Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke.

Anbefalte innlegg

Hei!

Ut av intet dukket det opp en blåskjerm på pc'en og dum som jeg var leste jeg ikke det som sto, bare restartet.

Etter dette ville ikke maskinen starte opp, men hang / brukte veldig lang tid på å liste opp diskene på oppstartsskjermen.

Etter litt tukling og fiksing kommer jeg nå til "neste skritt" hvor den verifier dmi pool data (eller noe) men der fryser den helt. Tastatur fungerer ikke osv.

Om jeg prøver å boote med den ene(ste) disken som er koblet på s-ata fungerer det, antar jeg, for det kommer med en gang en feilmelding om at den ikke fikk lastet NTLDR eller noe.

Når jeg setter en av IDE diskene først fryser den. Har koblet ut en og en diske, prøvd med alle diskene på channel 0 og 1, master / slave, men samme resultat. Prøvde også å koble til cd-rom på ide kanalen for å innstallere windows på s-ata disken, men kom frem til "boot from cd." men der stoppet det.

Har også prøvd å resete bios, litt forskjellige settinger i bios, forskjellige kabler osv...

Noen som har en idè?

ps, mulig denne skulle vært posta under hovedkort, men jeg _veit_ ikke hvor feilen ligger, så jeg la den her...

På forhånd takk for all hjelp!

__

Oppdatering:

Miksa og triksa litt nå, så nå fikk jeg igang cd-rom og har satt igang reinstallering av windows på den fungerende disken..

Spør meg gjerne hvordan jeg fikk det til, men jeg tror ikke jeg klarer å svare..

Nye problemet var at den disken jeg skulle installere på var upartisjonert (?) og bare 131000 mb, selvom den egentlig er på 320 gb.. dette stemmer jo ikke i det hele tatt, ettersom det er endel data osv på den.. men i ren frustrasjon satte jeg igang en format og install.

Mistenker mer og mer at problemet ligger i hdd-tilkoblings-delen.. (dette er kanskje ikke ett ord..)

i'll keep you posted..

__

oppdatering 2:

Etter å ha kopiert over alle filene i den første delen av innstallasjonen restarter pc'en og alt er normalt frem til den er ferdig med å laste inn diskene under oppstarten.

Istedenfor å liste opp den 'tabellen' med alt som er tilkoblet av kort på hvilke porter, IRQ'er osv, verifing dmi pool data osv blir skjermen svart i 5-6 sekunder, og pc'en restarter. dette skjer om og om igjen og etter ca 10 restarter ga jeg fa** og skrudde av driten.

I'm all out of ideas.

Når det gjelder HW-specs, så er dette det jeg kan dra ut fra mamoz.no, bestilte dinside.no-pc'en fra mai/juni 2005.

MPC-DS0505-XLWH MPC DinSide.no PC Mai/Juni

Athlon64 3200+, 300GB HDD, 1GB ram, GF 6600 256MB, WinXP Home, 19'' flatskjerm..

-alle- forslag mottas med stor takknemlighet...!

Endret av theend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg har prøvd det meste nå..

Nå fikk jeg innstallert windows på en disk, men fortsatt samme feil, alle andre disker koblet ut..

Jeg kan ikke fatte annet enn at det kan være hovedkortet/hdd-kontrollerne på dette...

Da dette er ett socket 939 kort, så er det vel like greit å investere i ett nytt sett med cpu/hk og oppgradere samtidig? har 1 gb ram fra før, så en investering på en drøy tusenlapp med cpu, hk og 2 gb ram ville jo uansett gjøre underverker...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...