Gå til innhold

Redde ut data fra bærbar

Anbefalte innlegg

Hei.

Har seg slik at jeg har en bærbar maskin her, som jeg får blåskjerm på under lasting av windows, har prøvd alt av sikkermoduser, men uten hell. har prøvd to forskjelle sånne BartPE (?) 'live-cd'. Men jeg finner ikke HDD. Samme med ubuntu livecd. Der vil den ikke mounte NTFS-diskene. Planen er å legge over filene jeg trenger på en ekstern USB harddisk.

så jeg bare lurte på om noen har noen løsniner på dette? Har prøvd alt, men uten hell.

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt 1: Pill ut disken og sett den i ext kabinett og flytt alt du trenger

Alt 2: Dersom dette ikke går, prøv forskjellige data recoveryprogrammer. Hirens BootCd her en del fine der.

Alt 3: Hvis det viser seg at det er kretskortet på disken som er gått så kan du bruke kretskortet fra en annen lik disk dersom du har dette.

Alt 4: Inforcare. De kan ta recovery, men tar seg godt betalt.

Lenke til kommentar

kavk:

Problemet er ikke at ejg ikke finner disken, men den vil ikke munte, får opp en satans lang feilmelding. Men jeg leste ikke hele, skal se på den :) Takker

Wabby:

Det er vel først og fremst recovry software ejg er ute etter, da det ikke er aktuelt å åpne opp maskina

Lenke til kommentar

kjør opp terminalen

sudo fdisk -l

peil deg frem til disken og

sudo mount -t ntfs-3g /dev/<disk> /media/<disk> -o force

(<disk> erstattes med navnet på disken. f.eks hda1, hda2, sda1, sda2, sda, sdb, el.l)

forcen på slutten tvinger den. det må ofte gjøres om disken får "ntfs-lock" og ikke vil mounte

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
kavk:

Problemet er ikke at ejg ikke finner disken, men den vil ikke munte, får opp en satans lang feilmelding. Men jeg leste ikke hele, skal se på den :) Takker

Wabby:

Det er vel først og fremst recovry software ejg er ute etter, da det ikke er aktuelt å åpne opp maskina

Da er Hirens Bootcd din Venn, og mange andre. PM meg om du ikke får noe til...

Lenke til kommentar

Hirens Bootcd har jeg prøvd uten hell ;) Men det er stund siden jeg sist prøvde nå, så husker ikke helt hva som ikke funket da. Skal teste på nytt og si ifra :)

@PepsiCo: Takk :) Skal prøve det. Men hvordan vet jeg om det er hda1,2 eller videre? Du skjønner?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
@PepsiCo: Takk :) Skal prøve det. Men hvordan vet jeg om det er hda1,2 eller videre? Du skjønner?

Jeg pleier å se på størrelsen (blocks), men regner med at det står ntfs under system

Slik ser outputen ut (fdisk -l)

Device Boot	  Start		 End	  Blocks   Id  System
/dev/sda1   *		   1		9352	75119908+  83  Linux
/dev/sda2			9353		9729	 3028252+   5  Extended
/dev/sda5			9353		9729	 3028221   82  Linux swap / Solaris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...