Gå til innhold

Høytalere for reason og musikk-miksing

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye høytalere til min fremtidige nye datamaskin som kommer til å ha et godt lydkort.

Høytalerne skal brukes primært med musikk-lage-progrmammet Reason 4.0.

Jeg går ut ifra at det jeg skal ha er 2 stk stereo høytalere med innebygd bass av noe slag, men har ikke så mye peil. Noen som har noen forslag? Helst ikke super-dyre, men må funke greit og gi bra lyd. Et sted mellom 0 - 2000 kr eller noe slikt.

Målet med kjøpet er å oppnå mer korrekt lyd og slippe å måtte skru på høytalerne, skru i reason, skru i windows osv.

Mvh.

MKB88

Endret av mkb88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få noe trykk i sangene du lager burde du ha et godt anlegg (med ekstern bass!), tro meg, har testet det i Reason, sangene er ekstremt annerledes fra vanlig 2.0 høytalere til 2.1(med ekstern bass) høytalere!

Har sprengt mine høytalere så lyden kunne sikkert vært bedre her også (+ at høytalerene mine er billige), så nå går det mest i et knakende headsett til musikkproduksjon.

Ville egentlig satset på et GODT headset hvis det ikke er veldig viktig for deg å vise musikken til andre hjemme hos deg.

Lenke til kommentar
For å få noe trykk i sangene du lager burde du ha et godt anlegg (med ekstern bass!), tro meg, har testet det i Reason, sangene er ekstremt annerledes fra vanlig 2.0 høytalere til 2.1(med ekstern bass) høytalere!

Har sprengt mine høytalere så lyden kunne sikkert vært bedre her også (+ at høytalerene mine er billige), så nå går det mest i et knakende headsett til musikkproduksjon.

Ville egentlig satset på et GODT headset hvis det ikke er veldig viktig for deg å vise musikken til andre hjemme hos deg.

Har et senheiser headset, men liker best å lage musikk med høytalere da det gir det mest realistiske lydbildet i og med at lyd kan bli litt mer intens med headset. Headsetet bruker jeg mest til mastering og for å gjøre lyden mer fyldig og behagelig i etterproduksjon. De høytalerne jeg skal kjøpe er med bass intergrert. Det er ikke vanlige 2.0. Tenkte på disse:

http://www.music123.com/M-Audio-BX8a-Power...153198.Music123.

Siden høytalere generelt er uten ekstern bass, så gir gode høytalere med intergrert bass slik som studio-monitorer, den mest riktige lyden - er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar

Hehe, sant det der, skrev posten halv 3 i går så var ikke helt klar :p

Er jo bedre med integrert bass :)

Sammenlignet med noen standard pjusker jeg har på PCen min, som ikke er all verden til musikkproduksjon :p Vil ikke kjøpe noe større ettersom jeg bor i blokk og mamma ikke er så glad i høy lyd, så da bruker jeg heller et headset. Men hos min far har jeg et stort (ganske gammelt egentlig) 2.0 sett som er 70x30x30cm :D Må si at det er MYE bedre lydkvalitet der :p

Lenke til kommentar
Skal du bedrive musikkmiksing trenger du fargeløse høyttalere, såkalte studiomonitorer. Hvis ikke vil du kunne oppleve stor variasjon i resultatet på forskjellige høyttalere.

Ja, var derfor jeg trakk frem de i linken over som jeg regner med at jeg går for. Regner med at det er en slik type høytalere/monitorer jeg bør ha. Fargeløse(studio-monitorer) og kun 2 stk som i stereo. Da skulle det meste være klart for hjemme-studio bortsett fra penger:P

Lenke til kommentar

Se på Blue Sky Exo, det er et 2.1-system til drøye 3000kr.

Du får dessverre ikke noe med både bass og bra lyd for 2000kr, så du får heller spare litt...

Se på www.belco.no, de er importør av Blue Sky.

Bose bør du styre langt unna hvis du vil ha nøytrale høyttalere.

Lenke til kommentar

Du får dessverre ikke noe med både bass og bra lyd for 2000kr, så du får heller spare litt...

2.1 Systemer er ikke bra når man lager musikk!

Desutten, bra lyd er relativt. Kan lett få gode nok studio/hobby høytalere for under 2000

Lenke til kommentar

Desutten, bra lyd er relativt. Kan lett få gode nok studio/hobby høytalere for under 2000

På hvilket grunnlag kan du si at 2.1-systemer ikke er bra til å lage musikk? Blir musikken bedre av at du ikke kan høre hva som skjer i dypbassen?

Jeg tenkte i samme baner som deg når jeg var yngre, at et system med to høyttalere ville låte best, men nå har jeg hørt ordentlig integrerte subwoofere, og er overbevist om det motsatte.

Jeg har selv Blue Sky System One, og når det er korrekt innstillt er det klin umulig å høre om lyden kommer fra sub eller topp. Fordelen med en subwoofer er at du får gjengitt hele frekvensregisteret for en rimelig penge, og at mellomtone og diskanthøyttalere kan konsentrere seg om akkurat det.

Hva som er godt nok for den enkelte skal ikke jeg legge meg borti.

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag kan du si at 2.1-systemer ikke er bra til å lage musikk? Blir musikken bedre av at du ikke kan høre hva som skjer i dypbassen?

Jeg tenkte i samme baner som deg når jeg var yngre, at et system med to høyttalere ville låte best, men nå har jeg hørt ordentlig integrerte subwoofere, og er overbevist om det motsatte.

Jeg har selv Blue Sky System One, og når det er korrekt innstillt er det klin umulig å høre om lyden kommer fra sub eller topp. Fordelen med en subwoofer er at du får gjengitt hele frekvensregisteret for en rimelig penge, og at mellomtone og diskanthøyttalere kan konsentrere seg om akkurat det.

Hva som er godt nok for den enkelte skal ikke jeg legge meg borti.

Problemet med ekstern bass er at den i stor grad påvirkes av hvor den står i rommet, hvor stort rommet er og hvor mye den er skrudd på osv. Det samme gjelder for diskant-høytalerne som som regel er designet for å fremheve enkelte deler av lydbildet. Med noe annet en studio-monitorer er det praktisk talt umulig å skape et lydbilde som er relativt likt uansett hvor det spilles. Man vet aldri hva som er riktig mengde bass osv.

Endret av mkb88
Lenke til kommentar

Man kan måle et høyttalersystem med relativt enkelt utstyr og kalibrere ut i fra det. Hvis du ønsker totalt flat respons i rommet må du uansett frem med akustikkplatene og evt romkorreksjon.

Imidlertid klarer man å sette opp et system ganske bra etter øret i et vanlig rom ved å finne riktig høyttalerplassering, og evt benytte eq hvis rommet har store frekvensavvik. Ved å sitte nært høyttalerne kan man lytte på lavere volum, og slik unngå stående bølger som kan oppstå på høyere volum i det samme rommet.

Ellers er det en god ide å lytte til musikken med hodetelefoner, og på flere systemer slik at man får intrykk av hvordan den fungerer i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Man kan måle et høyttalersystem med relativt enkelt utstyr og kalibrere ut i fra det. Hvis du ønsker totalt flat respons i rommet må du uansett frem med akustikkplatene og evt romkorreksjon.

Imidlertid klarer man å sette opp et system ganske bra etter øret i et vanlig rom ved å finne riktig høyttalerplassering, og evt benytte eq hvis rommet har store frekvensavvik. Ved å sitte nært høyttalerne kan man lytte på lavere volum, og slik unngå stående bølger som kan oppstå på høyere volum i det samme rommet.

Ellers er det en god ide å lytte til musikken med hodetelefoner, og på flere systemer slik at man får intrykk av hvordan den fungerer i ulike sammenhenger.

Høres ut som masse styr. Nå som jeg likevel skal ha nye høytalere ser jeg det som enklere og bedre å kjøpe detikerte studio-monitorer isteden for å måtte ustere på høytasleroppsettet, kalibrere lyden, skru opp og ned og tenke på akustikk i rommet. Det er faktisk ganske mye styr.

Lenke til kommentar

M-Audio StudioPro 3 kan skaffes for en tusenlapp (procom.no), mens Fostex PM05 koster 2000kr hos prolyd.no. Fostex PM1 koster 2500kr samme plass. Ellers må man opp på 3500-5000 for de minste modellene til andre merker som f.eks Dynaudio, Adam og Mackie.

Jeg anbefaler at du leser litt tester, f.eks soundonsound:

http://www.soundonsound.com/search?page=1&...amp;Summary=Yes

Litt større musikkforetninger har demorom der du kan høre før du kjøper. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...