Gå til innhold

Til alle kristne.

Anbefalte innlegg

1. Hva er det som er så spesielt med kristendommen?

2. Frister andre religioner eller andre grener innenfor kristendommen?

3. Hvorfor er dere kristne?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å forstå kristendommen litt bedre (selv om jeg har prøvd i mange mange år, men jeg gir ikke opp av den grunn).

Jeg kommer helt sikkert til å ha en del følgespørsmål, så jeg håper vi kan ha en ordentlig og sakelig debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Den gir deg et ørlite håp om at du ender opp på et koseligere sted når du har krepert.

2. Jehovas vitner frister pga de ikke feirer bursdager og jul, men det er også det eneste jeg synes frister.

3. Fordi jeg ikke gidder å gjøre noe papirarbeid/finne ut av hvordan jeg melder meg ut.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å forstå kristendommen litt bedre

Hvis du ønsker å forstå kristendommen så kan du jo f.eks. lese bibelen eller gå i kirken eller en lokal menighet og få undervisning der. Uansett om du velger å tro eller ikke så vil du lære mye nyttig.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å forstå kristendommen så kan du jo f.eks. lese bibelen eller gå i kirken eller en lokal menighet og få undervisning der. Uansett om du velger å tro eller ikke så vil du lære mye nyttig.

jeg har lest store deler av bibelen, jeg har vært i kirken over 100 ganger og hatt lang undervisning på barne/ungdomskolen/kristelig komfirmasjon. jeg har også lest og observert en god del på egenhånd.

jeg kan aldri huske at jeg har trodd på gud selv om jeg ble oppdratt som kristen. husker spesielt en episode som 3-5 åring på rommet mitt hvor jeg ba til gud om å gi meg et tegn. jeg var aldri spesiellt opptatt av kristendom/religion, men for kanskje 6 år siden ble jeg mer og mer fokusert på det og ønsket å finne et standpunkt.

nå er jo kristendommen den største religionen i verden (om du samler alle grenene under en) og jeg synes jo at det er ganske rart at jeg ikke klarer å forstå hvorfor kristne tror det de tror eller opplever det de opplever. jeg liker jo å tro at jeg er som de fleste andre mennesker.

om buddisme hadde vært mer dominerende ville jeg kanskje ikke ha vært så undrende, siden det er den eneste religionen jeg kan relatere til som jeg har studert. men selv om buddusme hadde vært norges stats religion ville jeg nok ikke ha sett på meg selv som buddist.

kort og greit så føles det mer og mer som at jeg bor i en fullstendig annen verden en de religiøse. jo mer jeg studerer det og jo mer jeg prøver å lære så faller jeg mer og mer utenfor.

så jeg kan trygt si at religion er ikke noe for meg, men jeg klarer fortsatt ikke å se vekk fra det faktum at mennesker flest er religiøse. det er derfor jeg ønsker en konstruktiv og sakelig (uten personlig angrep, sårede følelser og temperament) debatt med en eller flere kristne for å få en bedre forståelse.

problemet er vel kanskje at en kristen kan være så forskjellig fra en annen så en kommer vel egentlig ingen vei?

håper at noen kan sette igang diskusjonen ved å svare på disse 3 spørsmålene.

Endret av nostrum82
Lenke til kommentar
Er det ikke mange nok diskusjoner om religion/kristendommen fra før av?

jeg kan se hvorfor du kan synes det. jeg har lest utallige diskusjoner om dette, men personlig har jeg ikke fått et svar jeg kan relatere til. derfor ønsker jeg å starte en tråd selv på mine egne premisser.

disse diskusjonene sporer av i 99.99% av tilfellene så jeg håper at noen kan hjelpe meg å se ting klarere fra det kristne perspektiv ved å holde en god diskusjon.

personlig tror jeg at jo fler perspektiv du har jo bedre kan du oppfatte verden rundt deg.

grunnen til at jeg henvender meg til dette forumet er fordi jeg føler at jeg ikke kan snakke med venner og familie om dette siden de blir veldig såret. jeg føler meg heller ikke trygg nok til å snakke med bekjente her hvor jeg bor siden jeg er redd for konsekvensene (bor i nord irland). jeg kunne selvsagt ha gått til en prest, noe som jeg har vurdert flere ganger, men jeg ønsker mer å snakke med en "vanlig" kristen som jeg enklere kan relatere til.

Endret av nostrum82
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men da kan jeg jo prøve å la være å spore av ;):

1. Hva er det som er så spesielt med kristendommen?

Tror ikke det er noe spesielt med Kristendommen i forhold til andre religioner. Årsaken til at det finnes så mange tilhengere av kristendommen er i mine øyne, en massiv markedsføring i form av å drepe de som ikke kristes. Tenker da spesielt på Olav den helliges storslagne oppdrag om å kristne det norske folk og da sier det seg selv at barna også blir lært opp i den kristne tro.

Klarer ikke å gå så langt tilbake som da troa begynte å bevege seg utenom jesu tid, men når vi ser på de engelske koloniene i afrika og lignende land, så var det langt ifra rosenrødt å tro på andre guder og i verste tilfeller ble enkelte stammer utryddet da de prøvde å vegre seg mot misjonærer bevæpnet med gevær mot steiner og pil og bue.

Heldigvis var det litt roligere tilstander i Europe senere da det kun ble brent flere tusen "hekser". Regner med at de fleste ikke turte noe annet enn å bli med i bevegelsen ettersom de så sine søstre bli levende grillet. Tror nok at tvang er den største årsaken til at mange ble kristne og uvitenheten om andre religioner og frykten for å bli grillet i etterlivet. Så klart er ikke Kristendommen enesteående i metoder å omvende folk og i nyere tid er det heldigvis blitt "valgfritt" å tro på høyere makter. Men at det er noe som gjør kristendommen til noe mer spesielt i forhold til andre religioner, tror jeg ikke noe på. Kommer an på øynene som ser og dersom vi kjenner og ser flere kristne i stedet for muslimer (som i utgangspunktet er en fredelig religion, men som blir mistolket og utnyttet voldelig i likehet med kristendommen) tror vi nok at den religionen er mer spesiell grunnet lite kunnskap om de andre religionene.

Er man flink til å tale for seg, tror jeg nok man kan få med mennesker på hva som helst.

2. Frister andre religioner eller andre grener innenfor kristendommen?

Synes ikke kristendommen frister heller for den saks skyld, grunnet at jeg ikke tror på noen høyere makt. Har aldri fått noen grunn til å tro på noen gud. Gikk i søndagsskolen da jeg var liten, men allerede da følte jeg at jeg ikke hadde noen saklig grunn til å tro på "Gud". Hadde jeg vært religiøs, så hadde det sikkert ikke fristet med noen andre religioner, da jeg hadde følt en nærhet og sammhold med andre religiøse mennesker som jeg ikke kan få som ateist. Å være sikker på at jeg er garantert et lykkelig etterliv hadde nok vært nok til å holde meg fast til kristendommen.

3. Hvorfor er dere kristne?

Er som tidligere nevnt ikke personlig kristne, men står fremdeles i statskirken grunnet min mor og kjæreste som blir dritsur dersom jeg melder meg ut, fordi de vil ha brullyp(typo?) i kirka. Noe jeg ikke har noe imot for kirker er jo vakre bygg som ikke har noen symbolsk verdi for meg, men til stor glede for de inviterte og familie til mitt bryllup, barnedåp og sikkert begravelse. Men som jeg også har nevnt, så finner nok mange mennesker trøst i religion og sammhold som kristne har og følelsen av å være en del av felleskapet (litt smør på flesk).

Har heller ingen ting imot kristne så lenge de ikke skal begynne å overbevise meg om å tro på noe jeg i utgangspunktet ikke tror på. De har sin tro og jeg har min mangel på det. Så får jeg heller ta støyten når jeg dauer.

Beklager dersom det er en del faktafeil i forhold til første spørsmål og svar, men dette er mine meninger basert på ingen kilder annet enn history chanel.

Håper dette var et mer tilfredsstillende svar på spørsmålet ditt.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hva med noen mer utdypende svar disippel? Hadde vært interessant å lese mer fra en kristens ståsted om hvorfor det er den sanne religion osv? :)

Lenke til kommentar
1. Det er ikke bare en hvilken som helst religion, men den sanne religion.

2. Ja, for eksempel katolisisme, protestantisme osv.

3. Jesus er veien, sannheten og livet, og jeg har et personlig forhold til han.

Det sier ikke annet enn din mening dette. Tenk hvor fint om du faktisk kunne begrunne hvorfor, slik han ber om, isteden for å plumpe ut med svada han helt sikkert har hørt før. Men det går kanskje ikke å begrunne hvorfor du syntes dette? ... eller gidder du rett og slett ikke?

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

takk for et godt svar Egilanso.

i utgangspunktet er jeg ute etter svar fra personlige kriste, med det du skriver passer veldig godt med tanker jeg har rundt dette.

jeg vil påstå at personlige kristne kan også komme med lignene svar (det er vanskelig å benekte historien), men det forklarer ikke hvorfor de har valgt akuratt kristendommen. du har jo såklart grunner som kultur og oppdragelse, men til syvende og sist er ikke det en gyldig grunn hvis du skal være tro mot kristendommen.

jeg har lest en god del om kristendom, jødedom, islam og buddisme. men skal jeg være helt ærlig ser jeg ingen stor forskjell på disse (buddismen kan settes litt på sidelinjen). grunnen til at jeg spør kristne er fordi det er kristendommen som berører meg mest (spesielt her i nord irland og med tanke på familie og slekt i norge).

Lenke til kommentar
1. Det er ikke bare en hvilken som helst religion, men den sanne religion.

2. Ja, for eksempel katolisisme, protestantisme osv.

3. Jesus er veien, sannheten og livet, og jeg har et personlig forhold til han.

som de andre sa så hadde det vært fint med et mer utdypende svar.

-hvorfor er det den sanne religion?

-hva kan katolismen eller portestantismen gi deg i forhold til hva du har nå?

-hva vil en konvertering/forrandring bety for deg?

-på hvilke grunnlag ville du ha konvertert/forrandret din tro?

-hvorfor jesus? hva gjør han så spesiell og hvordan fant du ut at det var han?

-på hvilken måte er forholdet personlig?

Lenke til kommentar
jeg har lest store deler av bibelen, jeg har vært i kirken over 100 ganger og hatt lang undervisning på barne/ungdomskolen/kristelig komfirmasjon. jeg har også lest og observert en god del på egenhånd.

jeg kan aldri huske at jeg har trodd på gud selv om jeg ble oppdratt som kristen. husker spesielt en episode som 3-5 åring på rommet mitt hvor jeg ba til gud om å gi meg et tegn. jeg var aldri spesiellt opptatt av kristendom/religion, men for kanskje 6 år siden ble jeg mer og mer fokusert på det og ønsket å finne et standpunkt.

nå er jo kristendommen den største religionen i verden (om du samler alle grenene under en) og jeg synes jo at det er ganske rart at jeg ikke klarer å forstå hvorfor kristne tror det de tror eller opplever det de opplever. jeg liker jo å tro at jeg er som de fleste andre mennesker.

om buddisme hadde vært mer dominerende ville jeg kanskje ikke ha vært så undrende, siden det er den eneste religionen jeg kan relatere til som jeg har studert. men selv om buddusme hadde vært norges stats religion ville jeg nok ikke ha sett på meg selv som buddist.

kort og greit så føles det mer og mer som at jeg bor i en fullstendig annen verden en de religiøse. jo mer jeg studerer det og jo mer jeg prøver å lære så faller jeg mer og mer utenfor.

så jeg kan trygt si at religion er ikke noe for meg, men jeg klarer fortsatt ikke å se vekk fra det faktum at mennesker flest er religiøse. det er derfor jeg ønsker en konstruktiv og sakelig (uten personlig angrep, sårede følelser og temperament) debatt med en eller flere kristne for å få en bedre forståelse.

problemet er vel kanskje at en kristen kan være så forskjellig fra en annen så en kommer vel egentlig ingen vei?

håper at noen kan sette igang diskusjonen ved å svare på disse 3 spørsmålene.

Jeg tror ikke du vil forstå særlig mye mer av kristendom dersom du får svar på spørsmålene dine, og som du sier selv så har du jo fått en del opplæring og vet sikkert det aller meste som er å vite, og jeg er også usikker på hvordan jeg kan svare på en god måte, så jeg lar være. Hvis du vil forstå hvorfor det føles som kristne "bor i en fullstendig annen verden" så må du jo forsøke kristendommen selv. Som barn ba du til Gud om et tegn, og jeg antar at dette tegnet skulle vise deg at Gud faktisk finnes, men det du ikke innså var at du jo allerede trodde at Gud finnes når du ba til han, for ellers hadde du jo ikke bedt i det hele tatt. Tanker som dette var litt av grunnen til at jeg selv ble kristen. Jeg innså at jeg allerede var overbevist om at Gud fantes, og at jeg bare skjulte dette for meg selv fordi jeg ville heller "leve livet" enn å være en kristen. Og nå er det ikke til å komme utenom, jeg føler meg helt sikker på at Gud eksisterer, jeg føler hans nærhet hver dag, og jeg prøver å leve på en sånn måte at jeg kan være mest mulig i hans nærhet, for det er noe som gir meg fred innvendig.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du vil forstå særlig mye mer av kristendom dersom du får svar på spørsmålene dine, og som du sier selv så har du jo fått en del opplæring og vet sikkert det aller meste som er å vite, og jeg er også usikker på hvordan jeg kan svare på en god måte, så jeg lar være. Hvis du vil forstå hvorfor det føles som kristne "bor i en fullstendig annen verden" så må du jo forsøke kristendommen selv. Som barn ba du til Gud om et tegn, og jeg antar at dette tegnet skulle vise deg at Gud faktisk finnes, men det du ikke innså var at du jo allerede trodde at Gud finnes når du ba til han, for ellers hadde du jo ikke bedt i det hele tatt. Tanker som dette var litt av grunnen til at jeg selv ble kristen. Jeg innså at jeg allerede var overbevist om at Gud fantes, og at jeg bare skjulte dette for meg selv fordi jeg ville heller "leve livet" enn å være en kristen. Og nå er det ikke til å komme utenom, jeg føler meg helt sikker på at Gud eksisterer, jeg føler hans nærhet hver dag, og jeg prøver å leve på en sånn måte at jeg kan være mest mulig i hans nærhet, for det er noe som gir meg fred innvendig.

jeg ble oppdratt som kristen og jeg har prøvd så godt jeg kan å godta kristendommen som en sannhet, men jeg klarte ikke å se hva som gjorde kristendommen så spesiell i forhold til alle andre religioner. for meg virker alt oppdikted og/eller at det er basert på eldre religioner (feks sammenlign jesus med horus).

jeg kan aldri huske at jeg var overbevist om at gud fantes.

da jeg ba til gud var det fordi jeg var opdratt til å tro på noe jeg aldri så, følte eller opplevde. hadde jeg ikke hørt om gud/kristendom ville jeg aldri ha bedt. om det er sannheten så vil jeg jo tro at den skal kunne finnes uten påvirkning fra andre, ikke at den ble arvet igjennom familie, kultur og samfunn.

jeg liker å tro at det du opplever er en placebo effekt men jeg ville ha blitt veldig interessert om det ikke er tilfelle.

problemet er vel at det er veldig vanskelig å bevise. for meg å tro på en gud blir å slippe kritisk og skeptisk tankegang, og om jeg gjør det vil det jo ikke finnes grenser for hva jeg kan tro på.

er det noe jeg overser? hvordan kan jeg bedre forsøke kristendommen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...