Gå til innhold

Hvordan gå fort opp i Benkpress?

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 16 år som driver hard idrett hvor styrke er viktig

vi har tester på benk. er en av de sterkeste på laget mitt og tar rundt 85kg. hvordan kan jeg gå opp? jeg vil gjerne ta mer. jeg trene daglig joging/styrke/basistrening

noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tren tung benk. Ligg på 3-5 reps. Prioriter muskelgrupper du mener er svake. Skuldre, triceps eller brystet ved hjelp av forskjellige varianter av hovedløftet. For eksempel skråbenk for litt mer skuldre, flat for en jevn fordeling, smalbenk for triceps.

Personlig jobbet jeg meg over en stopp i benkprogresjon ved hjelp av å kutte ut benk og trene hantelpress i stedet for.

Tren andre baseøvelser som knebøy og markløft, dette vil hjelpe benkpressen også.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Tre ting som spiller inn: teknikk, frekvens og mat

Du tjener mange kg på å løfte med riktig teknikk. Du kan lese denne artikkelen for en innføring: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=570881 (ligger en serie på myorevolution.com i tre deler som er på norsk og veldig god)

Viktig at du trener benkpress ofte: Tren mandag, onsdag, fredag (eventuelt bare to ganger i uka). Bare ikke tren til failure (viktig!), så går det helt bra (trene uten en spotter er lurt).

Mat: spis i kalorioverskudd og få i deg nok protein (minimum 2 g per kg kroppsvekt).

Men, om du er nybegynner, tror jeg det viktigste egentlig bare er å trene benkpress ofte! :)

edit: skru ned på kondisjonstreninga di ganske kraftig kan også vært lurt.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

-Mange sett med lite reps, gjerne pyramide..

-Bygg opp programmet på baseøvelser.

-Varier grepet, medium, smal "vanlig"

Programmet som jeg brukte for en stund siden, og inneholdt disse kriteriene gjorde at jeg økte mye på relativt kort tid... 20 kg ca på realativt kort tid, 10 uker...

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

En av de tingene jeg opplevde at var rimelig effektive når jeg skulle få opp damens benkpress; var rett og slett og bare kjøre 8-6-4-3-2. Hun har gått fra å kunne ta noen reps på kanskje 22,5 til å gjøre reps på 40. På et par måneder.

Lenke til kommentar

Som alle sier, tren benk! Den linken grievdus ga deg er nok det beste tipsen.

Ikke tren hantler om du skal bli sterk i benkpress med stang. Hvis du trener benk med hantler så blir du sterk i nettopp benk med hantler. Du får da gode støttemuskler som trengs i hantler og teknikk for å utføre øvelsen bra.

Selv trener jeg nesten bare hantler noe som har gjort at jeg er temmelig sterk med hantler, men forholdsvis svak i benkpress med stang siden jeg aldri kjører den. Jeg er faktisk nesten like sterk i skråbenk med hantler som jeg er i rettbenk med benkpress. (Vanlig er ca 40% sterkere i benkpress med stang enn i skråbenk med hantler).

Siden jeg kjører med hantler så eier jeg nesten ikke teknikk med stang og bruker veldig mye ekstra styrke unødvendig som kunne vært spart.

Som sagt prøv den linken grievdus ga deg, benkpress / smalbenk / skråbenk med få reps og mange sett samt dips som styrker triceps er nok det aller beste. Du kan nok ta litt push-ups også av og til for å få litt variasjon, men det absolutt beste er å kjøre benk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...