 sata diskene mine, og etter reboot fant enhetsbehandlingen kun to av diskene.

Det første jeg tenkte var at dette er et hovedkort-problem, muligens sata-controlleren som har gått i stå. Høres det fornuftig ut? Pleier sata-controllere å gi seg på den måten?

 

Alternativt kan det være strømforsyningen som ikke leverer varene lenger, med 6 sata-disker og superclocked gtx280. Kan strømforsyningen finne på å ”slutte” å levere nok strøm etter høy belastning i en ukes tid?

 

specs:

Strømforsyningen er en Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, nesten to år gammel.

Hovedkortet er så vidt jeg husker et MSI-kort, men ukjent modell (”et jævla bra et” for to år siden, skal jeg tro mannen på datakjeden på stovner).

Skjermkort er EVGA GeForce GTX 280 1GB Superclocked, ny

Prosessor er AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2, ny

Og det er for mange disker til at jeg gidder å liste de opp.

 

 

----------------

edit:

Hvis det ender med nytt hovedkort (og prosessor), hva er det tøffeste nå, innen rimelighetens grenser? ingen krav ut over minimum 6 sata-porter, gbit lan og pci-ex16. en tokjerne-løsning er vel langt å foretrekke til gaming inntil videre, siden spill (les: Conan) ikke er optimalisert for flere kjerner enda?

 

forøvrig, noen tips til gode strømforsyninger som kan dra komponentene mine? kommer nok til å bytte ut 4-5 500gb disker med 2-3 TB disker også.

Endret av Bevesocth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...