nets Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) HW liste: Gigabyte X38-DS5 Intel Q6600 2gb Crucial tracer RAM 2 stk ATI 3870 kort Det som skjer er at når jeg skrur på PSU så starter maskinen etter 1-3 sec og så kjører den opp som vanlig i 5 sec før den går svart igjen. Jeg har minnebrikker med LED lyst og de blinker som vanlig i de 5 sekundene, så noe skjer på hovedkortet vertfall. Men BIOS høytaleren piper ikke i det hele tatt. (Vet den fungerer). Den starter også opp selv om jeg plugger ut reset og powerknapp. Bare jeg lar PSU hvile i 10 sec og skrur på igjen, så starter maskinen opp uansett når jeg skrur på PSU igjen. Har prøvd alt standard: - Resatt CMOS flere ganger med jumper og ved å ta ut batteri - Tatt ut begge skjermkort - Tatt ut disker - Tatt ut RAM Men BIOS høytaleren piper ikke i det hele tatt heller. Selv etter å ha gradvis tatt ut og inn hardware, og tilogmed prøvd uten noen ting så oppfører den seg på akuratt samme måte. Det eneste jeg ikke har tatt ut er CPU pga. det er litt slit å ta ut hovedkort for å ta av vannblokka. Det jeg er litt redd for er at plastikken på vanblokka kan ha skapt en mikroskopisk lekasje, ettersom jeg har sett at andre tilsvarende blokker har hatt det problemet.. Men har ikke sett noe veske rundt CPU .. Hva tror dere problemet kan være? CPU eller Hovedkort? Det kan jo bare være en av de 2. For jeg har testet at PSU fungerer ved å kortslutte jord og den grønne ledningen. Så om noen har noen tips for hva jeg kan gjøre for å få liv i den eller hvilken del som kan være defekt setter jeg pris på det Endret 9. juli 2008 av nts Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Vil også legge til at jeg nå har prøvd med å sette på 8 pin istedet for 4 pin på hovedkort uten suksess. Lenke til kommentar
nets Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Ingen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Wanvicked Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Ser ut som hk ditt støtter ram hastighet opp til 1200 mhz - hvor rask er ramen din? Ellers kan jeg foreslå å en annen standardgreie jeg ser folk sier: sjekke at atx skruene sitter der de skal mellom kabinettet og hk, og ikke rører hk på steder de ikke skal og kortslutter noe. Vanskelig å si om det er hk eller cpu som streiker, antar at eneste måten er å teste dem. Jeg er dessuten ganske amatør på dette, greier ikke å få min egen pc til å funke engang Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Ser ut som hk ditt støtter ram hastighet opp til 1200 mhz - hvor rask er ramen din?Ellers kan jeg foreslå å en annen standardgreie jeg ser folk sier: sjekke at atx skruene sitter der de skal mellom kabinettet og hk, og ikke rører hk på steder de ikke skal og kortslutter noe. Vanskelig å si om det er hk eller cpu som streiker, antar at eneste måten er å teste dem. Jeg er dessuten ganske amatør på dette, greier ikke å få min egen pc til å funke engang Gode råd for å komme fra en amatør La oss gi litt fordypningsmuligheter med det samme : *Standard Feilsjekking : *Sjekk at alt er montert riktig (inkludert overnevnte råd). *At alle kabler er på plass. *Kommer du inn i bios? Om ikke sjekk om du har koblet til Pc-speaker i kabinettet og om du hører lyder på denne. *Fortsatt ikke noen respons? Surrer vifter eller reagerer heller ikke de når du trykker inn power? Da kan det være problem med psu. *Andre ting som kan gjøres er å sørge for at kun 1 minnebrikke står 1, skjermkortet og cpu med kjøler, I noen tilfeller så kan det være lurt å koble på Intel sin vifte på cpu_fan på hovedkortet i tilfelle bios er satt til å passe på at Viften starter... *Prøv også å bytte minne spor og om du har et ekstra pci 8x eller 16 spor så bytt skjermkortet til det også. Lenke til kommentar
nets Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Maskinen reagerer ikke om jeg trykker inn power, og nei jeg kommer ikke inn i BIOS. Det er null POST eller noe som helst. Alle vifter og slikt starter opp osv. Har prøvd div. kreative hardware opsett som bare 1 skjermkort, 1 stk. rambrikke og prøvd den i alle 4 slots på 4 boot forsøk osv. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hmm, kan det være at dette er en Thermaltake vannblokk med Medhørende Gul veske? Om jeg ikke husker feil så er vesken Uv reaktiv, dvs du burde kunne se om den har kortsluttet noe ved at den lyser opp ved bestråling med uv lys. Edit : Ser du benytter deg av Waterchill sitt sett, med mindre vesken er uv reaktiv så kan du se bortifra dette innlegget. Endret 6. juli 2008 av Malvado Lenke til kommentar
nets Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Den er faktisk uv reaktiv, smart Må få tatt av vanblokka og tatt en titt. Har foresten bestillt nytt HK, et P5Q Deluxe, ettersom det jeg har nå har jeg clocka så hardt at det interne lydkortet har daua, så kan nok være at det er defekt, har jo hatt litt uforklarlige stabelitetsproblemer med det tidligere, men har ikke sett noe til dem på et par måneder. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Den er faktisk uv reaktiv, smart Må få tatt av vanblokka og tatt en titt. Har foresten bestillt nytt HK, et P5Q Deluxe, ettersom det jeg har nå har jeg clocka så hardt at det interne lydkortet har daua, så kan nok være at det er defekt, har jo hatt litt uforklarlige stabelitetsproblemer med det tidligere, men har ikke sett noe til dem på et par måneder. Det tyder egentlig på at du har vært for slapp med kjøleløsningen til Nb og SB og andre brikker til chipsett. Da er det jo ikke rart at hovedkortet lider en plutselig død Lenke til kommentar
nets Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Hehe, har da god nok kjøling i kabinettet. Har et massivt fulltower med 11x120mm vifter, så luftstrømen er mer enn optimal, og kjørte ikke på med mer enn rundt 385 FSB før det døde tror jeg. Den fikk ikke så mye volt at det gjorde noe heller. Får håpe det er HK som er gåent da, gruer meg til å ta av vannblokka imorra når det nye HK kommer.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hehe, har da god nok kjøling i kabinettet. Har et massivt fulltower med 11x120mm vifter, så luftstrømen er mer enn optimal, og kjørte ikke på med mer enn rundt 385 FSB før det døde tror jeg. Den fikk ikke så mye volt at det gjorde noe heller. Får håpe det er HK som er gåent da, gruer meg til å ta av vannblokka imorra når det nye HK kommer.. He he, som sagt bør du få sjekket om det var lekkasje så det samme ikke skjer på nytt... Belys hovedkortet med for eksempel en uv katode, det bør funke ganske greit. Men det finnes tilfeller hvor dårlig kontakt mellom kjøleren og chipsettbrikkene faktisk ødelegger enormt for overklokkingen din, dermed så kan det være kjempesmart å faktisk sjekke at disse er montert ordentlig og at det er god kontakt og riktig mengde med goop. Lenke til kommentar
nets Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Pleier somregel å bytte ut goopen på nb og gpu's før jeg monterer kortet permanent Jeg har allerede bestemmt meg for å gå over til 100% luft kjøling, er så drit lei av etterfylling, reparering av pumpe, tidligere lekasjer pga. hurtigkoblinger osv. Pumpa (kombinert tank og pumpe) mi er i den tilstanden nå at jeg ikke kan fylle den helt opp pga da kommer lekasjer. Det er nå et 1cm tykt lag noen steder med hurtiglim og varmepistol-lim. Ja, jeg var ung og dum når jeg kjøpte et vannkjølings-sett til under 2 lapper Så nå blir det en god pause fra ekstremkjøling =P Jeg har jo tough invistert i en 120mm Zalman kobberkjempe som kommer til å passe godt i systemet, så blir jo litt clocking fortsatt da Men bare for å legge til en liten historie... Mitt første møtet med problemer med vannkjøling var en Y kobling til CPU vanblokka. Jeg hadde kappet en av slangene litt for kort og BAM det spruta vann på HK og RAM og skjermkort og hele pakka. Alt levde utrolig nok etter litt tørking og rensing (var UV-veske) Det eneste som lever den dag i dag er skjermkortet, både ram og hk daua for en stund sia =P Faktisk har skjermkortet fått vann 2 ganger. ATI = Kvalitet ;p Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Oi... Jeg begynte å eksperimentere med vann for 4 år siden , kjøpte et par vannblokker og radiatorer fra 3dfxcool.no og fikk til akseptabel ytelse med min kjære Barton 2500 xp-m (mobile 40Wateren), men desverre så lot denne ikke klokke noe særlig over 3Ghz uten farlig mye volt så det ble så den kjørte stabilt på ca 2.6 til 2.3 avhengig av årstid og tilgang til kald luft. Så ble det jo selvfølgelig innkjøp av et par deler til, fikk byttet kjøleren min (en massiv Cpu blokk) mot en NB kjøler fra Skrue , kjøpte inn Thermaltake Rocket som jeg var veldig fornøyd med i ca 2 måneder, da viste det seg at drittvæska som var med hadde "åreforkalket" slangene, cpu og radiator og ytelse falt BAM med ca 10-20Grader på kjølesystemt. Fikk jo renset opp, men det ble så at jeg sørget for å ikke benytte meg av guga som Thermaltake kom med og helte på med destilert vann og Glycol, desverre så var det ikke like effektivt som gugga varmeoverføringsmessig men det fungerte da jo. Ved overgangen til Lga775 bestemte jeg meg for å bytte til luftkjøler og har ikke angret et sekund på det, kjøpte en Scythe Ninja med en kraftig dog stillegående 120mm vifte som er montert i et Acase Twin engine kabinett og cpu holder seg kjølig og kald og lydnivået er på ca samme nivå som de 120mm viftene jeg brukte på radiatoren... Vil nesten påstå at dagens luftkjølere har muligens ber effekt en mange "eldre" kjøleblokker til Cpu som ikke er optimalisert for quad core. Lenke til kommentar
nets Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Jepp, nettop det jeg også tenkte. At jeg kan få et ganske akseptabelt resultat med en god luftkjøler. Valgte foresten denne, har lest mye bra om den, og tror den skal funke bra med mitt opsett. har 3x120mm som suger inn forran, og 4x som suger ut igjen om man ser bort fra disk-vifter og div. annet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440 Har etter massiv googling funnet ut at den faktisk er bedre enn den som har svart finish. Den svarte skal vistnok ha et ekstra godt varmeførende lag, men det ironiske er at det faktisk er et godt materiale til varmeføring, men det er treigere enn vanlig kobber, altså at det ikke slipper fra seg varmen igjen like kjappt, så overall så er pure-kobber det mest effektive Og er det bare jeg som er imun mot "the chills"? The chills får man når man vet noe har gått alvorlig galt. F.eks at man har prestert å rive ut GFX kort mens pcen står på, vannlekasjer, dødt HK osv osv. Har fått så mye problemer opp gjennom årene pga. dumme avgjørelser og prøving og feiling at det rett og slett ikke funker på meg lenger vertfall Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) He he, neida du er ikke den eneste som ikke får "the chills" , som regel så er det et lite sukk og så hiver vi oss på den "feilsøkelista" til man finner feilen og tar knekken på den om det lar seg gjøre... Det dummeste jeg gjør som regel er å drikke og "romstrere" inni pcen, det er faktisk da ting går galt spesielt med tanke på at jeg tror jeg greier å overklokke mer enn det jeg kan akkurat nå... Edit : Har hørt gode ord om denne kjøleren, men vista skal vist ikke være noe tess, mulig du får bedre ytelse med En OCZ Vendetta II med en custom 120mm vifte tilpasset ditt behov. http://www.ocztechnology.com/products/cool...ta_2_cpu_cooler Endret 8. juli 2008 av Malvado Lenke til kommentar
nets Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Tja, den var jo allerede bestillt. Alt booter fint nå med all den nye hardwaren. Et 4870 + P5Q Deluxe + Zalman saken. Var vist HK som var gåent som jeg trodde ^^ Foresten så var HK helt bøyd rundt CPU sokkelen pga. jeg har montert den for hardt tror jeg, mulig det som var feilen. Men jeg sniffet også litt rundt for å prøve å finne det orginale problemet. Og det luktet bare svidd rundt de pin kontaktene til "pwr, reset, hd led osv.". Luktet litt merkelig rundt RAM slottene også.. Men nå ligger kortet i søpla sammen med hele waterchill settet. Takk for all hjelp Endret 9. juli 2008 av nts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå