Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en intern wiki for jobben min. I stedet for å ha alle bedriftsrutiner, maualer, osv. i løse wordark, excelark o.l., ønsker vi å samle det i en "bedrifts-wiki". Jeg har en ledig server som kan brukes som webserver. Jeg har ikke gjort dette før, og lurer derfor på om noen wiki-distroer er bedre eller enklere enn andre?

Jeg har blant annet sett på http://www.mediawiki.org

Kravene til mediawiki er:

Download MediaWiki (current stable version is 1.12.0)

Web Server such as Apache or IIS

PHP version 5.0 or later (5.1.x recommended)

Database Server:

MySQL 4.0 or later

or PostgreSQL 8.1 or later (also requires plpgsql and tsearch2)

DokuWiki ser litt enklere ut i layout, og krever Apache (andre kan også virke står det på siden), og PHP 4,3 eller nyere. http://wiki.splitbrain.org/wiki:dokuwiki

Er det noen her som har laget en wiki før, og kan anbefale en wiki-distro?

Jeg har ikke vært borti noen av de nevnte programmene tidligere, er dette programmer som koster mye?

Andre tips? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Installer ubuntu desktopversjon

* Fjern openoffice, mediaspiller og slikt

* Installer apache2, mysql5, php5

* Legg wikipedia-filene i /var/www

* Gå gjennom configen (http://localhost/config)

* Gjør et par mapper writeable

Er veldig lettvinnt. Har full dokumentasjon på det ett eller annet sted jeg ikke finner :S

Mekka sammen en slik server selv for jobben. Ferdig i forrige uke. Med wiki og helpdesk. 100% gratis og 100% holdbart :)

Lenke til kommentar

Anbefaler gjerne MediaWiki. Liker ikke default layout, men kan enkelt endres i CSS (temaopplegget er forøvrig litt rotete i MediaWiki). Mange bra utvidelser også tilgjengelig. Setter du deg inn i MediaWiki templates blir det enklere å standardisere sidene, standard tabeller etc. Har du mye felles informasjon mellom sidene kan du også linke sider inn i andre sider. Er versjonskontroll av filer også nå. Filer dumpes på server, så husk å få denne med i backup. :)

Lenke til kommentar

MediaWiki det her ja. Finner ikke dokumentasjonen :S Men kan det i huet da.

Hadde knapt drevet med mysql før dette jeg også, men det har vært veldig lærerikt

Skal du ha det på windows eller linux server? (si linux) Isåfall installerer du gratisversjonen og apache med php5-støtte med følgende kommando

sudo aptitude install apache2 mysql-server php5

Lenke til kommentar

Dette fikser du lett med en linux-distro, som PepsiCo sier. Evt kan du velge å innstalere LAMP(Linux, Apache, MySQL, PHP) helt fra starten av. Du trenger etter sigende ikke å lete etter noe gratis MySQL da.

Om du går for den vanlige versjonen åpner du en terminal og skriver 'sudo apt-get install mysql-server'

Lenke til kommentar

EP: Anbefaler å heller bruke aptitude enn apt-get. Den er flinkere til å ta med det som trengs

Fant dokumentasjonen nå og :thumbup: Var ikke halvferdig engang da, så jeg fullførte basic kjappt. Den er derfor ikke 100% optimal, men et godt utgangspunkt

##Rapport bg-tux01##

#GrunnInstallasjon + oppdateringer

* Installere Ubuntu Desktop 8.04 fra scratch // Desktop siden et GUI er kjekt
* Fjerne # ved troverdige repos i /etc/apt/sources.list og legge til # over cd-repos
* Kjøre alle oppdateringer
- "aptitide  update | aptitude upgrade"
* Installere ssh (openssh-server), tekstbehandler for terminal (vim) og anti-virus (clamav)
- "aptitude install ssh openssh-server vim-full clamav"

#Sette opp statisk IP
* Konfigurere /etc/network/interfaces

#Sette opp hosts
* Konfigurere /etc/hosts

#Fjerne apparmor (dette for å ikke få trøbbel med services)
* "/etc/init.d/apparmor stop"
* "update-rc.d -f apparmor remove"

#Installere Apache2 og MySQL
- "aptitude install apache2 mysql-server"
- "update-rc.d mysql defaults" // Autostart av mysql ved boot

#Legge til støtte for PHP5
- "aptitude install libapache2-mod-php5 php5"
- "/etc/init.d/apache2 force-reload"

#Innstallere Webmin CMS
- "wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.410_all.deb"
- "sudo dpkg -i webmin_1.370-all.deb"
Kjøres fra på https://ip:10000

#Installere administrasjonsverktøy for mysql
- "aptitude install mysql-admin"

#Installere statistikkutarbeider for apache
- "aptitude install webalizer"
Kjøres fra http://<ip>/webalizer

#Installere MediaWiki
- Last ned package fra mediawiki
- Extract til /var/www
Kjør config fra http://<ip>
OBS: For optimal sikkerhet lag en egen bruker til MediaWiki med kun tilganger til den databasen. Ikke bruk root

#Installere Hesk
- Last ned package fra phpjunkyard
- Extract til /var/www/helpdesk
- Kjør config fra http://<ip>/helpdesk
- Legg til norsk språkfil til /var/www/helpdesk/languages
OBS: For optimal sikkerhet lag en egen bruker til Hesk med kun tilganger til den databasen. Ikke bruk root

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kommet et stykke på vei. :) Jeg har lagt mediawikifilene på WWW-mappa. Når jeg skal konfigurere mediawiki (via firefox), så får jeg denne meldingen:

MediaWiki 1.12.0 Installation

Don't forget security updates! Keep an eye on the low-traffic release announcements mailing list.

Checking environment...

Please include all of the lines below when reporting installation problems.

PHP 5.2.4-2ubuntu5.2 installed

Could not find a suitable database driver!

For MySQL, compile PHP using --with-mysql, or install the mysql.so module

For PostgreSQL, compile PHP using --with-pgsql, or install the pgsql.so module

Han står visst å maser om en databasedriver. Noen som vet hva jeg må gjøre? :dontgetit:

Lenke til kommentar
MediaWiki 1.12.0 Installation

Don't forget security updates! Keep an eye on the low-traffic release announcements mailing list.

Checking environment...

Please include all of the lines below when reporting installation problems.

PHP 5.2.4-2ubuntu5.2 installed

Could not find a suitable database driver!

For MySQL, compile PHP using --with-mysql, or install the mysql.so module

For PostgreSQL, compile PHP using --with-pgsql, or install the pgsql.so module

Han står visst å maser om en databasedriver. Noen som vet hva jeg må gjøre? :dontgetit:

Ser at eg er litt seint ute, men her er mine råd:

Dokuwiki dersom det ikkje er svært stor trafikk (namespace, access control lists osv). Mediawiki (wikimotoren til wikipedia) er først og fremst laga for svært stor trafikk og enorme mengder data. Dokuwiki er spesialaga for intern dokumentasjon slik du skriv. I tillegg fins det haugar med plugins til dokuwiki (ja det finst plugins til mediawiki også, men trur ikkje det finst like mange, og det har dessutan brukt å vere eit styr å installere dei.)

Har brukt begge delar sjølv, og også utvikla eit enkelt men godt feilrapporteringssystem vha mediawiki, men det vart veldig "hacka" sidan mediawiki ikkje hadde eit API.

Uansett kven av dei to du vel, så kan det installerast via pakkestyringa til Ubuntu.

Så enkelt er det:

• sudo apt-get install dokuwiki eller
  • sudo apt-get install mediawiki.

Så slepp du å styre med å legge inn oppdateringar manuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er enig med siste innlegg her. Er selv vant til dokuwiki, twiki og mediawiki. Twiki eller dokuwiki er best på "bedriftsinterne" ting, som dokumentasjon, begge har mye plugins etc. MediaWiki er mest beregnet "ut mot publikum".

Jobben min holder forresten på å utvikle ITIL-prosesstyring-plugin (open source) for twiki.

Mvh

Lars Åge "Laaknor" Kamfjord

Wikipedia bokmål-administrator (så jeg vet litt om MediaWiki ;)

Lenke til kommentar

Glimrende tips :)

Ser ut som dokuwiki virkelig er tingen for små/mellomstore bedrifter. Har dere noe mer råd og tips ang. bedrifts-wiki? Evt. nyttige plug-ins. En ting jeg tenker på er om det finnes gode løsninger for å eksportere til div. dokumentformat? Høres ut som et CSS-prinsipp ville egnet seg godt til dette.

Lenke til kommentar
En ting jeg tenker på er om det finnes gode løsninger for å eksportere til div. dokumentformat? Høres ut som et CSS-prinsipp ville egnet seg godt til dette.

Mitt råtips er å bare kopiere teksten og lime den inn i OpenOffice/Word. Får med overskriftsstiler osv. Det funker i hvert fall med mediawiki. (Der du bør kanskje velge utskritsversjon før du kopierer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...