Gå til innhold

Gigabit nettverk - 100Mbit router

Anbefalte innlegg

Vurderer å omstrukturere og oppgradere hjemmenettet. Spesifikt vil jeg installere Gigabit-nettverkskort i PCene og kjøpe Gigabit-switcher. I den forbindelse har jeg dog et spm:

Pr i dag får PCene i nettverket IP (via DHCP) fra en 4-ports Thomson router (NGT). Hvis denne løsningen beholdes, vil det da bli redusert hastighet på forbindelsene i LANet?

Illustrasjon:

PC1 / PC2 / PC3 -> Gigabit switch -> Router -> internett

Vil hastigheten mellom PC1 og PC2 her kunne være 1 GBit/s, eller vil de på noen måte begrenses av hastigheten i routerens nettverksporter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

På all intern trafikk vil du får 1Gbit, mens på all kommunikasjon som går via routeren vil få 100Mbit.

Det betyr at alle Pcer som er koblet til Gbit switchen vil kunne kommunisere med hverandre med 1Gbit hastighet.

Lenke til kommentar
På all intern trafikk vil du får 1Gbit, mens på all kommunikasjon som går via routeren vil få 100Mbit.

Det betyr at alle Pcer som er koblet til Gbit switchen vil kunne kommunisere med hverandre med 1Gbit hastighet.

Takk for raskt svar, det var den bekreftelsen jeg trengte :)

Er det hastighetsproblemer ved å bruke flere switcher i "kjeden"? Eksempel:

PC1 / PC2 -> switch1 -> switch2 -> PC3 / PC4

(som du sikkert forstår, er det snakk om en kabel mellom 2 etasjer fra switch1 til switch2)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan bli hastighetproblemer hvis en får et veldig høyt båndbreddebehov, men til helt normalt hjemmebruk skal det gå helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...