Gå til innhold

Telenor multimodem - hvordan kan jeg sette opp slik en ønsker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mor og far hadde fått et nytt multimodem av telenor, hvor det var mulighet for trådløst og kabel i ett. Det første jeg oppdaget da jeg kom hjem i ferien for å leke litt med det, var at en nå ikke kunne endre på noe på DHCP oppsett ol. Alt var låst slik som det var fra fabrikk. Alt av nett fungerer, men siden jeg ikke ønsker å ha en ipadresse lokalt i banen 10.0.0.x, skulle jeg gjerne endret dette.

Noen som vet hvor jeg kan fikse det på THOMSON ST780 multimodem?

I tilfelle 1. post blir noe ala "Våffår vill du sette åpp eggen IPadresse daaa??!?!one", tar jeg meg friheten til å si: Noen av maskinene som står bak er allerede konfigurert med statisk ip. Så for å slippe å endre på de endrer jeg heller på routern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men der inne er det ikke noen muligheter til å endre, etter det jeg kan finne ut av. I manualen står det så klart ikke om noe mer avansert enn: - koble opp, kjørt "wizard", du er nå på nett!

Så håpet en eller annen her på hw og diskusjon.no hadde funnet en løsning på det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme modemet som deg tidligere. Skikkelig drittmodem... har du lagt merke til hvor lang tid det tar på å reboote?

Uansett, via admin panelet på http://10.0.0.138 med login "admin" (uten passord) får du litt flere muligheter. Der kan du sette opp port forwarding etc. Om du kan endre dhcp-range vet jeg ikke... Min løsning var å bytte ut hele modemet med et vanlig modem og ekstern router. Mye bedre løsning for min del.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til etterhvert, prøvde først å endre modemet sin ip men da ble boksen ustabil og i "tvil" om den skulle bruke den nye eller gamle ip adressen. Men jeg fikk gitt boksen en ip adresse til (ikke vet jeg om det skal vere mulig, eller om det er dumt men det ser ut som det fungerer), logget inn på boksen gikk til Home Network -> Interfaces -> LocalNetwork -> Configure, under IP Addresses la jeg til den nye ip adressen 192.168.1.254 255.255.255.0 og etter det la jeg til en ny dhcp pool til det nye sub nettet og slettet den dhcp poolen som lå der orginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...