Gå til innhold

Hvordan koble til ny SATA disk?

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg drev å bygget pcer, den gangen fantes ikke sata disker, alt gikk via IDE.

Jeg har nå kjøpt en ny SATA disk til min pc. Jeg prøver å koble den til pcen, men Windwos finner ikke harddsiken. Det kan kanskje se ut som BIOS finner den.

Finnes det noe slags SLAVE, MASTER osv, på sata diskene? Hva annet kan være galt? Jeg ser at Windwos har funnet en ukjent enhet når jeg titter på enhetsbehandlingen, en harddisk kan da ikke trenge drivere?

Finnes det noe software som kan finne disken selv om Windows ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lastet ned noe western digital software, og vips var det fikset.

Så Windows XP finner ikke upartisjonerte harddsiker? Kan ikke huske at jeg har hatt problem med dette tidligere!?

Nei XP gjør ikke det (om man tenker på synlig i explorer)

Man må inn i disk management - initialisere disken - lage/formattere en partisjon - tildele stasjonsbokstav.

Slik har det alltid vært.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg beklager hvis det er brudd på forumetikette å poste i denne tråden, men siden OP's problem er løst og tråden er relevant (og har allerede gitt svar), for mine spørsmål tar jeg sjansen.

Jeg er i gang med å få litt mer orden på PC'en min og trenger sårt mer lagringsplass. Min 160 GB IDE disk er breddfull og jeg har gått til innkjøp av en Samsung Spinpoint F1 1TB SATA disk.

Det jeg har tenkt til å gjøre er å flytte alle filer og programmer over på den nye disken og beholde den gamle som en ren systemdisk. Nå har jeg kun en C partisjon og Windows XP, programmer og filer ligger i en salig blanding. Som jeg leser ut fra svarene i denne tråden må jeg formatere og eventuelt partisjonere den nye disken. Så mitt spørsmål er da hva som vil være fornuftig for en 1TB disk? Er det strengt tatt nødvendig hvis jeg skal ha en ren separat systemdisk? For å lettere holde orden er det sikkert greit å ha to partisjoner. Jeg ser for meg en partisjon til programmer og en til filer. Er en 20/80 fordeling en grei løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...