Gå til innhold

Noe å tape på å "tvinge" 1080p?

arokh

Anbefalte innlegg

arokh: Er i prinsippet det samme, men dvd-spillere med oppskalering gjør gjerne en bedre jobb enn tv da disse feks har mulighet til å prossesere signalet i noen sekunder før de sender det til tv (bare spekulasjoner).

Tror også at de mange av de "tidlige" flatskjermene heller hadde dårlige scalere, og da var det nok best å la DVD-spilleren gjøre dette uansett. Alt går framover, så også i TV-verdenen. Men har man en påkostet DVD-spiller vil den ofte gjøre jobben bedre fortsatt. Tror jeg da... Har ikke kjøpt noen DVD-spillere i det siste, hehe. :)

Ellers - i mine øyne synes jeg PS3 gjør en god jobb med oppskalering, både av spillene og av vanlig DVD. Jeg har nå riktignok huket av for alle oppløsninger på den, men testet litt forsiktig fram og tilbake tidligere, og synes jeg tapte ingenting på spill i hvert fall ved å la PS3 scale de - i hvert fall ikke i forhold til når Reon VX scaleren fra Silicon Optix som sitter i projektoren gjorde jobben. Og den skal visstnok være bra. :)

Når det gjelder Reon VX og PS3 på DVD-scaling? Hvem ser på DVD med PS3 lenger da!? Blu-ray all the way! ;)

Men om du har noe for seg å "tvinge" den til 1080p på spillene? Tja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte bare på om det "koster" noe ytelses-messig for PS3 å oppskalere til 1080p? Nå er jo så og si ingen forskjell når materialet bare er 720p, men foretrekker at den står på 1080p om ikke annet for å forhindre at oppløsning endres hele tiden.

Jeg har testet dette en del selv (har også Full HD-skjerm), og jeg fant ut at på mitt oppsett var det best (billedmessig) å la TV'en oppskalere til 1080p dersom spillet kun støttet 720p.

Merk at selv om du har en Full HD TV som mottar et 1080p signal, så er det ikke sikkert at TV'en ikke skalerer bildet. Dette skyldes overscan (for at bildet skal dekke hele skjermflaten). Dersom du har en Full HD TV som derimot støtter 1:1 pixelmapping (ingen overscan), så vil du få et bilde som ikke er unødvendig reskalert (og dermed er identisk oppløsningsmessig med det originale bildet). Hvis TV'en din støtter 1:1 pixelmapping vil du med andre ord kunne få et enda skarpere bilde.

Dersom man ikke har en Full HD-skjerm bør man derimot ikke tvinge PS3'en til å sende ut et 1080i/p-signal (*): Signalet må da nedskaleres til 720p som er skjermens native oppløsning, og du ender opp med to skaleringer som vil føre til en forringelse av billedkvaliteten. Bruk heller 720p når du spiller på en slik skjerm. For DVD-filmer kan du velge å ikke oppskalere i det hele tatt, dersom TV'en (eller projektoren for den saks skyld) gjør en bedre jobb.

(*) Alle HD Ready skjermer kan ta imot et 1080i signal, men dersom det ikke er snakk om en Full HD-skjerm, må bildet konverteres til 720p for å dekke hele skjermen. Hvis TV'en mottar et 1080i signal, må signalet ikke bare nedskaleres, men det må også gjennom en prosess kalt deinterlacing siden skjermen er progressiv. PS3 foretar denne operasjonen selv (om nødvendig, f.eks. ved avspilling av DVD-filmer) dersom du velger 720p eller 1080p.

Ellers - i mine øyne synes jeg PS3 gjør en god jobb med oppskalering, både av spillene og av vanlig DVD.

PS3 er ikke spesielt god til å oppskalere DVD-filmer, selv om den nok gjør en grei jobb til prisen. Til og med flatskjermen min gjør en bedre jobb (flatskjermen var riktignok ikke blant de rimeligere modellene du finner på markedet). Jeg har også en litt påkostet DVD-spiller (Denon DVD-3930 med Realta T2-prosessor) og denne gir et oppskalert bilde som ser betydelig bedre ut enn fra PS3 (noe som ikke er så overraskende med tanke på prisforskjellen).

Jeg har nå riktignok huket av for alle oppløsninger på den, men testet litt forsiktig fram og tilbake tidligere, og synes jeg tapte ingenting på spill i hvert fall ved å la PS3 scale de

Hvis spillet ikke støtter mer enn 720p så velger jeg å la TV'en min oppskalere (jeg bruker en Full HD-skjerm), siden den skalerer bedre. Men hvorvidt TV'en din skalerer bedre enn PS3'en avhenger av hvor bra TV du har.

Når det gjelder Reon VX og PS3 på DVD-scaling? Hvem ser på DVD med PS3 lenger da!? Blu-ray all the way! ;)

Vel, jeg har en stor samling med DVD-filmer og det gis faktisk ut filmer i DVD-format ennå som ikke er tilgjengelig på Blu-Ray :) Derfor bruker jeg DVD-spilleren min fremdeles, som også gir bedre bilde enn PS3.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har en stor samling med DVD-filmer og det gis faktisk ut filmer i DVD-format ennå som ikke er tilgjengelig på Blu-Ray :) Derfor bruker jeg DVD-spilleren min fremdeles, som også gir bedre bilde enn PS3.

Det siste var bare en spøk da. Prøver få tak i nye filmer på BD selvfølgelig. Men det blir en del DVD, og slik blir det nok i en god del år framover også. Jeg orker ikke bytte ut DVD-samlinga med BD heller. Men enkelte favoritttitler har jeg valgt å kjøpe på ny.

Nå er det meste av kinoen oppe og går igjen etter flytting i sommer. Så da blir det nok Toshiba HD DVD spilleren som kommer til å fungere som DVD-spiller igjen da den faktisk gir 576i ut fra HDMI utgangen. Og da får projektoren både de-interlace og skalere.

Ellers en heftig DVD spiller du har, ja :)

Lenke til kommentar

Har funnet ut at ikke er noe å tape på å tvinge 1080p men heller motsatt på min Samsung LE40A558.

Ved bruk av HDMI får man noe som kalles "input lag", dette merkes tydelig i CoD4. Dette unngår man på Samsung skjermen ved å aktivere "game mode" som slår av all bildeprosessering. Desverre har denne løsningen en ulempe. I "game mode" kan man ikke stille på noen ting, og fargene i denne moduset er skikkelig elendige og står ikke til det TV'en kan gjøre i hele tatt.

Testa såvidt å sette 1080 tidligere da det ikke ble anbefalt. Slo det på igjen nå og gjorde noen tester. Borte vekke var input lag! Føles nå like kjapt og responsivt ut som "game mode"! Nå får jeg endelig i både pose og sekk :)

Tydeligvis koster det en del for TV'en å oppskalere bildet til 1080p. Er nok helt sikkert forskjell fra TV til TV her, men det er absolutt noe å notere seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...