Gå til innhold

Slik fikset jeg problemet med svart/hvit på TV-ut:

Anbefalte innlegg

Som mange andre her hadde jeg også problemer med svart/hvit på TV-ut. Jeg leste hundrevis av tips her i forumet og andre steder uten at noe funket. Jeg har ikke s-video inngang på TV'en min så jeg forsøkte først med en "SCART adapter med switch for tilkobling av S-VHS kabel" som jeg kjøpte på PSData. Etter timesvis med fikling og forskjellige programmer (TVTool osv) forble skjermen svart/hvit. Jeg har et MSI GF 4200 grafikkort og med dette fikk jeg en liten kabel som gjør at jeg kombinere s-video og RCA kabel (samme type kabel som man bruker til lyd - rød og hvit). Og da jeg koblet denne kabelen til TV'en fikk jeg plutselig farger! Denne kabelen skal egentlig være gul, men hos meg funket det like greit med den røde eller den hvite lydkabelen. Hvis du ikke har inntak for slik kabel direkte på TV'en kan du bruke den du har til PlayStation eller kjøpe en billig.

Dette er sikkert ikke den optimale løsningen, men hos meg ble bildekvaliteten ok og det viktigste av alt - Jeg fikk FARGER!

redRazor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bruker du Composite-utgangen, eller phono plugg om du vil. Blir dårlige kvalitet enn med S-VHS, men til gjengjeld støtter gamle og billige TV-er det og :). Man merker ikke kvaliteten når man ser på en tv likevel.

Trøbla litt med det og før jeg fikk det til.

Lenke til kommentar

Grunnen er at S-Video utgangen sender ut et signal der chroma (farge) og luminans (svart-hvitt signalet) er separert, dette vil som regel gi et bedre reultat om TVen er forberedt for å ta i mot disse separat (en S-video inngang på TVen). Men om du bare har kompositt-inngang, kan du bruke kabelen som følger med mange skjermkort for å koble sammen disse to signalene inn på en leder, og dermed få et kompositt-signal. Dennne ledningen/overgangen kan du lett lage selv, om du bare finner et koblingsskjema og finner ut akkurat hvilke ledere som skal kobles sammen.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...