Gå til innhold

Google vs Exchange


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg drifter idag ett firma med 15 ansatte og inhouse exchange-server.

 

Vi bruker idag SBS 2003(OEM) på en utrangert server, og bør oppgradere til en nyere server.

 

I den forbindelse er jeg interessert i synspunkter på alternative løsninger til å investere 30-40.000kr i en ny server (med lisenser), og har sett en del på google sin løsning. Tenker da på premium versjonen til 50$ / bruker pr år.

 

Idag ligger brukerne på ca 2GB data i innboksene sine (med undermapper), gamle mailer er flyttet til PST filer (eldre enn 2008).

Mailbox storen min er nærmere 20GB. Vi bruker copernic desktop search for å søke i gamle mailer noe som fungerer stort sett greit, hvis ikke PST filen lukkes på feil måte selvfølgelig.

På serveren kjører jeg IMF + GFI EmailProtection Suite (spam, virus osv). Det skal legges til at brukerne benytter exchange som en mailserver, ikke som gruppevareprogram, så kalender og møtebookingsfunksjonaliteten blir ikke utnyttet pr idag.

 

For meg som admin begynner det å gå for mye tid med på å etterforske hvor emailer tar veien, holde orden på oppdateringer og tune spamfilter...

 

Er det noen som har erfaringer med Google sine løsninger for bedrifter?

Har googlet en del og finner bare skrekkscenarioer der folk mister all mailen sin, får ikke kontakt med support osv.

 

Sendte også en mail til google og fikk til svar det vanlige at "våre tjenester er gode, vi holder oss innenfor gjeldene lover og regler osv"

 

Ettersom mailen er virksomhetskritisk for vår bedrift, må vi ha en løsning som fungerer 24/7 uten noe bryderi.

 

Google vs exchange som jeg har sett det

 

Google fordeler

  • 25GB
  • Tags
  • Søkbart
  • Arkiv over all epost, sendt og motatt
  • Spamfilter og virusbeskyttelse
  • Pris

Ulemper

  • Er online, får ikke tilgang til gamle mailer hvis internettlinjen er nede.
  • Support, US basert eller europa?

Exchange fordeler

  • Inhouse
  • Kalender, møtebooking for andre osv.

Exchange ulemper

  • Inhouse, får ikke tilgang utenfra hvis min linje er nede.
  • Dyre lisenser
  • Dyre konsulenttimer hvis ikke en skal gjøre det selv
  • Store backuper

Så, er det noen av dere som har erfaring fra ett lignende scenario som kan gi meg noen tips til hva en skal gjøre? Jeg har egentlig eliminert hosted exchange siden det vil bli for dyrt hvis hver bruker skal ha 5-10GB med data liggende (det som idag er i PST filer men må taes vare på).

 

Håper noen kan ta seg tid til å se på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg kan ikke si at jeg har kjennskap til Googles løsning mer enn hva jeg har lest på nettet. Derimot ville jeg vært forsiktig med å outsource for mye av virksomhetskritiske tjenester. Man skal huske på at man ikke bare sparer penger, men også gir fra seg kontrollen av en slik tjeneste til tredjepart.

 

Et par ting jeg ville vurdert:

 

* Hva gjør dere om dere senere ønsker å migrere over til en Exchange løsning igjen, med tanke på gamle e-post arkiv

 

Med dette tenker jeg på om gamle e-post da vil være mulig å flytte, slik at dere fortsatt har tilgang til dem.

 

* Hva slags funksjonalitet går dere glipp av, evt. får ekstra, ved Googles løsning

 

Er det f.eks. aktuelt for de ansatte å benytte seg av e-post på mobilen i fremtiden, evt. kalender, etc.

 

* Hvordan vil dette påvirke produktiviteten til de ansatte

 

Outlook er i dag så og si standardisert i de fleste bedrifter. Vil de ansatte oppleve en negativ effekt av at dere bytter "grensesnitt". Kanskje inneholder Outlook funksjonalitet som de ansatte bruker, som ikke Google kan tilby, etc.

 

Selv ville jeg ikke vurdert en outsourcing av slike tjenester i det hele tatt - kanskje om noen år. Derimot nevner du at drifting for din del tar opp mye tid, i forhold til SPAM og virus filtre. Hva med å heller outsource disse tjenestene? Dette kan i praksis løses på en enkel måte, og vil ikke være så veldig kostbart. Samtidig vil det ikke unngjøre noe stor risiko i forhold til nedetid, etc. (stikkord, MX oppsett i DNS)

 

Samtidig vil jeg sette spørsmålstegn ved kostnadene du har anslått for ny server. Hvorfor er det nødvendig å investere så mye som 30-40.000,- i ny server?

 

Når det gjelder Hosted Exchange så er dette selvsagt noe å vurdere. Derimot ville jeg her vært opptatt av å finne en leverandør som du er sikker på vil være i markedet lenge. Slik jeg ser det er mange av aktørene i dagens marked mindre selskaper, som man ikke kan være sikker på vil overleve/være der de kommende årene. Active24 er vel en av få leverandører jeg ville følt meg trygg på.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...