Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førstegangs-kjøper av bruktbil, ? spm. ?

Anbefalte innlegg

har lyst på en bil, bruktbil. men det finns jo så utrolig mye og "velge" mellom.

hvis man ser en annonse på en bil f.eks 94, til 10K, man kan vel ikke forvente at den bilen er noe tess?

hvor mange år tilbake lønner seg og gå?

er det egentlig det samma hva man kjøper, så lenge ikke bilen er altfor gammel, og ikke grusomt billig heller? og ikke gått for lite i forhold til alder?

F.eks en ""Chrysler NEON LE 1C3ESN7C8SD"" til 10K, fra 1994, trenger det og være noe gæernt med den bilen, selvom den er latterlig billig?

Til salgs fra: 25.04.2008

Årsmodell: 1994

Utgave: Sedan

Farge: HVIT

Kilometer: 172054

Drivstoff: Bensin

Girsystem: Manuell

Dører: 4

Annet:Trenger noe reparasjon

Bilde:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

4942.JPG

hvor mye koster det egentlig og eie en bil, i året?

bensin? EU kontroll?? avgifter?? forsikring??

håper noen kan svare meg på disse spm., så blir jeg litt klokere på dette emnet...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eu-kontroll er kun dyrt om man må gjøre mye for å få bilen godkjent, kun sjekken kostet 400 for astraen min. årsavgiften er vel på ca. 2600 for bensinbil, eller ca. 3100 for ny dieselbil.

forsikring varierer veldig, men er generelt dyrt ved første bil. kommer ann på hva slags bil, hvor i landet, og hvor mye du skal kjøre.

drivstoff går jo med, det er jo litt dyrt, og det varierer hvor mye som går med. kostnaden avhenger da av hvor langt, og hvordan du kjører.

skal du ha en så gammel bil, billig - så bør du prøve å unngå merker med mye feil, ettersom det ikke virker som om du er intressert i å skru selv? :p

Lenke til kommentar

Å dersom du vil ungå biler med mye feil så hlder du deg laaaaangt vekk fra en Chrysler

Sats heller på noe som er kjent for å være solide og holde uten for mye påkost

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Dersom du finner ett rustfritt eksemplar av disse, så har du bil i mange år fremover, dette til tross for at bilen er gammel, disse må omtrent skytes før de tar kvelden,

Det er ingen garanti for at du får en bil uten feil eller mangler dersom du kjøper noe nyere bil, det finnes feil ved nyere biler også

Men en bil i den prisklassen som du nevner og du vil ha minst mulig vedlikeholdsutgifter og ikke liker å sku selv, så er det vell denne type bil jeg vil anbefale deg, ikke så designmessig spennende kanskje men en kjepe god bil

Lenke til kommentar

det kom vel litt feil fram, men har ikke noen ting i mot og skru selv! :)

så hvis man finner en bil med noen feil på, som ikke er altfor gammel, så er det ikke noe problem som oftest?

og en bruktbil i prisklassen 10-30K behøver ikke være noen dårlig bil, selvom den også er litt gammel?

takk for alle svar! har blitt endel klokere nå! :)

Lenke til kommentar
Å dersom du vil ungå biler med mye feil så hlder du deg laaaaangt vekk fra en Chrysler

Sats heller på noe som er kjent for å være solide og holde uten for mye påkost

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Dersom du finner ett rustfritt eksemplar av disse, så har du bil i mange år fremover, dette til tross for at bilen er gammel, disse må omtrent skytes før de tar kvelden,

Det er ingen garanti for at du får en bil uten feil eller mangler dersom du kjøper noe nyere bil, det finnes feil ved nyere biler også

Men en bil i den prisklassen som du nevner og du vil ha minst mulig vedlikeholdsutgifter og ikke liker å sku selv, så er det vell denne type bil jeg vil anbefale deg, ikke så designmessig spennende kanskje men en kjepe god bil

den der "så jo ikke så gæern" ut da. trenger jo ikke være noen pen bil akkurat, siden dette er min første bil, og jeg ikke har kjørt så fryktelig mye enda. :) (holder på med lappen nå, fryktelig dyre greier)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Lappen er ingen billig afære nei, så sats heller på en billig, grei og holdbar bil som førstebil, Toyota Corolla som jeg nevnte er billig å forsikre frem til du får opparbeidet deg litt bonus pluss at det er ikke det helt store tapet om du skulle være uheldig og dunke den litt, det er fort jort når en er fersk bak rattet, skulle du dunke en skjerm eller en fanger så koster det ikke mere enn ett par hundrelapper å få den på veien igjen

Disse bilene er det også mulig for normale folk uten den halt store bilkunskapen å skru på, ikke trenger du datamaskiner og styr heller for å feilsøke hver gang det er noe som ikke virker som det skal

Dette er en bil av den gode gamle sorten som er fårnøyd bare den har gnist på pluggen og får en skvett bensin på tanken en gang i blant

Har drevet med repperasjon, kjøp og salg av bil i ca 20 år nå og må vell si at dette er vell noe av det mest solide bilen du kan skaffe deg til en rimelig penge, bare pass på at det ikke er for mye rust på dem, egentlig ikke det helt store problemet på disse bilene heller dersom hjulbuene er hele og fine

Lykke til med lappen

Endret av support81
Lenke til kommentar

Dama har en Corolla nå, 87mod eller noe. Knallbil går greit nok til bykjøring ikke noe lagkjøringsbil. Har ikke hatt noe problemer med den, har hatt den i 3år. Den har faktiskt bare gått 60 000 da :p

Om du ønsker en bil som er enkel er nok en slik bilen for deg.

Selv har jeg en 93mod Opel Vectra nå, liker den veldig godt. Har hatt lite feil på den opp i gjennom, men akkurat nå er alt 100% bilen har vært feilfri i over 1 år. Håper det kan fortsette.

En bil i den prisklassen du nevner trenger ikke å være så dårlig, men pass på for rust på eldre biler.

Lenke til kommentar

Kjenner til den saken med lærlingelønn så alt for godt. Tar du lappen i Oslo? Er det ikke billigere å reise litt ut av byen for å ta kortet?

Jeg kjørte opp her hvor jeg bor for litt under 10 000kr. Det er inkl. alle kjøretimer, kurs og selve oppkjøringen.

Lenke til kommentar

har blitt en god del kjøretimer, fordi er nesten ingen i nær familie som har bil med manuel gir.

nytter ikke og øvelses kjøre med automat, når det er klutch og slikt du skal trene på.

jeg gidder ikke det maset om og dra ut av byen for og øvelses kjøre. jeg er jo ikke "fattig" heller, men det går akkurat rundt... :p hehe

Lenke til kommentar
Jeg kjørte opp her hvor jeg bor for litt under 10 000kr. Det er inkl. alle kjøretimer, kurs og selve oppkjøringen.

Hvilken kjøreskole er dette? Synes det høres urimelig billig ut. Det står Namsos i profilen din, men allikevel.

Jeg nærmer meg nok 30k, og vil ikke tro det er unormalt mye til å være i Stavanger.

Lenke til kommentar

nå har dem jo faen meg økt prisene på timene... til 550 pr. time.

så om jeg runder 30K før jeg er ferdig, ser jeg ikke som rart

pluss at jeg f.eks kjøper meg bil til 15-20K

så blir fort 50K for lapp og bil... :p

har hørt om flere som har betalt ganske lite for lappen, fordi dem har øvelseskjørt så sinnsykt mye selv. nesten ingen kjøretimer...

Lenke til kommentar

Kjørte opp hos en som heter Øyvind i Namsos.

Øyvind's Trafikkskole. Landa akkurat på 10k etter hva jeg mener å huske ja. Det er 4 år siden, men likevel billig.

OML, kan jo godt hende at de tok seg meget godt betalt da. Generelt sett er trafikkskoler i storbyene mye dyrere enn de i mindre byer.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...