Gå til innhold

Opprør mot Iphone-priser

Anbefalte innlegg

Jo forstår din reaksjon, men mulig de vil endre på vilkårene etterhvert som de ser hvordan brukermønsteret blir. Men jeg ser ikke for meg at de kommer til å endre det før lansering da det kun er snakk om noen få dager til.

edit: Mulig grunnen til at Netcom ikke har lagt til fri internett er at kapasiteten ikke er god nok? Noen som har noen teorier rundt det?

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple kan en ting, design. Alt annet er sub-par konkurrerende produkter, men folk liker hypen.. Apple er ikke innovative på teknologi fronten, der kopierer de vilt og hemningsløst. Så å sammenligne en iphone med en sportsbil.. så blir det en ferari med 0.2 liters 2 takters gressklipper motor, med 1 gir; Revers, skinnseter, men en radio som bare spiller diskant og mellom tone og har 1 radio stasjon, men den har 2 ratt (ingen vet hvorfor).. Det er absurditeten til iphone.. Men, folk vil la seg lure, det var jo slike ting som førte til hollocaust.. (jada, du mener at det var ignoranse som førte til hollocaust, men det var nok mer enn som så).

Monopol situasjoner finnes over alt.. jeg kan absolutt ikke forstå at dere som er i mot monopolet NC har på denne telefonen, likevel godtar apples extremistiske monopolpolitikk. Apple er værre enn microsoft når det gjelder fleksibilitet, muligheter og frihet... Men, er man fanatiker så er man fanatiker og da ser man ikke skogen for bare trær..

Natta.

Lenke til kommentar
Apple kan en ting, design. Alt annet er sub-par konkurrerende produkter, men folk liker hypen.. Apple er ikke innovative på teknologi fronten, der kopierer de vilt og hemningsløst. Så å sammenligne en iphone med en sportsbil.. så blir det en ferari med 0.2 liters 2 takters gressklipper motor, med 1 gir; Revers, skinnseter, men en radio som bare spiller diskant og mellom tone og har 1 radio stasjon, men den har 2 ratt (ingen vet hvorfor).. Det er absurditeten til iphone.. Men, folk vil la seg lure, det var jo slike ting som førte til hollocaust.. (jada, du mener at det var ignoranse som førte til hollocaust, men det var nok mer enn som så).

Monopol situasjoner finnes over alt.. jeg kan absolutt ikke forstå at dere som er i mot monopolet NC har på denne telefonen, likevel godtar apples extremistiske monopolpolitikk. Apple er værre enn microsoft når det gjelder fleksibilitet, muligheter og frihet... Men, er man fanatiker så er man fanatiker og da ser man ikke skogen for bare trær..

Natta.

Skal vi se... Jo, mutitouch skjermen var joe noe som "alle" telefoner hadde før iPhone. Muligheten for å bruke fingrene til å skrive med i steden for en stylus var jo og kopiert fra dem "mange" telefonene som hadde dette allerede.

Nevn foresten andre telefoner med fantastisk innovative løsninger som er bedre enn iphone?

Og ja. Apple kan design. Ferrari kan design. Lambourgihni kan design. Ingen av disse har noen spesielt kraftige eller hi-tech motorer (med untak av enzo, men det er formel1 bil på skilter.) Understell osv er av GOD kvalitet men heller ikke noe voldsomt hi-tech.

Det Lambo, Apple og Ferrari gjør, er å levere en merkevare, et ikon og en brukeropplevelse.

Jeg kan bygge en vanlig avensis opp til å være både raskere og bedre enn en lambo, men fremdeles vil den aldri bli det samme.

søk på youtube, så finner du Toyota Supras som gruser Lamboer på banne, i aks etc etc. Men man kjøper ikke en lambo fordi man vil ha en rask bil. Man vil ha en feit bil. Med bra DESIGN, og en uforglemmelig BRUKEROPPLEVELSE.

Og når det er sakt, så er jeg veldig imot Apples måte å bruke sin posisjon på, men jeg elsker produktene deres.

Lenke til kommentar
sant nok sant nok.

men beste protesten hadde vært å la være å kjøpe telefonen ;)

Jeg vil påstå at det er en større protest i å la være å kjøpe telefonen hos netcom og i tillegg klage.

2 års garanti i Norge :)

5år. Telefoner er regnet som 5års garanti. Er kjørt rettsak på dette.

5 års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er fastsatt i loven, mens garanti er helt valgfritt å tilby. En eventuell garanti kan ikke gi deg dårligere vilkår enn den du har med (forbruker)kjøpsloven. Garanti er altså noe ekstra, f.eks. bedre vilkår når det gjelder reparasjonstid.

Apple kan en ting, design.
Og brukbarhestesting :)
Lenke til kommentar
Har et pristak

I tillegg har Italk-abonnementene et pristak, noe som ikke tidligere har kommet frem i media. Pristakene er på 990 kroner i bruk.

Forøvrig så grenser det til tøv at "100 MB er for lite!!!11oneoneone" - jeg har brukt iPhone _AKTIVT_ det siste året, og når jeg sjekket data-telleren nå så har jeg overført 67 MB over EDGE siden 29. mai i år. Jeg har riktig nok WLAN både hjemme og på jobben, men jeg nekter å tro at jeg er så unik akkurat der. :)

Lenke til kommentar
Forøvrig så grenser det til tøv at "100 MB er for lite!!!11oneoneone" - jeg har brukt iPhone _AKTIVT_ det siste året, og når jeg sjekket data-telleren nå så har jeg overført 67 MB over EDGE siden 29. mai i år. Jeg har riktig nok WLAN både hjemme og på jobben, men jeg nekter å tro at jeg er så unik akkurat der. :)

Jeg bruker også iPhone aktivt med wlan hjemme og på jobb, siden jeg fikk 16 gb-utgaven i april står jeg med 2 gb mottatt data og 198 mb sendt data via edge. Har Telenor sin kveld- og helgløsning for fri bruk av data.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar

Dette blir for teit, ja ja, skal ikke klage på fanatikere. Ha en fin dag.

Ellers..

Det er vel det som er bruksmønsteret da Submariner, du bruker masse data, hvor mye ringer du? Josh909 bruker lite data, hvor mye ringer han?

Gratis Homerun i norge danmark og sverige, Veldig bra dekning på østlandet.. litt værre på vestlandet... Synes som sagt prisen var fair jeg.. Mobilen kan ei heller brukes som modem, ikke som standard i allefall, mulig det finnes programmer for dette.

Lenke til kommentar

Jeg ringer nok en del. Jeg synes også jeg bruker en del data, men det aller meste er mail. Jeg surfer ikke så enormt mye i Safari når jeg utenfor WLAN-soner, noe som selvsagt vil gå opp med HSDPA-varianten av iPhone (den jeg har nå er jo EDGE-utgaven, naturlig nok :). Jeg forsvarer ikke prisplanen, og jeg hadde også håpet (men ikke forventet) at NetCom skulle lansere et abonnement med fri dataflyt.

Ikke at de har det, men alle abonnementene cappes nå på 990,- per måned, så.. det er jo noe, selv om lignende data-abonnement koster halve prisen hos demselv.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare idiotisk... sende skriftlig klage på prisen? Tydelig en del som ikke forstår helt basis tilbud\etterspørsel-teori her. At dere er så desperate at dere sender inn underskriftskampanje gir jo Netcom og Apple bare en bekreftelse på at produktet er så etterspurt at de kan ta blodpris for telefonen.

Noen sammenlignet opplegget til netcom og apple med holocaust! Tydelig at reklame\hype har i overkant av god effekt hos noen særdeles svake individer.

Eksempelet med vinmonopolet viser bare hvor langt på jordet noen er. Det er ikke lov å brennevin utenom vinmonopolet. Det er et STATLIG monopol som er UNTATT fra markedskreftene.

Noen annet jeg leste her var at "hvis man fortsetter å snu ryggen til, så kan noen plutselig stikke en kniv i den" som et argument på hvorfor man skal protestere. Vel, hva er kniven? At apple setter opp prisen til 50 000 kroner, og man er bundet til netcom for resten livet? Man kan fremdeles la vær å kjøpe. Apple hadde antakeligvis ikke solgt noe særlig med telefoner, altså ville det vært en dum strategi. Tilbud og etterspørsel igjen

Lenke til kommentar
Det er vel det som er bruksmønsteret da Submariner, du bruker masse data, hvor mye ringer du? Josh909 bruker lite data, hvor mye ringer han?

Det er en helt logisk slutning du trekker der ja, ville bare vise at det er fullt mulig å bruke langt mer enn 100 mb i mnd. Det var hovedsaklig det at josh909 kalte det "tøv" å klage over 100 mb i mnd som fikk meg til å ta frem mitt forbruk som et eksempel. Fordi jeg vil kalle meg selv en aktiv bruker, noe han også gjør. Men vi har åpenbart et veldig ulikt syn på hva aktivt bruk er. :)

Siden du spør så ringer jeg i snitt 20 timer i måneden privat, og sender rundt 300 sms. Ingen av de tre iTalk-abonnementetene passer mitt forbruk pga manglende venneløsning og fastpris på data alá Netcom Connect Fritid. Det må også være mulig å ha abonnementet i en familieløsning.

Likevel klager jeg ikke, fordi jeg velger heller å ikke kjøpe iPhone 3G før/hvis jeg eventuelt på en grei måte kan få den uten å måtte knytte meg til et spesifikt abonnement. Apple og Netcom kan ta hva de enn vil i pris for telefonen, så svarer markedet med om de er villig til å betale den kostnaden de setter. Det er ingen menneskerett å eie en iPhone.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe iPhone med det minste abonnementet. Så tenkte jeg at det hadde vært bedre å kjøpe meg fri fra bindingen og finne et bedre abonnement. Nå vil jeg ikke gjøre det heller, jeg mister mer og mer tillit til Netcom.

Lenke til kommentar
Så tenkte jeg at det hadde vært bedre å kjøpe meg fri fra bindingen og finne et bedre abonnement. Nå vil jeg ikke gjøre det heller, jeg mister mer og mer tillit til Netcom.

Hva er det som får deg til å miste tilliten til Netcom? Er det prisene, vilkårene eller noe annet?

Lenke til kommentar
Noen sammenlignet opplegget til netcom og apple med holocaust! Tydelig at reklame\hype har i overkant av god effekt hos noen særdeles svake individer.

Ja. Og du har kansje lese og skrivevansker eller bare er særdeles dum? Ber deg finne hvor noen har sammenlignet netcom og apple med holocaust!

Lenke til kommentar
Latterlig kampanje. Kjøp noe annet hvis man ikke er fornøyd med prisen.

Denne holdningen som førte til holocaust...

Om noe ikke er rettferdig så protester. Netcom prøver å utnytte sin markedsposisjon, det samme gjorde microsoft og dem ble funnet skyldig av eudomstolen.

hva med dette? Var ikke så vanskelig å gjette at det var du som hadde skrevet det. virka som at du følte deg truffet...

Du kan kanskje forklare hvorfor markedskreftene i akkurat dette tilfellet IKKE skal gjelde? Hvis jeg lager en kake som smaker bedre enn noe annet, for så å gå ut på gata og selge den for 1000 kr kakestykket, gjør jeg da noe galt? og hvis folk bare går forbi meg uten å protestere på at jeg selger kaka mi for 1000 kr, og isteden går til bakeren for å kjøpe en annen, så mener du at slike holdninger er det samme som førte til holocaust?

EDIT: skulle jeg laget en parallell til Iphone, så er det heller ikke snakk om en kake som smaker bedre enn alt annet. Da er det heller snakk om en middelmådig sjokoladekake som mangler glasur, noe som egentlig burde være standard på sjokoladekaker.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Jeg trodde det å kjøre rundt med "nei til bom!"-klistremerke i bakruta på bilen var toppen av smålige "protestaksjoner", men denne kampanjen overgår det glatt! i en verden hvor millioner lever i ytterste fattigdom, så er det tydeligvis en del som har et annet syn på hva som er viktig, og bør protesteres mot.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Latterlig kampanje. Kjøp noe annet hvis man ikke er fornøyd med prisen.

Denne holdningen som førte til holocaust...

Om noe ikke er rettferdig så protester. Netcom prøver å utnytte sin markedsposisjon, det samme gjorde microsoft og dem ble funnet skyldig av eudomstolen.

hva med dette? Var ikke så vanskelig å gjette at det var du som hadde skrevet det. virka som at du følte deg truffet...

Selvføleglig blir jeg irritert når folk ikke kan lese hva man faktisk skrive, men bare ser at jeg skrive hollocaust, og så: "ahh, tråd om iphone! -->apple+netcome = hollocaust!11one"

Det er en kommentar til han som sier at om man ikke liker prisene så kan man jo bare snu ryggen til å ignorere det. Og den holdningen (altså at man bare gir faen) var den som lot nazistene få holde på som dem gjorde uten at den vanlige tysker reagerte.

Du kan kanskje forklare hvorfor markedskreftene i akkurat dette tilfellet IKKE skal gjelde? Hvis jeg lager en kake som smaker bedre enn noe annet, for så å gå ut på gata og selge den for 1000 kr kakestykket, gjør jeg da noe galt? og hvis folk bare går forbi meg uten å protestere på at jeg selger kaka mi for 1000 kr, og isteden går til bakeren for å kjøpe en annen, så mener du at slike holdninger er det samme som førte til holocaust?

Se posten over. Er heller ikke snakk om kaka, det er snakk om at en Spisepinne kjede har kjøpt alle rettigheter til kaka, og at du er nødt til å binde deg til et spisepinneabbonement for å få lov til å spise den. Og det er det netocm gjør, de selger kaken med spisepinner, ikke gaffel eller skje som er mye bedre for forbrukerne.

EDIT: skulle jeg laget en parallell til Iphone, så er det heller ikke snakk om en kake som smaker bedre enn alt annet. Da er det heller snakk om en middelmådig sjokoladekake som mangler glasur, noe som egentlig burde være standard på sjokoladekaker.

Er vell bare du som ikke skjønner hva greia med Iphone er. Det har ingenting med Hardware å gjøre. Hvorfor måler alle hvor bra en telefon er ut fra hardware?

Det er ikke maskiner som skal bruke telefonen, og da spiller det minimal rolle hvilke ytelser den har. Det VIKTIGSTE med en telefon er og blir brukergrensesnittet. Uten at det er bra så blir hele telefonen piss.

Det er mennesker osm skal bruke den, og apple har virkelig peiling på hvordan man skal tilfredstille "brukeren". Bare se på iPod og MacOS-X. De bruker nye og svært gode navigeringsformer og lette menyer som alle skjønner uten mye tankevirksomhet. Når vi snakker brukervennlighet så er det få som i det hele tatt er i nærheten av apple.

Jeg trodde det å kjøre rundt med "nei til bom!"-klistremerke i bakruta på bilen var toppen av smålige "protestaksjoner", men denne kampanjen overgår det glatt! i en verden hvor millioner lever i ytterste fattigdom, så er det tydeligvis en del som har et annet syn på hva som er viktig, og bør protesteres mot.

Ser overhode ikke hva som er målet med det du sier? For å være helt ærlig så bryr jeg meg egentlig veldig lite om hvem som sulter og hvem som ikke gjør det. Selvfølgelig er det synd at det skal være slik men det er også det. Og uansett så er det ikke noe nytte i å protestere. Underskrifter metter ingen. Heller ikke fakkeltog. Slikt må gjøres ved å fjerne moms på varer fra U-land, handle med dem i steden for å sende penga til korrupte ledere osv. Men med dagens regjering så er jo det bare å gjemme. Her skal momsen gjerne være 30% og matprisen skyhøy slik at norske bønder kan dra på ferie hver vinter.

Det nytter ikke sende penger. "Gi en man en fisk og han har mat for en dag, lær mannen og fiske og han har mat resten av livet"

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Det er en kommentar til han som sier at om man ikke liker prisene så kan man jo bare snu ryggen til å ignorere det. Og den holdningen (altså at man bare gir faen) var den som lot nazistene få holde på som dem gjorde uten at den vanlige tysker reagerte.

Det var det en utrolig forskrudd sammenligning, å ikke få kjøpt en iPhone 3G med de vilkår du føler for, er ikke i nærheten av de brudd på menneskerettene som ble begått av nazistene.

Jo, vi kan bare snu ryggen til Apple og Netcom, fordi da får de ikke solgt produktene sine og må revurdere markedstaktikken sin. De som absolutt vil ha kjøper nok en iPhone 3G uansett, og dette vet Netcom. Verre er det ikke. At løsningen som er presentert med iPhone 3G i Norge kan anses som forbrukerfiendtlig er det bra noen tar opp, og denne vurderingen forventer jeg blir grundig vurdert av rette instanser.

Det er ikke noe menneskerett å eie en iPhone 3G, og et firma må da få lov å sette de vilkår de føler for så lenge det er innenfor norsk lov (og i dette tilfellet særlig norske forbrukerrettigheter).

Endret av Submariner
Lenke til kommentar

Det var det en utrolig forskrudd sammenligning, å ikke få kjøpt en iPhone 3G med de vilkår du føler for, er ikke i nærheten av de brudd på menneskerettene som ble begått av nazistene.

Nei det har jeg aldri påstått. Bare bemerket at jeg ikke likte "hvis du ikke liker det så gi faen" holdningen. Brukte kansje et dårlig/følelsesladet/feil virkemiddel og i såfall beklager jeg hvis noen ble støtt. Det var ikke mennngen.

(men etter min erfaring er sterke virkemiddler utrolig effektivt og skaper debatt, feks anti-pels kampanjer med bilder av flådde dyr.)

Jo, vi kan bare snu ryggen til Apple og Netcom, fordi da får de ikke solgt produktene sine og må revurdere markedstaktikken sin. De som absolutt vil ha kjøper nok en iPhone 3G uansett, og dette vet Netcom. Verre er det ikke. At løsningen som er presentert med iPhone 3G i Norge kan anses som forbrukerfiendtlig er det bra noen tar opp, og denne vurderingen forventer jeg blir grundig vurdert av rette instanser.

Nettopp. Vi tar opp problemstillingen og protesterer ved å ikke kjøpe telefonen. Noen kommer selvfølgelig til å kjøpe telefonen uansett pris og vilkår, men når dem har fått den så vil Netcom skjønne at for å selge fler må dem gi et bedre tilbud. Spesielt viktig er det da at vi markerer hvorfor det protesteres og hva som er galt. SLik at kansje innser hva som må forandres.

Det er ikke noe menneskerett å eie en iPhone 3G, og et firma må da få lov å sette de vilkår de føler for så lenge det er innenfor norsk lov (og i dette tilfellet særlig norske forbrukerrettigheter).

Selvfølgelig har dem det. Men det har allerede vært reaksjoner fra forbrukerrådet og fra kunder, noe som vil tilsier at det kansje er grunner til å gjenomgå vilkårene og detaljene på nytt.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...