Taxxi Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Prøver å forstå hva du mener men det er ikke lett. Du skriver du vil ha telezoom og så skriver du at du eentlig vil ha vidvinkel. Og så skriver du at du har full adgang på konsertene så du ikke trenger stort brennvidde. Du har tydeligvis erfaring med kitobjektivet. Om den ikke har god nok kvalitet for deg så skift den ut med feks en Tamron 17-50f2,8. Du skriver også at du vil utvikle deg som fotograf og dakomemr fast brennvidde til kort. Det er da en ny vri synes jeg. Fast brennvidde er utrolig deilig å jobbe med og er absolutt ikke hemmende for utvikling. Tvert imot. Konserter og sport. I billig klassen. Jeg foreslår Canon 70-200mmf4. Du får utrolig høy bildekvalitet og rask fokus. Supplert med en Canon 85f1,8. Da er du i mål. Vidvinkel er supert på konserter. Dersom jeg var på budsjett ville jeg gått for en Sigma 10-20 og en Canon 135mmf2 Forstår at det jeg skriver kan virke litt forvirrende og av og til selvmotsigende men det er litt av poenget. Hadde jeg visst hva jeg ville ha ville jeg ikke spurt. Jeg lærer veldig mye av netopp dette; en diskusjon rundt hvilke type objektiv som kan passe mitt behov.. Jeg er mye mer opplyst nå enn da jeg startet tråden, derfor begynner jeg å stille noen spørsmål som ikke helt samsvarer med det jeg i utgangspunktet lurte på i første innlegg. Akkuratt nå er jeg selv i tvil på om jeg vil gå for enn litt "allrounder" linse eller prøve å leke meg med en bestemt type; fast brennvidde, macro, vidvinkel eller noe lignende. Jeg tar også imot forslag over det budsjettet jeg har satt selv om sannsynligheten for å kjøpe det blir litt mindre. Takker for mange gode tips, kom gjerne med fler! Endret 3. juli 2008 av Deniz1 Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Konserter og sport.I billig klassen. Jeg foreslår Canon 70-200mmf4. Du får utrolig høy bildekvalitet og rask fokus. Beste "value for money" objektiv noensinne. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Konserter og sport.I billig klassen. Jeg foreslår Canon 70-200mmf4. Du får utrolig høy bildekvalitet og rask fokus. Beste "value for money" objektiv noensinne. f/2.8 er på kanten når det gjelder en del konsert fotografering. Så da blir nok f/4 for dårlig. f/4 IS kan gå hvis artisten holder seg i ro. Tom Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hei, anbefaler at du tar en titt her :http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi ,se om du finner noe brukendes . Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Konserter og sport.I billig klassen. Jeg foreslår Canon 70-200mmf4. Du får utrolig høy bildekvalitet og rask fokus. Beste "value for money" objektiv noensinne. f/2.8 er på kanten når det gjelder en del konsert fotografering. Så da blir nok f/4 for dårlig. f/4 IS kan gå hvis artisten holder seg i ro. Tom Ville nok heller ikke anbefalt 70-200 F/4L til innendørs konsertfoto, men mener allikevel det til rett over 5000 kroner er latterlig mye objektiv for pengene. Endret 3. juli 2008 av Philo Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ville nok heller ikke anbefalt 70-200 F/4L til innendørs konsertfoto, men mener allikevel det til rett over 5000 kroner er latterlig mye objektiv for pengene. Det er det ingen tvil om. Selv gikk jeg for Sigma 50-150mm f/2.8, som også er konge. Primært fordi den er f/2.8. Skal prøve den på neste blueskonsert jeg skal på (der jeg kan ta med kamera). Men jeg har også en 85mm f/1.8 - hvis f/2.8 ikke holder. Tom Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Hei Jeg ønsker å kjøpe et nytt tele zoom objektiv til Canon 350D i prisklassen 2000 - 5000kr og lurer på om noen vet hva som egner seg til fotografering på konserter og utesteder der det kan være litt mørkt og med mye bevegelig lys. Jeg vil ikke ha noe særlig mindre enn 200mm på "maks zoom", gjerne mer. Jeg kunne godt tenkt meg en allrounder med vidvinkel i tillegg men dersom dette påvirker kvaliteten og mulighetene er jeg IKKE villig til å ofre det. Kort sagt ønsker jeg svar på dette: 1. På hvilken måte spiller det noen rolle hvilket objektiv jeg velger med tanke på lysforhold? jeg vil altså ha størs mulig vidde uten å måtte velge bort kvalitet 2. Konkrete forslag til objektiv jeg kan kjøpe meg? Setter stor pris på informative tilbakemeldinger. Hva med å prøve å kjøpe brukt? Brukt Sigma 70-200mm F/2.8 EX DG Macro II HSM Denne linsen har god lysstyrke, OK zoomområde, HSM og har vel absolutt akseptabel kvalitet. Ser nå at denne er solgt... Hvis det ikke haster, ville jeg vente, og prøve å finne en brukt. Ellers er nok det beste alternativet Canon EF 70-200mm f/4L USM Litt dårligere lysstyrke, men etter sigende veldig skarp og meget god kvalitet. Selv har jeg innsett at mitt budsjett ikke tillater så dyre objektiver, så kommer til å gå for Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Mye billigere, men her ofrer man samtidig en god del i både kvalitet og lysstyrke. Endret 3. juli 2008 av KalleKanin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Selv brukte jeg alltid 50mm og 105mm f/2,5 da jeg tok konsertbilder før i tiden. Nå bare nyter jeg musikken. Men skulle jeg kjøpt et nytt objektiv til det bruket til min 20D tror jeg at det hadde blitt enten Canons 85mm eller Sigmas 50-150. Sistnevnte har et ideelt brennviddeomfang og er rimelig skarp på full f/2,8. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 95% av alle mine band/konsert-bilder er tatt med Tamron 17-50 og Canon 70-200/f4. Se nettsiden min under band-events. Lenke til kommentar
jan89 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 95% av alle mine band/konsert-bilder er tatt med Tamron 17-50 og Canon 70-200/f4.Se nettsiden min under band-events. Designet på websiden din er grelt, xST©NE2005 Du må fikse det! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det var en ganske 1996 nettside ja. Jeg fant ikke fram, så jeg kan ikke si noe om bildene. Direktelink? Uansett så tror jeg ikke at jeg ville satsa helt på f/4 til konserter, men hvis budsjettet virkelig er trangt så kan du kjøpe Sigma 50-150 og en 1.4x teleconverter. Da får du f/2.8 hvis bu bare trenger en moderat tele, og får en f/4 70-210 når du setter på TC hvis det trengs. Vel, jeg har jo klart å få kule konsertbilder på f/5.6 da. Men det er en ganske dårlig hitrate du ender opp med! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Så da, folkens. Dere kan nok fremdeles se gjennom en søker etter å ha besøkt denne siden, selv om den ikke er et syn for såre øyne. Jeg fant veldig kjapt bildene det henvises til, så jeg tror det er mer vrangvilje enn det litt - skal vi kalle det glorete designet som førte til at bildene ikke ble funnet. Siden er faktisk enkel å manøvrere i, på tross av snodige animasjoner og slikt. Endret 4. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 For meg virker det som om du ikke helt vet hvilken retning du ønsker og gå, mot tele eller vidvinkel. Da er kanskje det mest logiske valget å kjøpe en 50/1,8 som et prøve seg fram for å bli litt klokere objektiv. Byggekvaliteten på dette er så som så, men er du litt forsiktig med å dunke borti ting er ikke det noe problem. Kantskarpheten blir heller ikke god før du blender en del ned, emn det er ikke det største problemet innen konsertfoto, siden du der ofte vil komponerer bildene med motivet i nærheten av sentrum av billedflata. Etter som jeg har forstått, så yter det brukbart i senter ved f:2, og blir bra rundt f:2,8. Poenget er at dette objektivet ikke koster stort mer enn et stort minnekort. Bruker du det en periode, så vet du mer om hvilken vei du bør gå videre. Enten satse på mer fastoptikk, eller velge vidvinkel eller tele. Uansett hvilken retning du velger vil du og kunne ha nytte av 50mm også framover. Det er f.eks veldig greit ha i skjortelomma til de situasjonene hvor lyset blir for svakt med f.eks en f:2,8 telezoom. Det vil f.eks kunne redde deg, hvis autofokusen på telezoomen ikke greier og henge med. Ta alt dette med en klype salt. Jeg en del erfaring med å bruke 50mm nettopp på konsert, men jeg har desverre ikke konkret førstehåndserfaring med Canon sine 50mm. Noen vil kanskje anbefale deg å kjøpe 50/1,4 som skal være betraktelig bedre, men da snakker du straks om en god slump mere penger. Såpass mye at det kjøpet i seg selv vil innebære et veivalg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) 95% av alle mine band/konsert-bilder er tatt med Tamron 17-50 og Canon 70-200/f4.Se nettsiden min under band-events. Designet på sida er riktignok, la oss kalle det, friskt i fargebruken Men det forandrer ikke på det faktum at her var det mye bra konsertfoto. Jeg fant forøvrig også en mengde bilder av en kvinnelig saksofonist som viste i hvert fall to "talenter" Men fleip til side. Bildene forteller oss en del om de utaldige mulighetene som konsertfoto gir. Også om de lysmessige utfordringene med mange motiver med et ekstremt kontrastomfang, som kan være en minst like vanskelig som lite lys. Bildene viser og at du slet med denne problematikken i form av utbrente reflekser i ansiktene i starten, men har fått mye mer dreis på det etterhvert. Godt jobba. Bildene burde og fortelle trådstarter at man ikke trenger voldsom tele, så lenge man har mulighet til å bevege seg nær. Kan du gi et røfft anslag over hvor stor prosentandel som er tatt på, la oss si fra 150-200mm? Endret 4. juli 2008 av fototim Lenke til kommentar
iacob Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 I og med at du har anledning til å komme tett innpå ville jeg gått for lysstyrke fremfor tele. Da vil en canon 50mm 1.4 eller kanskje den billigere og mer anvendelige Sigma 30mm 1.4 være gode alternativer. Her ser du konsertbilder tatt med Sigma-objektivet. Lenke til kommentar
Taxxi Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Takker for mange gode råd. Nå som jeg får så mange kloke svar her så fortsetter jeg å spørre Er det noen forskjell på objektiv med tanke på hvordan dybde blir gjengitt på bildene. Er det slik at fast opptikk og stor blenderåpning gir bedre dybde i forhold til naturfotografering? Hvis jeg foreksempel kjøper Canon 50mm f1.4 , på hvilken andre måter gir den fordeler bortsett fra å være lyssterk i mørke forhold. Jeg spørr mye og kanskje dumt, men håper på kloke svar! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Ingen spørsmål er dumme. Men desverre tror jeg ikke noen er lure nok til å gi deg et nyttig svar på det du spør om Svaret er nemlig ja. Det ers tor forskjell på hvordan ulike obejktiv gjengir dybde, men desverre er det nok umulig å lage generelle regler for dette. Hvis jeg nå har forstått deg riktig da. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Stor blender gir liten dybde, så 1,4 svarer ikke til den løsningen du er på jakt etter. Et godt og dyrt fastobjektiv er bedre enn et rimelig zoomobjektiv, men det vet du fra før. Vidvinkel (uansett pris) gir større dybdeskarphet enn tele. Liten blender gir større dybdeskarphet enn stor. Uavhengig av kvalitet. Det finnes objektiver med dårlig lysstyrke som er veldig gode, og med stor blender som er mindre gode. En av de beste (kanskje den beste) femtimillimetere kommer fra Cosina Voigtländer har f/3,5 som største blender. Og er klart skarpere enn de fleste med blender 1,4. Nå ble du sikkert enda mer forvirret, og det er slik det skal være. For fasiten ligger i mange faktorer. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Sigma sin 105mm Macro tviler jeg på egner seg til konsert bilder. Når den mister fokus kan det ta flere sekunder da den i flere tilfeller kjører hele fokus området før den klarer fokusere riktig. Nikon 18-200 zoomen jeg bruker er lynrask til sammenligning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå