Gå til innhold

Alle kristne, kom hit og bli konvertert til ateismen!

Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Anbefalte innlegg

Du er vel beskymret for at ateister skal lide av flammer eller no. Går begge veier. Hei du lever i en løgn, nei du lever i en løgn.

Hehe, nei jeg går ikke begge veier, jeg har mitt eget personlige livssyn:)

Jeg skulle bare ønske ateister kunne behandle hverandre med større respekt og forståelse, det er alt.

Du er vel beskymret for at ateister skal lide av flammer eller no. Går begge veier. Hei du lever i en løgn, nei du lever i en løgn.

Jeg skulle bare ønske ateister kunne behandle hverandre med større respekt og forståelse, det er alt.

* og kristne.

Jeg tror jeg skriver det jeg tenker, men utelater viktige ord. Begynner vel å bli kveld

Først: Jeg mente mellom ateister og troende. Jeg vet at du har ditt personlige livssyn.

Og ... Ateister og troende bør behandle HVERANDRE med respekt og forståelse. Også på tvers av religioner.

Men hvilken drømmefantasi har vi her? Respekt, forståelse. Ikke i mine levedager.

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* og kristne.

Jeg tror jeg skriver det jeg tenker, men utelater viktige ord. Begynner vel å bli kveld

Først: Jeg mente mellom ateister og troende. Jeg vet at du har ditt personlige livssyn.

Og ... Ateister og troende bør behandle HVERANDRE med respekt og forståelse. Også på tvers av religioner.

Men hvilken drømmefantasi har vi her? Respekt, forståelse. Ikke i mine levedager.

Vel, for å være ærlig, tror jeg du har helt rett. Respekt og forståelse er så godt som utdødd.

Jeg har egentlig planer om å melde meg ut av samfunnet hvis det skal være på denne måten, så dere får vel bare holde på.

Lenke til kommentar

Til dere som sier vi blir truet til å være kristne. Lurer på hvem i helvette har trykka pistolen mot tinningen til besteforeldrene mine, foreldrene mine og andre slekninger. Ingen nå tildags har blitt truet til å tru på kristendommen, det tilhører fortiden, det er deres valg. Syns dette tråden er idiotisk å menigsløs. Ingen bestemmer hva noen ska tru på utenom den personen selv. Og hvordan kan det å være kristen eller ateist forandre livskvaliteten??? Veldig mange kristne i Norge lever ikke etter retninglinjene i bibelen!

Lenke til kommentar

vel, vel ...

Det går også litt i arv da. Familiestolthet. Vokse opp i miljøer.

Kanskje trenger mennesker troen og håpet på noe overnaturlig mer en aldri før. I dag har vi (fleste parten) det godt. Nok mat, medisin og nokså lite krig og konflikter. Den gang da var det mer en nok mening med livet å holde seg i livet og overleve. I dag er det så å si lite "kamp" om å overleve. Vi finner mindre å mindre mening med livet, derfor mange tror. Forsatt finnes tro og håp blandt dem som trenger det mest, nemlig de som sulter, og har harde levekår.

Lenke til kommentar

For mange har kristendommen utviklet seg til å tilpasse våre egne leveregler og normer i et moderne samfunn. Mange ser på bibelen som et symbol på et utvikling som begynte før mennesket ble skapt.

Hvis vi stiller store spørsmål som "Hvordan ble verdenen skapt?" Og så kommer til "Hvorfor?", finner man ut at det ikke finnes et fasitsvar. For ingenting kan begynne av seg selv. Det må alltid ha vært noe før. Dermed er det teoretisk sett umulig at vi kan eksistere. Men det gjør vi jo. Derfor er det bare å akseptere at det finnes noe over oss, noe vi ennå ikke har funnet ut, og noe vi ennå ikke kan bevise.

Hvorfor skal det så være umulig at det eksisterer et såkalt skaper, eller "gud" om du vil, som har skapt verdenen for oss. Og igjennom ulike religioner har vi sett for oss denne skaperen. For ting må jo på et tidspunkt skapes, det kan ikke oppstå av seg selv, hva sier at det ikke kan ha vært en skaper?

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Jepp. Men skaperen må da selv tale direkte til menneske for å virkelig få spredt sidt budskap. Gjennom et menneske eller gjennom en skrift tar ikke alle like alvorlig. Hva vil skaperen med oss? Hvorfor vil skaperen "teste oss"? Hvorfor i all verden skulle det skapes noe som helst?

Tåpelig ikke sant? Vi kommer ikke noe "videre" med slike spørsmål. Hvorfor skal vi videre? Hva skjer om hele verdens befolking er perfekte troende muslimer eller kristne. Er det oppdrag utført da?

Lenke til kommentar

Er vel vanskelig (umulig) å svare på, men alikevel finnes det en mulighet for at det finnes en skaper, uten at vi vet hensiktene til skaperen.

Tåpelig ikke sant? Vi kommer ikke noe "videre" med slike spørsmål. Hvorfor skal vi videre? Hva skjer om hele verdens befolking er perfekte troende muslimer eller kristne. Er det oppdrag utført da?

Vi kommer ikke videre nei, men det er uansett interesant å reflektere rundt andre problemstillinger.

Skjønner ikke helt hva du mener med det siste du skrev.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Joda det er sant, og folk må få tro det de vil, men sett i et vitenskaperlig syn og ikke religiøst kan man ikke fornekte at det kan finnes et opphav med "en skaper". Det var vel det som var poenget mitt.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Personlig så syntes jeg bare denne tråden er dum.

Men når den likegodt er så godt i gang og folk slenger ut meningene sine og sånn, kan jeg vel legge til at jeg skjønner jeg ikke hvordan noen kan tro på "big bang" og evolusjonsteorien. Jeg mener, til og med ikke min bror tror på den, og han er ikke kristen. Tror jeg hvertfall.

Hvordan kan dere tro at plutselig, ut av _ingenting_ så smeller det og vi har et univers. (og ingenting er utenfor det universet) Så etter hvert, får vi vann .. Og fisk. Og så går fisken på noe som etterhvert blir land. Og så får den øyer. Og så blir det til denne kommplekse naturen vi har i dag. Med følelse, samvittighet. Mennesket. Ta en titt på mennesket. Det er ikke mulig at allt dette kan ha skjedd av seg selv.

Det er mye lettere å kunne tro på at vi ble skapt av Gud, enn at vi har utviklet oss fra en stein.

Lenke til kommentar

Det skjedde faktisk veldig mye før Big Bang, det er ikke slik at det plutselig skjedde. Der verden kun eksisterte i form av protoner og nøytroner på atomnivå etterhvert reagerte med hverandre og skapte grunnstoffer som igjen reagrte med hverandre og tilslutt førte til Big Bang.

Hvis du snakker om evolusjonsteorien er den vitenskapelig bevist. Hvis du studerer lenge nok finner du ut at det er mye mer komplekst enn å "ha gått fra fisk til fugl".

Siden det er mye lettere å tro på en religions forenklet versjon er nok det grunnen til at den mister sin dømmekraft etter hvert som vitenskapen får nye brikker i puslespillet sitt, og vi via informasjonskanaler som undervisning får spredt det til folket.

Men selvfølgelig, det er mye som er ubevist, hva som er utenfor universet og hvorfor det skaptes.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Personlig så syntes jeg bare denne tråden er dum.

Men når den likegodt er så godt i gang og folk slenger ut meningene sine og sånn, kan jeg vel legge til at jeg skjønner jeg ikke hvordan noen kan tro på "big bang" og evolusjonsteorien. Jeg mener, til og med ikke min bror tror på den, og han er ikke kristen. Tror jeg hvertfall.

Du trenger ikke "tro" på singularitetsteorien eller evolusjon, du trenger bare å se på bevisene. Det er det som er så fint med vitenskap, du kan faktisk skjekke om det er noe hold i påstanden.

Hvordan kan dere tro at plutselig, ut av _ingenting_ så smeller det og vi har et univers. (og ingenting er utenfor det universet) Så etter hvert, får vi vann .. Og fisk. Og så går fisken på noe som etterhvert blir land. Og så får den øyer. Og så blir det til denne kommplekse naturen vi har i dag. Med følelse, samvittighet. Mennesket. Ta en titt på mennesket. Det er ikke mulig at allt dette kan ha skjedd av seg selv.
Disse karikaturene om "alt kom fra ingenting" osv. viser vel mer at du ikke har prøvd å forstå teoriene og bevisene bak disse forskjellige vitenskapsteoriene.
Det er mye lettere å kunne tro på at vi ble skapt av Gud, enn at vi har utviklet oss fra en stein.

Er det grunn for å tro på en gud? det er lett? Hvorfor kom denne flodbølgen hit? "Gud gjorde det". Hvorfor lyner det? "Gud gjorde det". Det forklarer ingenting, det gir ingen svar, de har ingen bevis og det har ingen nytte for seg og bare si slike ting. Å innrømme at du ikke vet er hva en skal gjøre når en ikke har peiling på et spørsmål, ikke kaste seg til religion og ikke se noe nærmere.

Les litt om vitenskap og evolusjonsteori, du vil kanskje finne ut at det ikke er så "umulig" likevel.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Hvis alt har en bestemt årsak (det er vel det du hentyder), må også Gud ha en årsak. Gud som første årsak må ganske enkelt være et storsilt mirakel som til alt hell skal ha inntruffet på det punkt der alt skal ha sin begynnelse. Mennesket har ikke utviklet seg fra stein, du virker motvillig sær, men jeg lurer likevel på hvor du har denne viten fra?

Endret av Totentanz
Lenke til kommentar
Personlig tror jeg faktisk ikke at vi nyter godt av søndagsåpne butikker. Jeg tror vi trenger en kjøpefri dag i uken.

Tja, det er ikke alle som jobber 8-16 jobb, noen går skift, turnus og annet og da er ikke lørdag og søndag veldig forskjellig fra onsdag og torsdag. Om en da har mulighet til å handle inn noe om en skulle ha behov for det når en kommer fra/drar på jobb er jo det fine saker.

Lenke til kommentar
Til dere som sier vi blir truet til å være kristne. Lurer på hvem i helvette har trykka pistolen mot tinningen til besteforeldrene mine, foreldrene mine og andre slekninger. Ingen nå tildags har blitt truet til å tru på kristendommen, det tilhører fortiden, det er deres valg. Syns dette tråden er idiotisk å menigsløs. Ingen bestemmer hva noen ska tru på utenom den personen selv. Og hvordan kan det å være kristen eller ateist forandre livskvaliteten??? Veldig mange kristne i Norge lever ikke etter retninglinjene i bibelen!

da norge ble kristnet ble alle truet til å konvertere av olav den hellige og hans etterfølgere. møtte du disse ble du drept om du ikke sverget til kristendommen. så i utgangspunktet ble mange kristne pga tvang.

ja det hører fortiden til men det har en stor betydning for hvordan det er idag.

når noen sier at folk blir truet til å være kristne idag så går vel det mer på at gud selv sier tro på meg eller brenn i helvete for evig tid.

det kan også nevnes at en kan bli truet av familie og venner.

hvor mange komfirmanter har blitt "truet" til å komfirmere seg i kirken (konfirmer deg i kirken ellers så får du ikke noen penger/kommer vi til å bli veldig skuffet).

hvor mange har blitt kastet ut eller blitt utstøtt av familien fordi de går vekk ifra troen?

det er sant at en bestemmer selv hva en skal tro, men det hjelper ikke så mye når nasjonen i seg selv ikke er sekulær. stort sett det meste er lagt til rette for og baserer seg rundt kristendommen, men heldig vis så ser vi at det blir mindre og mindre av dette med årene.

så har jeg et par spørsmål til deg...

kan en kalle seg kristen hvis man ikke følger bibelen?

om du lever i en fantasi verden (og i noen tilfeller hvor du plutselig inser det selv), har ikke det noe å si for livskvaliteten?

om du lever i frykt, har ikke det noe å si for livskvaliteten?

Lenke til kommentar
Hvordan kan dere tro at plutselig, ut av _ingenting_ så smeller det og vi har et univers.

:hmm: Jeg husker ikke helt hvor jeg leste dette, men okke som... Når du koker vann oppstår det bobler i vannet "ut av ingenting". Er det mindre rart enn at universet kan oppstå ut av "ingenting"? Ikke en helt vanntett (og stusselig forklart fra min side) sammenligning da men :)

Lenke til kommentar

Angående BigBang så anbefaler jeg å lese litt om emnet.

Nye ting som Stephen Hawking funderer på er også interessante.

Linky

Linky

Kan noen, helt ærlig, si at de skjønner alt som sies?

Selv om kvantefluktuasjoner og annet henger høyt over hodet på "oss vanlige" uten doktorgrad i fysikk er ikke det grunn til å forkaste teoriene og putte in en gud, men dette skjer gang på gang, selv om denne "gud" er uendelig mer kompleks og usannsynlig enn alt av teorier som fremsettes innen kvantefysikk. Den siste uttalelsen er fritt sitert fra Victor J Stenger og ikke noe jeg drar ut fra løse lufta, selv om jeg kunne gjort det også om visse forhold lå til rette for det ;)

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg faktisk ikke at vi nyter godt av søndagsåpne butikker. Jeg tror vi trenger en kjøpefri dag i uken.

Tja, det er ikke alle som jobber 8-16 jobb, noen går skift, turnus og annet og da er ikke lørdag og søndag veldig forskjellig fra onsdag og torsdag. Om en da har mulighet til å handle inn noe om en skulle ha behov for det når en kommer fra/drar på jobb er jo det fine saker.

I denne saken står jeg på mitt.

Jeg tror det er bra med en dag pause fra det enorme kjøpepresset vi lever med hver dag.

Lenke til kommentar
Der verden kun eksisterte i form av protoner og nøytroner på atomnivå etterhvert reagerte med hverandre og skapte grunnstoffer som igjen reagrte med hverandre og tilslutt førte til Big Bang.

Og hvordan mener folk disse protonene og nøytronene ble til da? Og hvorfor i all verden eksisterte de kun i en liten dott med ingenting rundt? Altså, teorien er sikkert fin den, men hvorfor? Hvorfor eksisterte og oppstod den dotten?

Kanskje skapte Gud allt dette med "et stort smell", men jeg tror ikke det bare skjedde av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...