Gå til innhold

Opprør mot Iphone-priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apple gjør det som samtlige andre glemmer. De satser nemlig på menyen og brukeropplevelsen. Litt på samme måte som Nintendo Wii. Jeg er fullstenig klar over at iPhone ikke er telefonen for alle. Men hos meg trykker den på alle knappene.

Om jeg vurderer en bil så vil samtlige av sportsbilene komme til kort på bensinforbruk, lastekapasitet, praktisk bruk osv. Men de leverer en opplevelse som ikke kan sammenlignes noen plass ellers. Sitte bak rattet og høre at 10 sylindre våkner til liv rett bak seteryggen, og kjenne presset mot stolryggen mens bilen skyter fremover. At de tar seg betalt for den opplevelsen er helt greit. Men om du kunn fikk kjøpt bilen gjenom en bensinforhandler som gir deg 500km gratis bensin for så å ta overpris for resten så blir det veldig feil.

 

og det er vel der det trykker for min del. om en betaler mer for noe som kan brukes til mindre, så kaster en penga ut vinduet etter min mening ;) ingen brukeropplevelse er verd denslags premium...

 

og italk-greiene til netcom er bare smør på flesk i så måte ;)

Lenke til kommentar

For dere som skal kjøpe for så å bryte kontrakten. Vent heller noen få dager å handle fra Ebay isteden. Telefonen skal selges for US$599 og US$699 uten binding i USA. Her i Australia skal den selges uten binding for AU$730 og AU$850. De Australske prisene er mer eller mindre like som iPhone + bryting av kontrakt i Norge, men dere hindrer at Netcom får noe cash.

 

 

Nå var forøvrig sammenligningen til sportsbiler kunn ment at folk har forskjellig mening. Jeg aksepterer at "Knut Nordmann" synes at telefonen er dritt, det har ikke noe invirkning på at jeg elsker telefonen.

 

Og... fortsett å skriv under. Telia har gitt etter i Sverige slik at telefonen kan kjøpes med fri data abonnement til 250 SEK i måneden.

Endret av KDN
Lenke til kommentar
2 års garanti i Norge :)

5år. Telefoner er regnet som 5års garanti. Er kjørt rettsak på dette.

 

. fortsett å skriv under. Telia har gitt etter i Sverige slik at telefonen kan kjøpes med fri data abonnement til 250 SEK i måneden.

Det fri burk saken gjelder kun data gjennom internet browser. Altså vil Google og youtube koste ekstra å bruke.

 

* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för Prisavtal Rörlig avgift och omfattar datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. via Telia SurfPort. För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn.

 

Source: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaPro...mp;type=PRODUCT

Lenke til kommentar
Hva om du ved kjøp av høytalerne krever at du binder deg til en strømlevrandør i 12 måneder og som kun leverer 3 forskjellige alternativer, der ingen dekker dine behov for strøm gjenom et helt kvartal(det som kommer nærmest koster den 15 000/måned), og prisen for å overstige abonementet er svindyrt?

Jeg velger alternativ nummer 2?

Da har du egentlig ikke så lyst på de høytalerne med andre ord?

Jo selvfølgelig. Det er design og lydkvalitet i ypperste klasse, men når lommeboken ikke matcher så vil jeg selvsakt se etter alternativer.

 

Og kanskje kan noen helt andre høytalere fra Sony gi meg både bedre lyd og design til en billigere penge... Det gjelder å åpne øynene og vurdere alle alternativer.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
2 års garanti i Norge :)

5år. Telefoner er regnet som 5års garanti. Er kjørt rettsak på dette.

 

Nei, mobiltelefoner har to års garanti.

Nei nei nei, han har kjørt rettsak på det her, han vet best. :!:

 

Reklamasjonsfrister:

Du har 5 års reklamasjonsfrist ved kjøp av mobiltelefon fra butikk/yrkesselger.

 

http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ar_feil_oppstar

 

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?

Lenke til kommentar
Reklamasjonsfrister:

Du har 5 års reklamasjonsfrist ved kjøp av mobiltelefon fra butikk/yrkesselger.

 

http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ar_feil_oppstar

 

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?

 

med garanti så blir alle problem fikset, så lenge det ikke er aktivt framprovosert av bruker (eller noe i den dur).

 

reklamasjon vil tilsi at produktet ikke er i stand til å gjøre jobben sin. altså at telefonen ikke kan ringe osv.

 

men spesifikk hva som går i hva bør en nok kontakte advokat eller tilsyn for å få klarhet i...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
*snip*

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?

 

Den ene er gitt av produsenten, er helt frivillig og vil gi like eller bedre betingelser enn det kjøpsloven gir.

Reklamasjonsrett er noe som blir gitt av alle som selger ett produkt i Norge. Apple har tidligere hatt en stygg uvane å nekte å dekke feil på produkter hvor garantitiden har utgått (men reklamasjonen fortsatt er gjeldende), som fører til at butikken som solgte produktet blir sittende med ballen (regningen).

 

Typisk Apple igrunn. :roll:

 

Edit:

med garanti så blir alle problem fikset, så lenge det ikke er aktivt framprovosert av bruker (eller noe i den dur).

Ikke nødvendigvis, en garanti kan inneholde akkurat hva den vil så lenge den gir like eller bedre betingelser for kunden. Dette kan også være såkalte idiotgarantier, som dekker hva som helst.

Eksempel blir vel Koss Porta Pro's livstidsgaranti med såkalt "no questions asked". Du bare dukker opp med ett ødelagt headset, også får du ett nytt (litt avhengig av hvor medgjørlige butikken er da).

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Så garanti og reklamasjon er altså det samme. Bare at garanti er når produsent godtar kjøpsloven eller gir bedre vilkår, og reklamasjon er når man må krangle?

 

reklamasjon skal gjelde alle feil som ikke kommer av "normal bruk". feks unormalt rask slitasje (joysticks på SE telefoner som streiker etter 6 måneder feks)

Lenke til kommentar

Postet denne i en annen tråd også, men føler den fortjener en post her også.

 

Sendte en tilbakemelding via Netcom's nettsider for noen dager siden, i protest mot prisene. Min korte, og noe sarkastiske, melding hadde jeg ingen formening om ville bli besvart i utgangspunktet. Når et slikt svar rullet inn i Innboksen, må jeg si jeg ble en smule paff.

 

 

 

Din henvendelse har fått referansenummer 4669644.

 

Din henvendelse:

- Takk for at dere dreper iPhone i Norge.

 

http://www.fri-iphone.org/

 

Svar fra NetCom kundesenter:

-

 

Takk for din henvendelse!

 

Vi setter pris på dine innspill, og engasjementet rundt NetComs lansering av iPhone.

 

Vi har skreddersydd pakker som inkluderer store mengder data, tale og sms. Disse har vi forsøkt å gjøre prisgunstige, og sammenlignet med andre abonnement på telepiser.no kommer iTalk klart best ut når du legger inkludert forbruk til grunn.

 

Vi oppfordrer kundene å velge den pakken som passer forbruket best. Bruker du mye data, vil iTalk large være et godt alternativ. 1 gigabyte på et håndsett er tilnærmet fri bruk. I tillegg er fri bruk av WLAN inkludert.

 

 

 

mvh Thomas Hansen

Kundesenter NetCom as

 

Altså.... saklig at Netcom sier at fri bruk av WLAN er inkludert... altså... WTF? 1 gigabyte er tilnærmet fri bruk på et håndsett? Om det enn bare hadde vært et "håndsett", kunne jeg muligens sagt meg enig i den uttalelsen. Og hvordan kan iTalk Large være et godt alternativ, til den overnaturlige stive prisen av 1099/mnd?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Mulig de mener slik som telenor har rundt om i landet. Vet ikke hvordan ståa er med netcom, men telenor har vel rundt 400 stasjoner der de tilbyr wifi. Det er på hoteller, flyplasser osv der de tar betalt for bruk av wifi.

Om det stemmer, er det jo fortsatt usaklig å påstå at 1 gigabyte er tilnærmet fri bruk på en iPhone. Og at iTalk Large er et godt alternativ til den prisen? Han enser ikke engang at grunnen til at jeg protesterer er nettopp prisen. At han da foreslår den dyreste pakka som et godt alternativ, er jo ikke akkurat logisk...

Endret av jocke
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...