Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] XP: Nei, RecoveryCD: Nei, XP-repair: Nei, Reinstall: Nei. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har det seg slik at familiens PC har sluttet å fungere, og fordi jeg kan litt om PC ble selvfølgelig jeg gitt kommandoen om å fikse maskinen (typisk, sant? :roll: )

Det som skjer: Første del av oppstarten går som normalt, viftene spinner opp, og man får muligheten til å gå inn i BIOS (som fungerer). Deretter går alt nedover. I stedet for at windows starter som vanlig blir bare skjermen svart, og om man trykker *hvilkensomhelsttast* blir maskinen bare startet på nytt. Har forsøkt å starte maskinen i Safe-mode, og siste fungerende konfigurasjon, men uansett hva jeg gjør ender det hele i sort skjerm...

Har også åpnet maskinen, og alt ser normalt ut. Ingen kabler som har falt ut (sjekket det fordi det har hendt før.) i alle fall.

Håper noen svært kyndige kan hjelpe meg.

Spesifikasjoner (litt usikker på noen av dem):

Acer Aspire T160

Prosessor: Amd Sempron 3200, 939pin

Minne: Usikker, tror det er 1 GB.

Skjermkort: ATI X550 256 MB

Update:

Har nå brukt Ubuntu til å ta backup av hele systempartisjonen (alt som kan mistes).

Fant også en "System restore disk" som fulgte med maskinen. Den fungerte heller dårlig, og etter å ha lastet "Ramdisk" (elns) en god stund dukker følgende feilmelding opp:

File \i386\system32\ntoskrnl.exe could not be loaded.

The error code is 4.

Press enter to exit.

Ikke fungerende det altså.

Fant så denne artikkelen: "Hvordan gjenopprette ntoskrnl.exe". Fant frem XP-cden og starta opp. Trykket R, og valgte valg nummer 2 (c:windows). Det som skjer da er at jeg får blåskjerm...

Registry_error

Ikke noe jeg kunne gjøre der altså...

Tenkte jeg skulle bite i gresset og installere på nytt, men den gang ei... "Registry_error" fylte på ny skjermen.

Er litt låst her, Hjelp?

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg hadde noe av det samme problemet. PC startet først som vanlig, så hørte jeg et lite klikk i maskina før hele dritten startet opp igjen. Om og om igjen. Det var visst noe galt med soft waren elns. Det de gjorde da var simpelt å formatere den. Men vent på nye svar før du gjør noe som helst ;)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Tror nok jeg lar formatering og reinstallasjon bli siste instans... Har gjort det mange ganger på min egen maskin, men jeg mistenker at jeg er flinkere enn dem til å ta backup. Tviler egentlig på at de har tatt backup av noe som helst.

Håper det finnes noen andre løsninger, for hvis alt blir borte så får sikkert jeg skylda... :(

Lenke til kommentar

Ser ut som om du har en egen PC også. Ta ut harddisken av dine foreldres PC og koble den til din egen for å kopiere over viktig data til din maskin før du formaterer og reinstallerer windows på dine foreldres pc!

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update:

Har nå brukt Ubuntu til å ta backup av hele systempartisjonen (alt som kan mistes).

Fant også en "System restore disk" som fulgte med maskinen. Den fungerte heller dårlig, og etter å ha lastet "Ramdisk" (elns) en god stund dukker følgende feilmelding opp:

File \i386\system32\ntoskrnl.exe could not be loaded.

The error code is 4.

Press enter to exit.

Ikke fungerende det altså.

Fant så denne artikkelen: "Hvordan gjenopprette ntoskrnl.exe". Fant frem XP-cden og starta opp. Trykket R, og valgte valg nummer 2 (c:windows). Det som skjer da er at jeg får blåskjerm...

Registry_error

Ikke noe jeg kunne gjøre der altså...

Tenkte jeg skulle bite i gresset og installere på nytt, men den gang ei... "Registry_error" fylte på ny skjermen.

Er litt låst her, Hjelp?

Lenke til kommentar

Kanskje disken er syk?

Det kan tenkes at et verktøy a la SpinRite kan friske den opp (- hvis problemet er av "magnetisk" natur -), men det koster vel borti 90$, og da er det kanskje like greit å bytte ut harddisken med en ny en?

Hvor gammel og hvor stor er den?

(Og ikke svar 3.5" ....)

edit:

Hvis du har fått tatt backup av disken vha Ubuntu, så er det vel mye som tyder på at disken ikke er så syk allikevel ...

Har du prøvd en "repair install" ? (Ikke det samme som recovery console)

Det finnes oppskrifter for dette rundt omkring.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Tviler på at disken er "syk". Lastet ned et verktøy fra WD som scannet den, og fant en liten feil som den øyeblikkelig reparerte.

For se om jeg finner "Repair install".

edit: Fant en oppskrift, men tviler på at det vil fungere. Måtte gjennom samme stegene når jeg skulle installere XP på nytt, men kom kortere enn det før blåskjermen dukket opp.

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Jada...

Får blåskjerm øyeblikkelig når jeg forsøker å godta EULAen...

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage

to your computer.

Registry_error

If this is the first time you've seen this Stop error screen,

restart your computer. If this screen appears again, follow

these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed.

If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer

for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware

or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.

If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart

your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then

select Safe Mode.

Technical information:

*** STOP: 0x00000051 (0x00000003, 0x00000003, 0x00000000, 0xE125D000)

Hulk..

Finnes ingen mulighet til å reparere XP fra LiveCD? Eneste jeg får til å fungere...

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
:) Som vanlig når Windows kræsjer må man bruke ubuntu eller en annen gnu/linux livecd for å redde stumpene. De gangene (4-5 ganger minst) jeg har måttet redde noen fra dette, har jeg alltid satt som krav at de må installere ubuntu på maskina, minst side-om-side med det windows-oset de har. Jeg er sikker på at 90% av de som bruker PC vil klare seg bedre med ubuntu enn windows.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...