Gå til innhold

Hva sier bibelen om onani?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg har sett - har dog ikke lest den fra perm til perm - er at Gud var misfornøyd med at Onan "spilte sin sæd på marken" eller noe sånt, da Gud hadde bedt ham besvangre en viss kvinne. Det er litt merkelig for meg hvordan dette betyr at onani er en synd - om vi ikke da mener det er hva Onan gjorde, og ikke det samme som masturbering, som IMO ikke bør ha noe galt for seg, sett at det visstnok øker evnen til å produsere sperm, evt. kvaliteten på denne, også får du en flott høyrearm! Hvordan skulle dette være galt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

6 Juda tok ei kone til Er, eldste son sin. Ho heitte Tamar. 7 Men Herren tykte ille om Er, eldste son til Juda, og laga det så at han døydde. 8 Då sa Juda til Onan: «Ta enkja etter bror din heim til deg og gift deg med henne, så du held oppe ætta åt bror din!» 9 Men Onan visste at borna ikkje skulle vera hans. Når han låg med kona til bror sin, lét han sæden spillast på jorda, så broren ikkje skulle få etterkomarar. 10 Men det Onan gjorde, var vondt i Herrens augo, og han laga det så at han òg døydde.

fyrste mosebok kap. 38 6-10 er dei velkjente anti-masturbering-versa.

Lenke til kommentar

Ok, jeg hadde fått inntrykk av at det var en engangsforeteelse av en eller annen grunn... må ha hørt beretningen for lenge siden.

Uansett, så var det jo her snakk om at Onan rett og slett hoppet av i svingen hver eneste gang, noe man ikke automatisk gjør ved å onanere... hva i all verden er det som her tilsier at onani er galt da? Du kan da godt få barn i fremtiden uansett - in fact - i alle fall som jeg har hørt det, så øker også sjansene for dette ogsåvidere om du driver med dette.

Lenke til kommentar

Det Onan gjorde som var ondt i Guds øyne var jo å nekte sin bror etterkommere.

Hvis det hadde vært sånn at onani var en synd så er jeg sikker på at dette ville vært nevnt en rekke ganger i bibelen. Det er jo veldig rart at uvanlige ting som incest og bestialitet blir nevnt, mens det ikke står et ord om onani som er så vanlig. Så siden det ikke er klart beskrevet som en synd, hverken av Gud, moses, profetene eller Jesus, så er det heller ikke en synd.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Det Onan gjorde som var ondt i Guds øyne var jo å nekte sin bror etterkommere.

Hvis det hadde vært sånn at onani var en synd så er jeg sikker på at dette ville vært nevnt en rekke ganger i bibelen. Det er jo veldig rart at uvanlige ting som incest og bestialitet blir nevnt, mens det ikke står et ord om onani som er så vanlig. Så siden det ikke er klart beskrevet som en synd, hverken av Gud, moses, profetene eller Jesus, så er det heller ikke en synd.

:w00t:

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har sett - har dog ikke lest den fra perm til perm - er at Gud var misfornøyd med at Onan "spilte sin sæd på marken" eller noe sånt, da Gud hadde bedt ham besvangre en viss kvinne. Det er litt merkelig for meg hvordan dette betyr at onani er en synd - om vi ikke da mener det er hva Onan gjorde, og ikke det samme som masturbering, som IMO ikke bør ha noe galt for seg, sett at det visstnok øker evnen til å produsere sperm, evt. kvaliteten på denne, også får du en flott høyrearm! Hvordan skulle dette være galt?

Helt enig. Hva er alternativet til å onanere? Jo, å ha sex før ekteskapet og risikere svangerskap, abort og det som verre er.

Lenke til kommentar

Helt enig. Hva er alternativet til å onanere? Jo, å ha sex før ekteskapet og risikere svangerskap, abort og det som verre er.

Og den står vel i Bibelen at ikke er helt okei.

Lenke til kommentar

Hørt om begjær?

I bibelen står det at du ikke skal begjære etter en annen person, mange steder. Hva er det du gjør når du onanerer? Du drømmer sansynligvis om en jente du synes er pen osv. Deraav er det naturlig å tolke at onani er en synd, siden det er en synd å begjære, og det er det du gjør når du begjærer.

Det er også synd å drive hor. Når du onanerer, ser du på en kvinne/mann i begjær, og driver da hor med h*n i ditt hjerte, som ikke er bedre enn å virkelig drive hor fysisk. For gud er alle synder lige galne...

Lenke til kommentar

Et godt bevis på bibelens forvaklede "moral". Sex er fy fy og kun til for å lage barn, vaginaen skal helst være enveis kjørt og andre seksuelle gleder skal en avstå fra....

Men hva den ateistiske sex moralen da? Ligger vi med alle vi ser? Nei, vi gjør ikke det selv om vi ikke følger bibelens forvaklede "moral", tvert i mot. Ser jeg på andre kvinner? Såklart gjør jeg det, jeg er jo programert til å gjøre det! Det ligger i vår natur og vår overlevelse som art å gjøre det! Jeg er så godt programmert fra naturens side at hvis jeg kommer inn i et rom med ti kvinner i og lar øynene sveipe over dem kan jeg på et brøkdels sekund plukke ut den fineste av dem, den kvinnen som med størst sansynlighet vil gi meg det fineste avkommet. Og vet dere hva? Det kan alle hetrofile menn gjøre, det er sånn vi er programmert. Begjærer jeg den kvinnen jeg har "sett" meg ut? Ja såklart gjør jeg det! Jeg begjærer alle kvinner og liker å se på kvinner jeg, selv om jeg er gift, men det vil altså ikke si at jeg omgående ligger med henne selv om jeg ikke føler synd og skam ved å se på kvinner... Skjønner ikke helt hva som er så farlig med kvinner jeg og skjønner ihvertfall ikke hvorfor kristne tror vi trenger den slags "moral" for å la det være. Tror barn som er vant til å følge vår naturlige moral på det området har et langt mer avslappet forhold til kvinner og sex enn de som følger den kristne, kunstige moralen. Voldtekt statistikken i USA er vel et glimrende, og skremmende, "bevis" på det, der de fleste har bibelens forvaklede syn på kvinner og kvinners rettigheter. Selv om jeg er ateist, eller kanskje spesielt derfor, ser jeg på kvinner som likestillet med en mann, verken mer eller mindre, og har derfor ingen problemer med å godta det hvis en kvinne IKKE ville hatt sex med meg. (Under forutsettning at jeg spurte såklart!!). Men har du et forvaklet syn på kvinner, et syn som underbygges av bibelen, der kvinnen skal være underlagt mannen osv så er jeg ikke så sikker lenger....

Men en ting er jeg sikker på og det er at onani er både sundt og godt. Det fremmer god sed kvalitet og er avstessende.... og jeg tror nok at de fleste menn onanerer, men de fleste innrømmer det bare ikke da dette enda er tabu... et lite etterslep av den kristne moral. Og kvinner gjør det. Kona har foreksempel en stor rosa dildo som hun koser seg med nå og da og hvorfor skulle hun ikke gjøre det? Vi har et glimrende sexliv (jada, ateister kan også gjøre det i misjonær stillingen :) ) og både onani og dildo fremmer lyst, så jeg ser ikke noe galt i det jeg. Men alt med måte såklart :) he he

Lenke til kommentar
Et godt bevis på bibelens forvaklede "moral". Sex er fy fy og kun til for å lage barn, vaginaen skal helst være enveis kjørt og andre seksuelle gleder skal en avstå fra....

Kanskje du kan henvise til et sted i bibelen der det står at sex kun er for å lage barn?

Lenke til kommentar

Du kan vel spør en katolsk prest om det Bellicus, de har vel praktisert den ordningen i flere hundre år nå, som har ført til en del klabb og babb blandt de som følger deres autoritet. Uønskede graviditeter, kjønnssykdommer og voldtekt i ekteskapet(det er bare mannen som skal ønske barn for at sex skal være OK i følge katolsk doktorine), og tror en Bertant Russells (se: "What i beleive") vitnesbyrd så har også død forekommet blandt kvinner som følger av for mange og hyppige graviditeter. Tvilsomt om de praktiserer det til det fulle i dag, i norge, men når de først hyrer en eksorsist så er vel ikke dette langt etter eller langt før det punktet langs veien til galskap.

Har ikke så mye med onani å gjøre men, katolisme har en del rare holdninger rundt seksualitet.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Hva katolikkene mener får de svare for selv, men når de sier at prester ikke kan gifte seg så taler de jo klart imot bibelen:

Men Ånden sier med tydelige ord at i de kommende tider skal nogen falle fra troen, idet de holder sig til forførende ånder og djevlers lærdommer 2 ved hykleri av falske lærere, som er brennemerket i sin egen samvittighet, 3 som forbyder å gifte sig og byder å avholde sig fra mat, den Gud har skapt til å nytes med takk av dem som tror og har lært sannheten å kjenne. 4 For all Guds skapning er god, og intet er å forkaste når det mottas med takk;
Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...