Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Beregne underkurs på fastrentelån

Fromage

Anbefalte innlegg

Har et lån på ca. 800000,- og det er fastrente på 5.4% frem til 2014. Svært gunstig med andre ord. Skal innfri dette lånet snart og banken mente jeg skulle få ca. 50 000,- i fradrag på lånet (underkurs). Nå syntes jeg det hørtes litt lite ut i og med at lånet går helt til 2014. Noen som vet om dette beløpet stemmer?

Endret av Fromage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så finnes det lover på dette området som regulerer hva du skal få i underkurs. Underkursen skal såvidt jeg forstår utregnes på akkurat samme måte som en eventuell overkurs hadde blitt regnet ut, i følge denne loven.

Hvordan en overkurs eller underkurs skal beregnes tipper jeg står beskrevet i den avtalen du har signert med banken. Har du sett der? I prinsippet tror jeg banken skal betale deg den ekstra verdien lånet har i forhold til et lån gitt på restbeløpet med de samme avdragene, etter bankens nåværende fastrente.

Ved å google litt kom jeg over denne nettsiden: http://home.hio.no/~bjorn-e/OVERKURS.HTM

kanskje du kan regne ut underkursen din her?

Underkursen er altså avhengig av flere variabler, blant annet hvilken fastrente denne banken tilbyr idag og hva du betaler i avdrag. Med kalkulatoren jeg har linket til over plotter du inn diverse verdier og får forhåpentligvis et svar.

Er du skeptisk kan du jo be om utregning fra banken, og poste utregningen her. Men før jeg tør å synse på om 50.000 virker mye eller lite må jeg iallfall vite hvilken fastrente banken tilbyr for et tilsvarende lån med bundet rente fram til 2014, og hvordan nedbetalingsplanen din er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...