held hofftage Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 forhåpentligvis i hagen til naboen Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Aner ikke. Du kan jo kremeres og spres på Ganghes eller noe, men det er vel ikke alltid tilfellet... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 I nesten 14 år var jeg bittelitt kristen, men ved konfimasjonstiden valgte jeg humanetisk konfirmasjon, egentlig bare fordi jeg synes kristendommen var kjedelig og tullete. Så, den nesten tiden tenkte jeg litt på det, hvorfor jeg ikke valgte religiøs konfirmasjon. Jeg innså at jeg ikke trengte å tro på overnaturlige makter, kjedelige historier fra en eventyrbok og en evighet i helvete for å kunne leve lykkelig. Nå lever jeg etter sunn fornuft og rasjonell tenkning. Et par problemer blir det jo, alle som ikke jobber med vitenskap eller teknologi i familien min er kristne, og de er ikke så glad for at jeg er ateist, men sånn er jeg bare. Etter at moren min døde har bestemor ringt mange ganger og sagt at hun har det bra i himmelen nå, hva skal man svare på sånt? Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 er ikke ganghes kun for hinduister ? Er det ikke sånn at muslimer blir gravlagt i kirkegårder da? da kan det jo hende at ateister også blir gravlagt der Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) hvor graver dem ned ateister når dem dør? For å svare seriøst, så er det regulert i norges lover hvor man kan gravlegge folk. Og i dag er kun en gravlund/kirkegård. Men det burde ikke vært noe i veien for å ha en gravlund som ikke var forbundet med noe religiøst. Regner med at grunnen til denne loven er at man ikke skal ha lik (så lenge de ikke er kremert) gravd ned både her og der, at man har en viss kontroll. Endret 2. juli 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Det er døde ateister du spiser når spiser kjøttdeigen din From joke to revolver : Er ganske sikker på at vi blir grvlagt på kirkegården, da dette skjer uansett med mindre du ber om (på forhånd obviously ) å bli kremert. Damn, jeg var for treig. Endret 2. juli 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 hvor graver dem ned ateister når dem dør? Hørt om utstillings dukker? Hvorfor forsvare, eller i det hele tatt tro på, deler av en bok som dere allikevel forkaster det meste i? Hva er vitsen da? Hvorfor ikke ta skrittet fullt ut og forkaste resten også da, for det er det dette ender med til slutt, når kunnskap og vitenskap ikke lar religionen mørke skygger få noe å gjemme seg i lenger? Kvasi kristne er dere jo, eller kanskje semi kristne? Foroøvrig driter jeg en lang marsj i hva de gjør med meg når jeg er død. Har skrevet meg opp som donør så pass dere, før du vet ordet av det våkner dere på sykehus med en ekkel ateist del hengende på dere Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 hvor graver dem ned ateister når dem dør? alle gravplasser er offentlige så mange ønsker vel å bli gravet ned ved en kirke pga tradisjon? selv ønsker jeg at min aske, sammen med min kones, skal gjøres om til en diamant Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 er ikke ganghes kun for hinduister ? Egentlig tøysa jeg bare da hvor graver dem ned ateister når dem dør? alle gravplasser er offentlige så mange ønsker vel å bli gravet ned ved en kirke pga tradisjon? selv ønsker jeg at min aske, sammen med min kones, skal gjøres om til en diamant Men det er dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Jeg sier som min bestefar: Det er bedre at jeg tar feil og at det ikke er noe liv etter døden, enn at dere tar feil og havner i helvete til evig tid. Endret 2. juli 2008 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Gode gamle Pascal's wager, som ikke tar til følge for alle de andre tusenvis av andre religionene enn kan "potensiellt" havne et pinfullt sted for. Bedre å leve som et rasjonellt menneske og ikke la seg skremme av slike virkelig tomme trusler. (Tro! Ellers!...) Om vi skal slenge rundt sitater sier jeg som Mark Twain, "Go to heaven for the climate, Hell for the company". Endret 2. juli 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Det er vel slike holdninger som i førsteposten som gjør enkelte ateister like gode som enkelte religiøse. De prøver stadig å konvertere andre folk og fortelle dem hva de skal gjøre. La nå for folk få velge selv hva de ønsker å tro, men drit i å blande andre inn i ens tro eller mangelen på den. Hvis noen absolutt er overbevist om at jeg brenner i helvete når jeg dør, pga min mangel på tro til gud og jesus, så la nå de bekymre seg over meg. Endret 2. juli 2008 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ja la oss bare lukke forumdelen, ingenting å diskutere, hver til sitt. Moderator, lukk tråden og alt annet i denne forumdelen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ser ut til at jeg misforsto førsteposten i sted. Jeg trodde at den var ment som nok en tråd som skal få kristne lesere til å revurdere sitt livssyn i stedet for å få igang en diskusjon av det. My bad Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hva er galt med refleksjon over sitt livsyn og bevisførselen for det? Jeg kan ikke se at påminnelse om sunn skepsis kan være skadelig. Sannelig ikke for religiøse som oppsøker denne seksjonen på diskusjon.no Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg synes det er feil å stemple kristendom, eller religion for den saks skyld, for noe som bare er noe faenskap. Verden er i nyanser, og ikke alle religiøse mennesker har drevet med korstog eller brent hekser. Dersom du kikker gjennom forskjellige historiebøker, vil du se at det har lenge funnets både ateister og moderate religiøse i all tid, de gruppene er bare blitt betydelig større de siste par hundre åra. Jeg mener dette er på grunn av kommunikasjonsmulighetene vi har nå; det er veldig vanskelig å holde informasjon tilbake fra mennesker nå til dags. Før var bøker forbudt for de aller fleste, i dag ville ikke det spilt noen rolle. Utdanning er religioners største fiende. Lenke til kommentar
freke Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Kristendom avkledd: Christianity is called the religion of pity.-- Pity stands in opposition to all the tonic passions that augment the energy of the feeling of aliveness: it is a depressant. A man loses power when he pities. Through pity that drain upon strength which suffering works is multiplied a thousandfold. Suffering is made contagious by pity; under certain circumstances it may lead to a total sacrifice of life and living energy--a loss out of all proportion to the magnitude of the cause (--the case of the death of the Nazarene). This is the first view of it; there is, however, a still more important one. If one measures the effects of pity by the gravity of the reactions it sets up, its character as a menace to life appears in a much clearer light. Pity thwarts the whole law of evolution, which is the law of natural selection. It preserves whatever is ripe for destruction; it fights on the side of those disinherited and condemned by life; by maintaining life in so many of the botched of all kinds, it gives life itself a gloomy and dubious aspect. Mankind has ventured to call pity a virtue (--in every superior moral system it appears as a weakness--); going still further, it has been called the virtue, the source and foundation of all other virtues--but let us always bear in mind that this was from the standpoint of a philosophy that was nihilistic, and upon whose shield the denial of life was inscribed. Schopenhauer was right in this: that by means of pity life is denied, and made worthy of denial--pity is the technic of nihilism. Let me repeat: this depressing and contagious instinct stands against all those instincts which work for the preservation and enhancement of life: in the role of protector of the miserable, it is a prime agent in the promotion of decadence--pity persuades to extinction....Of course, one doesn't say "extinction": one says "the other world," or "God," or "the true life," or Nirvana, salvation, blessedness.... This innocent rhetoric, from the realm of religious-ethical balderdash, appears a good deal less innocent when one reflects upon the tendency that it conceals beneath sublime words: the tendency to destroy life. Schopenhauer was hostile to life: that is why pity appeared to him as a virtue. . . . Aristotle, as every one knows, saw in pity a sickly and dangerous state of mind, the remedy for which was an occasional purgative: he regarded tragedy as that purgative. The instinct of life should prompt us to seek some means of puncturing any such pathological and dangerous accumulation of pity as that appearing in Schopenhauer's case (and also, alack, in that of our whole literary decadence, from St. Petersburg to Paris, from Tolstoi to Wagner), that it may burst and be discharged. . . Nothing is more unhealthy, amid all our unhealthy modernism, than Christian pity. To be the doctors here, to be unmerciful here, to wield the knife here--all this is our business, all this is our sort of humanity, by this sign we are philosophers, we Hyperboreans !-- THE ANTICHRIST by Friedrich Nietzsche Published 1895 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg sier som min bestefar: Det er bedre at jeg tar feil og at det ikke er noe liv etter døden, enn at dere tar feil og havner i helvete til evig tid. Dersom Islam er korrekt havner de kristne i ildsjøen da de tror Jesus er guds sønn og tilber ham som gud, og jødene fordi de ikke tror på noen islamske profeter -- sammen med alle ikke-muslimer. Dersom Jødedommen er korrekt havner de kristne i det ytre mørket da de tilber Jesus og den hellige ånd, og muslimene fordi de også følger falske profeter -- sammen med alle ikke-jøder Dersom Kristendommen er korrekt havner jødene og muslimene i ildsjøen da de ikke tror på Jesus eller den hellige ånd -- sammen med alle andre ikke-kristne. Dersom Hinduismen er korrekt blir de fleste ikke-hinduister sansynligvis gjenfødt som insekter eller i beste fall laveste kaste. Dersom Åsatrua er korrekt havner alle ikke-troende i Helheim. Dersom gresk mytologi er korrekt kommer alle til de dødes rike. Dersom egyptisk mytologi er korrekt kommer alle til å dø og noe kommer sikkert til å skje med dem etterpå -- men nå er poenget mitt fullført. Det er ikke bedre å tro på en religion som foreldrene har, fordi de fleste i vesten er kristne -- og følgelig vil de fleste som bor her bli kristne, mens de samme menneskene ville blitt muslimer i midt-østen, og velger altså ikke hva de tror på, men blir det familien er uten å egentlig tenke gjennom sannhetsgestalten i religionen. Merkelig nok blir de fleste som tenker gjennom sannhetsgestalten og krever svar ateister -- uansett hva familien deres var. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Flott tråd, fortsett slik mine Ateistiske brødre! Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Flott tråd, fortsett slik mine Ateistiske brødre! ... og søstre. Da er vi like langt da, blir tullete å pakke sin ikketro over en. Viss en kristen (i dette tilfelle) føler at han/hun er et bedre menneske og har det bedre slik, så er det helt ok. Slutt med bekymringen og la dem bekymre seg over din sjel, mens du flirer litt inni deg. Og ja, kutt kontakt med dem som prøver å konvertere deg, det blir det bare ubehagligheter ut av. Rett og slett totalkrasj mellom to mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå