Gå til innhold

Til alle kristne.

Anbefalte innlegg

Se for dere at mennesket plutselig glemte alt det hadde lært. Hvilken kunnskap ville vi først ønske å få tilbake? Sannsynligvis ville vi ønske å lære hvordan maskinene våre virket, lære å snakke sammen igjen, produsere mat, gå, sykle, kjøre bil osv. Når i denne prosessen ville det være viktig å lære at Jesus ble født av en jomfru og at han døde for våre synder?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du sier er at guden din ikke er allmektig, for ham må inn og påvirke deg for å gjøre gode ting... Hadde han ikke planen klar da? Eller vet han ikke utfallet? Da er han vel ikke allmektig, er han vel?

Du er altså god fordi guden din må påvirke deg til at du skal være det. Du tror ikke at dette er noe du bestemmer selv? Og at onde mennesker ikke ser på det som ondt i det hele tatt, selv om det oppfattes slik av andre?

Hva skal jeg si da, som har vært ateist i over førti år? Jeg klarer da fint å være både snill og god uten påvirkning fra noen gud jeg.... så åssen forklarer du dette? At han egentlig bare styrer meg sånn at han kan kose seg med meg når jeg skal bade i ildhavet du tror på.... ? For en gud du har... :no:

Du glemmer fri vilje. Gud ga mennesken fri vilje til å synde. Men jo, du har rett i at allvitenhet ikke lar seg kombinere med fri vilje. Dersom Gud er allvitende, måtte han forstå at mennesket ville synde. Så i grunn er det galt av han å straffe oss for at vi syndet - det var jo hans egen feil at han ikke skapte oss perfekte!

Lenke til kommentar
Jeg går gjerne med på at det ikke er vitenskaplig "forklarbart", alt jeg vet er hva som foregår i virkeligheten slik jeg er i stand til å observerere den, og at det ville vært uærlig av meg å overse de delene av virkeligheten som har med kristendom å gjøre.
en holder fast ved det som ikke kan motbevises?

Han holder vel mer fast på det som ikke kan bevises.

Det er vel mer riktig.

Lenke til kommentar
Det faktum at du tror på det. Sist jeg sjekket var det ingen som hadde kommet med en rasjonell forklaring på kr.d. Men fortell gjerne.

Slik jeg observerer det så er Gud en kraft som opererer uavhengig av meg selv, han er til stede i hverdagslivet mitt og han påvirker meg til å gjøre det som er godt. Denne kraften blir mer omfattende i forbindelse med ting som har å gjøre med kristendom, mens den blir fraværende eller forsvinner helt i forbindelse med andre religioner. F.eks. føler jeg ikke noe nærvær fra Muhammed eller Shiva selv om jeg forsøker å påkalle disse navnene. Jeg kan føle høyere tilstander av bevissthet gjennom f.eks. meditasjon, men da merker jeg også at det er meg selv og min bevissthet som styrer hvor disse tilstandene fører meg hen. Og siden jeg har gjort alle disse observasjonene med et ikke-troende, ikke-religiøst grunnlag, så kan jeg heller ikke konkludere noe annet enn at det - hvertfall slik jeg observerer det, i min versjon av virkeligheten - finnes en Gud.

har du noen gang undret over at flertallet her på jorden vil si det samme som deg men at de snu det på hodet? dvs at kraften blir fraværende eller forsvinner helt i forbindelse med kristendommen (da et stort flertall her i verden ikke er kristene).

om du hadde blitt oppdratt i en annen religion så hadde det mest sannsynlig vært denne som hadde fungert best for deg, og ikke kristendommen.

i beste fall kan en vel da si at kraften er subjektiv. altså en forestilling eller overbevisning i ditt eget hode som ikke kan oppleves av de fleste andre. om du drar det enda lengre så er det kun deg selv som har den eksakte overbevisninen som du har.

synes du at din eller andres gud skal behandles på lik måte som spagettimonsteret eller julenissen? hvis ikke, hvorfor?

Lenke til kommentar
har du noen gang undret over at flertallet her på jorden vil si det samme som deg men at de snu det på hodet? dvs at kraften blir fraværende eller forsvinner helt i forbindelse med kristendommen (da et stort flertall her i verden ikke er kristene).

om du hadde blitt oppdratt i en annen religion så hadde det mest sannsynlig vært denne som hadde fungert best for deg, og ikke kristendommen.

i beste fall kan en vel da si at kraften er subjektiv. altså en forestilling eller overbevisning i ditt eget hode som ikke kan oppleves av de fleste andre. om du drar det enda lengre så er det kun deg selv som har den eksakte overbevisninen som du har.

synes du at din eller andres gud skal behandles på lik måte som spagettimonsteret eller julenissen? hvis ikke, hvorfor?

Vel, hvis du oppdager en kraft i f.eks. Islam eller hinduismen som du mener overskygger kristendommen så vil det jo være intressant å høre fra deg. Alt jeg har å henvise til er jo mine egne opplevelser i forbindelse med religion, og noe annet kan knapt et menneske henvise til når det gjelder religion. Hvis du tror jeg er en løgner, så er det jo bare til å forkaste alt jeg sier, men hvis du likestiller mitt syn med ditt, og jeg sier at jeg ikke er ute etter noe annet enn hva som er sant og at jeg ikke ønsker noen skade, så vil det jo lønne seg å høre etter og undersøke nærmere det jeg forteller om. Og i motsetning til mange kristne, så har jeg prøvd litt av hvert før jeg ble kristen, så da blir jo det jeg sier mere nøytrale observasjoner enn noen som har et ensidig syn.

Du kan jo prøve selv. Se om du finner noe lykke i spaghettimonsteret, og så prøver du kristendommen etterpå. Jeg skal garantere deg at hvis du er oppriktig og virkelig søker sannheten så vil du ikke klare å motsi kristendommen når du virkelig forstår hva den handler om.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Tror du ikke det finnes mennesker smo har opplevd større kraft i Islam enn i Kristendommen? Eller tror du kraften du og dine medkristne opplever, overgår alle andre jordiske opplevelser som noen mennesker har opplevd, både gjennom religion og annet?

Og hva mener du med at man ikke kan klare å motsi kristendommen når man vet hva den handler om? Vil man til slutt forstå hvordan Noah fikk samlet alle dyrene på arken?

Lenke til kommentar
Tror du ikke det finnes mennesker smo har opplevd større kraft i Islam enn i Kristendommen?

Nei

Eller tror du kraften du og dine medkristne opplever, overgår alle andre jordiske opplevelser som noen mennesker har opplevd, både gjennom religion og annet?

Ja

Og hva mener du med at man ikke kan klare å motsi kristendommen når man vet hva den handler om? Vil man til slutt forstå hvordan Noah fikk samlet alle dyrene på arken?

Nå tøyser du deg litt. Sarkasmen er uansett unødvendig. Poenget mitt er jo selvsagt at hvis du ser den kraften som er i kristendommen, eller rettere sag: lar være å fornekte den. Så ser du også hvorfor du ikke kan motsi den.

Lenke til kommentar
1. Hva er det som er så spesielt med kristendommen?

2. Frister andre religioner eller andre grener innenfor kristendommen?

3. Hvorfor er dere kristne?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å forstå kristendommen litt bedre (selv om jeg har prøvd i mange mange år, men jeg gir ikke opp av den grunn).

Jeg kommer helt sikkert til å ha en del følgespørsmål, så jeg håper vi kan ha en ordentlig og sakelig debatt.

Jeg leste bare de 2 første sidene, til det begynte å spore av, så jeg vet ikke om du ha fått svaret ditt enda.

Jeg mener ikke at kristendommen er det eneste rette. Jeg liker å tenke at alle religioner og trosrettninger er én ting, for som du sier, det er ikke stor forskjell på dem og de handler for det meste om det samme.

Grunnen til at jeg er kristen er at det gir meg en spesiell følelse når jeg har forstått budskapet, det Jesus forklarte. Man trenger ikke være perfekt og følge gamle religiøse regler fra det gamle testamentet. For meg er GT historien om Guds handlinger og NT det jeg tror på.

De 10 bud er til for at vi skal ha et gdt forhold til Gud og våre medmennesker. Synd er kun det som kan ødelegge det forholdet og det fins tilgivelse for den som ønsker det. "Du skal ikke slå ihjel" betyr også at vi skal gjøre det motsatte og hjelpe hverandre. Det betyr kristendommen og bibelen for meg. Gud må ikke nødvendigvis være en person med skjegg der oppe og det må ikke nødvendigvis være noe etter døden. Gud er kraften som hjelper oss å være gode mot hverandre. Det er det som skjer på Jorden mens vi er her som betyr noe, derfor må vi bruke tiden godt.

Lenke til kommentar
Tror du ikke det finnes mennesker smo har opplevd større kraft i Islam enn i Kristendommen?

Nei

Arrogant og lite respektfullt overfor muslimer, vil jeg si.

Eller tror du kraften du og dine medkristne opplever, overgår alle andre jordiske opplevelser som noen mennesker har opplevd, både gjennom religion og annet?

Ja

Her opphøyer du kristne opplevelser over alle andre. Disrespektfullt. Men du har rett til å hevde dette.

Poenget mitt er jo selvsagt at hvis du ser den kraften som er i kristendommen, eller rettere sag: lar være å fornekte den. Så ser du også hvorfor du ikke kan motsi den.

men man kan fortsatt motsi Noahs ark?

Jeg mener ikke at kristendommen er det eneste rette. Jeg liker å tenke at alle religioner og trosrettninger er én ting, for som du sier, det er ikke stor forskjell på dem og de handler for det meste om det samme.

Grunnen til at jeg er kristen er at det gir meg en spesiell følelse når jeg har forstått budskapet, det Jesus forklarte. Man trenger ikke være perfekt og følge gamle religiøse regler fra det gamle testamentet. For meg er GT historien om Guds handlinger og NT det jeg tror på.

De 10 bud er til for at vi skal ha et gdt forhold til Gud og våre medmennesker. Synd er kun det som kan ødelegge det forholdet og det fins tilgivelse for den som ønsker det. "Du skal ikke slå ihjel" betyr også at vi skal gjøre det motsatte og hjelpe hverandre. Det betyr kristendommen og bibelen for meg. Gud må ikke nødvendigvis være en person med skjegg der oppe og det må ikke nødvendigvis være noe etter døden. Gud er kraften som hjelper oss å være gode mot hverandre. Det er det som skjer på Jorden mens vi er her som betyr noe, derfor må vi bruke tiden godt.

Kaller du deg kristen fordi du er enig i at man ikke skal slå ihjel, eller tror du faktisk at Jesus var sønnen til universets skaper og at alle som tror på han kommer til Himmelen, mens resten går fortapt/brenner i helvete you name it...?

Lenke til kommentar

takk zarac. du er faktisk den første som har gitt et ordentlig svar.

jeg kan på noen måter forstå ditt livsyn men jeg (og sikkert mange tyngre kristne) ville egentlig ikke ha sett på det som kristendom. i beste fall er det en veldig revidert og hverdagslig kristendom.

du sier at en ikke trenger å følge reglene i GT men det er jo der du finner de 10 bud. hvordan vet du hvilke regler som skal følges og hvilke du skal se bort ifra? om jeg husker rett mener jeg å ha lest at det er synd å "velge ut/bort" regler i bibelen. er det ikke deg selv som definerer hva som er bra og ikke bra av det som står i bibelen?

hvis en ser på det du nevnte ("Gud er kraften som hjelper oss å være gode mot hverandre."), hvor er referansepunktet til denne kraften for oss mennesker (hvordan finner vi ut hvordan vi skal være gode mot hverandre)?jeg kan ikke se at der kan være bibelen da en må filtrere ut det onde som står der.

personlig tror jeg at denne kraften er et mennesklig eller dyrisk instinkt. vi kan enten overleve ved å være gode mot hverandre eller ved å kvitte oss med alle trussler (noe som er litt mer aggresivt men mer utbredt i dyreriket).

etter hva jeg kan se er det å være gode mot hverandre relatert til intelligens, evnen å forutse ting. tanken er vel da om du gjør noe godt så får du noe godt tilbake.

jeg husker at jeg så en dokumentar fra NOVA (http://www.pbs.org/wgbh/nova/teachers/activities/3504_apegeniu.html) hvor de studerte oppførselen til sjimpanser i forhold til små barn og på mange måter oppførte de seg veldig likt.

feks: de hadde et forsøk hvor sjimpansen kunne velge mellom to skåler "godteri". den ene hadde lite mens den andre mye. valgte sjimpansen den store ble denne gitt til en annen sjimpanse men om den valgte den lille fikk sjimpansen alt selv (den store og den lille skålen). sjimpansene tok alltid den store skålen noe som viser at de ikke kunne kontrolere sine impulser.

så gjorde de et tilsvarende forsøk for barn hvor de hadde en skål med godteri. om de ventet med å spise til de fikk beskjed fikk de mer godteri. om de ikke gjorde det fikk de bare den ene biten som lå i skålen. resultatet her var todelt og det viste seg at de som ventet med å spise fikk mye bedre resultater på skolen.

hvilke meninger har du om de "dårlige" reglene som du finner mest i GT men også i NT?

tror du på treenigheten og på alle historiene om jesus?

har du hatt en åpenbaring eller noe lignende eller har kristendommen kommet til deg igjennom oppdragelse?

Vel, hvis du oppdager en kraft i f.eks. Islam eller hinduismen som du mener overskygger kristendommen så vil det jo være intressant å høre fra deg. Alt jeg har å henvise til er jo mine egne opplevelser i forbindelse med religion, og noe annet kan knapt et menneske henvise til når det gjelder religion. Hvis du tror jeg er en løgner, så er det jo bare til å forkaste alt jeg sier, men hvis du likestiller mitt syn med ditt, og jeg sier at jeg ikke er ute etter noe annet enn hva som er sant og at jeg ikke ønsker noen skade, så vil det jo lønne seg å høre etter og undersøke nærmere det jeg forteller om. Og i motsetning til mange kristne, så har jeg prøvd litt av hvert før jeg ble kristen, så da blir jo det jeg sier mere nøytrale observasjoner enn noen som har et ensidig syn.

Du kan jo prøve selv. Se om du finner noe lykke i spaghettimonsteret, og så prøver du kristendommen etterpå. Jeg skal garantere deg at hvis du er oppriktig og virkelig søker sannheten så vil du ikke klare å motsi kristendommen når du virkelig forstår hva den handler om.

en kan jo bare se på selvmordsbombere eller andre religiøse i andre religioner enn kristendommen som dedikerer livet sitt til en mye større grad en mange kristne. kunne du ha blitt så overbevist at du frivillig hadde sprengt deg selv i lufta med hensyn til å skremme/drepe de rundt deg?

kan du si at den kraften du opplever er mer overbevisende enn det en selvmordsbomber, buddistisk munk, kshatriya eller rabbi?

er religiøs sannhet basert på overbevisning? isåfall ligger kristendommen veldig lavt (selv om du har mange untak innenfor de forskjellige grenene/sektene).

hva tenker du om påståtte undersøkelser som konkludere med at jo bedre velstand det er i et land jo mindre religion er det, eller jo mer IQ/utdanning en har jo mindre religiøs er man (dette er ikke ment mot noen individer da resultatet er gjennomsnittlig).

Lenke til kommentar
en kan jo bare se på selvmordsbombere eller andre religiøse i andre religioner enn kristendommen som dedikerer livet sitt til en mye større grad en mange kristne. kunne du ha blitt så overbevist at du frivillig hadde sprengt deg selv i lufta med hensyn til å skremme/drepe de rundt deg?

Svært godt poeng!

Lenke til kommentar
Er det et bånd mellom religioners 'kraft' og geografi?

Religion satt på verdenskartet.

Stemmer det. En forutsettning for at Bellicus er kristen er at han bor i Norge (et land hvor det finnes kristne mennesker) i det 21. århundre (en tid hvor kristendommen eksisterer i samfunnet). Hadde han levd et annet sted eller i en annen tid hadde han ikke hatt den viktigste forutsettningen på plass (kristendommens tilstedeværelse i samfunnet) og kunne derfor ikke vært kristen.

Lenke til kommentar
Abigor, såvidt jeg vet så er Baal-dyrking dokumentert, og noe som faktisk har foregått:

Classical sources relate how the Carthaginians burned their children as offerings to Ba'al Hammon...Such a devouring of children fits well with the Greek traditions of Cronus

http://en.wikipedia.org/wiki/Baal

Ja, Ba'al er et helvette. Det er jo umulig å drepe han pga. han har så mange kloner som alle er like arrogante. Som om ikke SG-1 har nok problemer med the Ori? Det eneste positive er uansett at han som oftest snakker med vanlig stemme, og ikke sånn standard Goa'uld-stemme :)

Stargate-satire :p

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg er kristen, verdiene mine er veldig lik humanismen, men jeg tror på historiene om Jesus, Noah, Moses, osv., og feirer høytidene på kristent vis. Og jeg føler en veldig nærhet med Gud og Jesus.

Jeg mener ikke at man ikke skal følge regler i GT, men bibelen er preget av forfatterne, det var ikke Gud selv som alt. Det er de 10 bud som står til sist, de skrev Gud i stein på Sinai-fjellet.Når det står at vi skal gripe til sverd går det i strid med de 10 bud. Profetiene forteller også at når Jesus, Guds sønn, kom til Jorden skulle han fortelle om den nye lov og den gamle gjelder ikke lenger. Derfor har ikke vi forbud mot å spise kjøtt, for eksempel, men man kan selvfølgelig velge å avstå fra dette.

Så lenge du følger de 3 første budene har du et godt forhold til Gud, de 7 neste er for å ha et godt forhold til hverandre. Gud ga oss ikke disse levereglene for at vi skal føle oss fanget, men for at det skal bli lettere å være gode mot hverandre. Hvis alle hadde levd etter budene ville det ikke vært krig i verden.

Jeg tror på treenigheten, og jeg har kristne besteforeldre som alltid har fortalt meg om Gud og Jesus, men det er ikke alltid jeg har forstått det. Det er nå jeg føler meg kristen, fordi jeg vet hva jeg tror på og hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar

Bellicus har selv skrevet at troen hans er svak. Når han observerer at muslimer sprenger seg i lufta for sin tro, er det utrolig at han kan tro at ingen muslimer opplever en like sterk kraft og overbevisning som han og andre kristne.

Bellicus har selv skrevet at troen hans er svak. Når han observerer at muslimer sprenger seg i lufta for sin tro, er det utrolig at han kan tro at ingen muslimer opplever en like sterk kraft og overbevisning som han og andre kristne.

Lenke til kommentar
jeg tror på historiene om Jesus, Noah, Moses, osv.

Når det står at vi skal gripe til sverd går det i strid med de 10 bud.

Profetiene forteller også at når Jesus, Guds sønn, kom til Jorden skulle han fortelle om den nye lov og den gamle gjelder ikke lenger.

Tror du bokstavelig på disse fortellingene, eller symbolsk?

Nei, det bryter ikke med de 10 bud, for når det står "Du skal ikke drepe", betyr det underforstått "Du skal ikke drepe noen av din stamme", med andre ord "Du skal ikke drepe jøder".

Det står også i Bibelen at Jesus ikke har kommet for å oppheve de gamle lovene. Så det du gjør er å plukke ut de versene du liker, og stryke resten.

Litt off topic, men hva tror du hadde skjedd med meg om jeg døde nå?

Lenke til kommentar
Jeg mener jeg er kristen, verdiene mine er veldig lik humanismen, men jeg tror på historiene om Jesus, Noah, Moses, osv., og feirer høytidene på kristent vis. Og jeg føler en veldig nærhet med Gud og Jesus.

Jeg mener ikke at man ikke skal følge regler i GT, men bibelen er preget av forfatterne, det var ikke Gud selv som alt. Det er de 10 bud som står til sist, de skrev Gud i stein på Sinai-fjellet.Når det står at vi skal gripe til sverd går det i strid med de 10 bud. Profetiene forteller også at når Jesus, Guds sønn, kom til Jorden skulle han fortelle om den nye lov og den gamle gjelder ikke lenger. Derfor har ikke vi forbud mot å spise kjøtt, for eksempel, men man kan selvfølgelig velge å avstå fra dette.

Så lenge du følger de 3 første budene har du et godt forhold til Gud, de 7 neste er for å ha et godt forhold til hverandre. Gud ga oss ikke disse levereglene for at vi skal føle oss fanget, men for at det skal bli lettere å være gode mot hverandre. Hvis alle hadde levd etter budene ville det ikke vært krig i verden.

Jeg tror på treenigheten, og jeg har kristne besteforeldre som alltid har fortalt meg om Gud og Jesus, men det er ikke alltid jeg har forstått det. Det er nå jeg føler meg kristen, fordi jeg vet hva jeg tror på og hvorfor det er slik.

hvorfor tror du på disse historiene og ikke de andre historiene. jesus kan likesågod være inspirert av eldre religioner (http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm).

hvordan kan du vite hvem som skrev hva i bibelen og hvordan vet du hva som er sant og ikke sant?

hvordan vil du beskrive denne nærheten? kommer den utenifra, innenifra eller er det en overbevisning?

hvorfor tror du at du får den spesielle følelsen jesus/gud/treenigheten men ikke av andre?

gjorde gud en feil da han ikke var tydelig nok eller brukte feil profeter?

om du tror på noah, tror du på syndefloden og noahs ark? tror du på skapelsen?

Lenke til kommentar

Den klarer ikke jeg å forstå. Forskjellen er vel kanskje at jeg tviler på at kristne tror de kommer til himmelen om de sprenger seg selv og bevisst prøver å dra så mange med seg som mulig. Uansett, så er det Bellicous sier basert på alt for lite erfaring. Han har som han selv sier aldri opplevd "kraften" man får av Islam eller noen av de andre verdensreligionene. Det blir som at en gutt påstår at det er værre å bli sparket i ballene enn det er å føde et barn;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd.

For all del, det står mange flotte ting i Bibelen. Men er det dermed grunn til å tro på historiene som fortelles? At Jesus var sønnen til universets skaper for eksempel.

For å si det sånn, flott og logisk1 for uvitende mennesker1 er ikke synonymt med faktum.

1: Jeg prøver ikke å fremstå som bedreviter, men jeg mener personer som gjerne ikke har prøvd å lære og forstå temaer som evolusjon, Jordens alder og skapelse, BBT, samt litt biologi og kanskje psykologi osv. med vitenskapelige øyne. Det er selvsagt mye lettere å akseptere Bibelen som "sannhet" når man ikke vet hvordan vi kan forklare mange av fenomenene som er beskrevet i den, uten behov for tro.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...