Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Escort turtall problemer


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har problemer med turtallet på min Ford Escort 16V 96'. Motoren starter helt perfekt og går helt fint på tomgang men drar skikkelig dårlig når turtallet passerer 2000 rpm.

 

Jeg lurer på om det kan være katalysatoren som er tett og ikke vil slippe gjennom så mye avgass?

Men før jeg bytter katalysatoren (som er litt arbeid) vil jeg sjekke om noen har vært borti det samme problemet tidligere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har problemer med turtallet på min Ford Escort 16V 96'. Motoren starter helt perfekt og går helt fint på tomgang men drar skikkelig dårlig når turtallet passerer 2000 rpm.

 

Jeg lurer på om det kan være katalysatoren som er tett og ikke vil slippe gjennom så mye avgass?

Men før jeg bytter katalysatoren (som er litt arbeid) vil jeg sjekke om noen har vært borti det samme problemet tidligere :)

 

Vel, har iallfall en venn med en noen-og-nitti Passat som nektet å gå skikkelig. Startet og gikk på tomgang helt fint, men fikk ikke turtall på den. Han slo mye, masse, og enda mer, med liten slegge, på katalysatoren. Etterpå ble det litt røffere lyd (...), og den gikk helt fint.

 

Så hva med å prøve sleggemetoden? :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noen ting...

 

Går bare motoren dårlig eller begynner det og fuske og riste over 2000 0/min?

 

Pluggkabler på disse ryker ofte. Da vil motoren begynne og rykke/riste/nappe når du får belastning og du mister all krafta. På tomgang går motoren helt fint.

 

Om du måler pluggledningene får du ikke svar på noen ting. Du må nesten prøve og bytte.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt noen ting...

 

Går bare motoren dårlig eller begynner det og fuske og riste over 2000 0/min?

 

Pluggkabler på disse ryker ofte. Da vil motoren begynne og rykke/riste/nappe når du får belastning og du mister all krafta. På tomgang går motoren helt fint.

 

Om du måler pluggledningene får du ikke svar på noen ting. Du må nesten prøve og bytte.

 

Motoren går bare dårlig, akkurat som om at den ikke drar i det hele tatt over 2000 o/min når jeg har den i gir og kjører. Den rykker/rister eller napper ikke.

 

Hvis bilen står i fri får jeg turtallet opp til ca. 5000 o/min men etter å slippe gassen igjen dør bilen og blir vanskelig å starte igjen.

 

Kan det være at det bygger seg opp et høyt trykk før katta da siden den muligens er tett?

Lenke til kommentar

Om katen er tett bør du kunne høre det. Åpne luftfilterboksen, start opp og gi full gass. Når den når max turtall slår du av tenninga, hold fremdeles gassen i bunn. Akkurat når motoren slutter å gå rundt vil det trolig pese ganske kraftig med eksos tilbake i luftfilterboksen om katen er tett.

 

Holder fremdeles en knapp på luftmassemåleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...