Gå til innhold

Vidvinkel til FX-format

Anbefalte innlegg

Hei godfolk.

Jeg er meget usikker for tiden ang. hvilken objektiv jeg skal kjøpe. Skal ha ett vidvinkel-objektiv men er meget usikker på hvilken. I d siste så har jeg lett og tittet litt på Tokina 11-16 f2.8. Dette skal være ett meget godt objektiv som både passer lommeboka mi og brennvidda jeg er ute etter. Men er d kapabelt med Fullformat? For øyeblikket har jeg ikke fullformatkamera, men tar sikte på en D700 da den forhåpentligvis kommer.

Et annet alternativ er Nikkor 14-24 f2.8 selv om den er litt dyr. Får den vel for rundt 8000-9000 på ebay.

Utstyre blir vel å brukes mest privat, men også litt i pressesammenheng ettersom jeg nok innimellom kommer til å jobbe litt i lokalavisa framover.

Forøvring skal jeg også med tid og stund kjøpe en Nikkor 70-200 VR f2.8. Men det blir nok ikke med det første.

Noen som har noen andre alternativer å anbefale meg? Jeg er egentlig åpen for det meste.

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser linken du selv la ut så ser du at Tokinaen ikke er FX format...

Du har flere alternativ;

17-35 f2.8 AF-S (slipper å bytte ved 24 mm og flere foretrekker denne i stedet for 14-24/24-70 kombinasjonen)

18-35 f3.5-4.5 (billig, lett og bra nok - IKKE AF-S)

http://www.kenrockwell.com/nikon/1835.htm

Begge disse var mer enn vide nok på fullformat film...

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
17-35 f2.8 AF-S (slipper å bytte ved 24 mm og flere foretrekker denne i stedet for 14-24/24-70 kombinasjonen)

17-35 f/2.8 kan jeg anbefale. Har brukt den sammen med D2H og D200, og der yter den bra synes jeg. Har ikke prøvd den på FX, men den er sikkert god på FX også.

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar
Ingen som har noen formening om Nikkor 14-24? Det er jo laga med intensjon at den skal brukes på D3 og FX format. Ingen som har være bori den? Forøvrig så takker jeg masse for svar!

Har ikke prøvd 14-24, nei. Men her er en test av den.

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar

Det er jo et par stykker her på bruket som har 14-24, Ståle og minst en annen, men de er ikke blant de mest aktive. Hopp litt opp og ned og vift med armene, så dukker de kanskje opp med noen erfaringer?

Ellers har jo 16-9.net en ganske morsom test av den.

Lenke til kommentar

14-24mm har vel fort fått rykte på seg for å være kanskje det heftigste vidvinkelobjektivet noensinne. Skarpere enn både Nikon og Canon sine 14mm fastobjektiver, og det sier jo litt for et zoomobjektiv!

Ulempen er prisen og det heftige, sirkulære frontglasset som blant annet gjør det umulig å bruke filter.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte akkurat d igår. For øyeblikket så jobber jeg med en d70s. Er faktisk meget fornyød med d kamera, men har tatt d en god stund nå og d er startet å fjuske litt. Det objektivet jeg bruker mest er 18-70. Med cropfaktoren så tilsvarer den på d videste 27mm. Så Det ville nok vært mere rasjonelt å kjøpe en 24-70. Det er jo faktisk mere vidvinkel enn jeg allerede har.

Ettersom jeg har tenkt å gå over til FX-format iløpet av høsten så må jeg faktisk bytte ut alt jeg har av objektiver. Sånær som en 25år gammel 50mmF1.2. Jeg vet jeg skal ha en 70-200f2.8, etterhvert. Så det er bare å finne ut hva som er mest rasjonelt å kjøpe i førsteomgang.. Det blir hvertfall ikke kamera.. Er usikker om jeg skal kjøpe ett Objektiv som er tilsvarende 18-70'n som jeg bruker idag eller om jeg skulle kjøpe en heftig vidvinkel... Noen inputs?

Lenke til kommentar

Det spørs vel egentlig om noen ande kan hjelpe deg med valget mellom vidvinkel eller normal. Valget må taes med tanke på bruk, og siden det virker som du allerede har fotografert en stund, kjenner du nok bruken best selv.

Personlig ville jeg ha droppet vidvinkelen foreløpig, og gått for en Nikkor 24-70, eventuelt ventet og kjøpt 24-70 og D700 samtidig. På den annen siden, kan det jo være at du synes 50mm´en dekker normalbehovet greit nok på et FF-hus, det må du nesten avgjøre selv.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med 14-24 er kun gode.

Positivt: Skarpt, lyssterkt, kort nærgrense, lite CA, lite fortegning og meget pene farger.

Ulempen med dette objektivet er at det flarer en del i motlys. Du kan faktisk risikere flare selv om du får solen inn 90grader. Om du vrir zoomringen inn noen mm, forsvinner de værste problemene, så det er ikke helt krise. Det er uansett noe du må regne med på en supervidvinkel.

14-24 blir vel regnet som markedets beste vidvinkel om dagen, så jeg tror uansett ikke du kan trø feil med denne.

Når det gjelder tokina 11-16 så har vel denne fått litt varierende kritikk. Men utifra testen til Ken Rockwell virker det som om tokina 11-16 er et veldig bra kjøp, men kanskje ikke på FF. Du kan riktignok bruke det fra 15mm uten vignettering, men da har du kun 15-16mm på FF. Noe som kanskje er litt kjedelig i enkelte situasjoner.

Har du pengene, kjøp 14-24! Da har du en bunnsolid ultravidvinkel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...